بچه‌های دهه شصت خیلی خوش‌شانس بوده‌اند که برنامه‌های عروسکی خوب و جذابی را تماشا می‌کردند.

کلاه قرمزی، زی زی گولو، الستون و ولستون، مجید دلبندم این‌ها برخی از هزاران عروسکی هستند که در سال‌های مختلف در قاب تلویزیون ظاهر شدند. عروسک‌هایی که در سال‌های دور باعث موفقیت برنامه‌های عروسک محور بوده‌اند اما رفته رفته حضور شخصیت‌های محبوب عروسکی درتلویزیون کمرنگ شد به طوری که اکنون عروسک‌های محبوب تلویزیون انگشت شمار شده‌اند در ادامه توجه شما را به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این خصوص جلب می کنم.

عروسک‌های جذاب نیاز کودکان امروز

«عادل بزدوده» خالق عروسک‌های «زی زی گولو» و «مخمل خونه مادربزرگ» در گفتگویی با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اهمیت عروسک‌ها برای کودکان گفت:
تأثیر جامعه‌شناسی و روانشناسی عروسک‌ها در دنیا محرز شده است و عروسک‌ها در آموزش به کودکان می‌توانند بسیار مفید باشند.

وی با اشاره به اینکه عروسک‌ها می‌توانند کودکان را برای آینده آماده کنند افزود: عروسک‌ها می‌توانند مسائل آموزش و تربیتی را به کودکان آموزش دهند و آنها را برای آینده آماده کنند.

بزدوده در مورد تأثیر عروسک‌ها بر مسائل تربیتی کودکان گفت: عروسک‌ها قادرند مسائل با اهمیت تربیتی از جمله مسئولیت پذیری، روابط اجتماعی و مباحث روانشناختی را به راحتی به کودکان منتقل کنند.

وی در مورد برنامه‌های عروسک محور تلویزیون در حال حاضر گفت: بچه‌های دهه 60 خیلی خوش‌شانس بوده‌اند که برنامه‌های عروسکی خوب و جذابی را تماشا کرده‌اند اما متأسفانه امروزه کسی دغدغه کارهای عروسکی برای کودکان را ندارد و باعث شده ما شاهد برنامه‌های ضعیفی در این زمینه باشیم.

خاطره بازی با عروسک‌های محبوب تلویزیون 

کلاه قرمزی و آقای مرجی

کلاه قرمزی یکی از شخصیت‌های محبوب عروسکی بود که نخستین‌بار در سال 1360 در نقش یک مورچه در «سقائک و شانه به سردانه» ظاهر شد، پس در ابتدا دهه 70 در مجموعه تلویزیون «جغجغه و فرفره» نقش‌آفرینی کرد.

«مسعود صادقیان» این شخصیت محبوب عروسکی را ساخت و «حمید جبلی» به عنوان صدا‌پیشه به همراه «دنیا ننی‌زاده» عروسک گردان، کلاه قرمزی را تکمیل کردند.

کلاه قرمزی در سال 1373 با بازی در فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسر خاله» محبوب‌تر شد و در دو فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و سروناز» (1381)، «کلاه قرمزی و بچه ننه» (1391) نیز نقش‌آفرینی کرد.

در سال 1388 همان گروه سازنده کلاه قرمزی به سرپرستی «ایرج طهماسب» و «حمید جبلی» به همراه چند عروسک جذاب دیگر دوباره به تلویزیون آمدند، و تا امروز همچنان در تلویزیون نقش‌آفرینی می‌کنند.

بازیگوشی و شیطنت و اشتباه حرف‌زدن‌هایی که هیچ‌گاه مخاطب را آزار نمی‌دهد و حتی «آقای مرجی» گفتنی‌هایش که حالا به تکیه کلام هم تبدیل شده از دلایل محبوبیت کلاه قرمزی است.

قصه‌های تا‌به‌تا

«زی زی گولو» در سال 73 با «قصه‌های تا ‌به‌ تا» به کارگردانی «مرضیه برومند» پایش را به قاب شبکه دو سینما گذاشت. عروسکی که از فضا آمده بود و با گفتن دیالوگ معروف «زی زی گولو اسی پاسی دراکولا تا به تا» کارهای خارق‌العاده انجام می‌داد. عروسکی که با یک گوش بزرگ و یک گوش  کوچک و «آقای پدر» گفتنی‌های شیرینی خیلی زود محبوب شد و حتی بستنی‌هایش هم به بازار آمد. «زی زی گولو» فقط در «قصه‌های تا به تا» نقش‌آفرینی کرد و تا امروز خبری از حضور او در برنامه‌های دیگر نبوده است.

«لیلی رشیدی» که یکی از بازیگران «قصه‌های تا به تا» بوده است. چندی پیش گفته بود: زی زی گولو متعلق به همان زمان بوده و این اشتباه است که فکر کنیم یک نمونه موفق باید تکرار شود.

شخصیت شیرین و کودکانه زی زی گولو و دیالوگ معروف «زی زی گولو آسی‌پاسی دراکوتا تا به تا» از رازهای محبوبیت این شخصیت عروسکی بود.

مجید دلبندم 

مجید دلبندماون بوق نه دوغ: «مجید دلبندم»، عروسکی که در سال 77 به شبکه یک آمد و با دست و پاهای درازش قادر بود از پنجره اتاقش زنگ در حیاط را بزند و شیطنت کند.

این برنامه به کارگردانی «رضا عطاران» و با صداپیشگی «مجید صالحی» با هوشمندی خاصی تلفظ صحیح کلمات را به کودکان یا می‌داد.

«مجید دلبندم» نیز تنها حضورش در تلویزیون با همان برنامه بود و دیگر از او خبری نشد.

الستون آی ولستون قند و نبات آوردم** من آبنبات آوردم

«الستون و ولستون» برنامه‌ای بود که در سال 1368 به کارگردانی «کامبیز صمیمی مفخر» ساخته شد.

این برنامه در مورد دو پسر بازیگوش بنام‌های «الستون» و «ولستون» بود که یکی از آنها عاقل‌تر از دیگری بود و «دون دون» شخصیتی بود که آنها را گول می‌زد. این برنامه هم از برنامه‌هایی بود که طرفداران زیادی داشت، اما حالا از آنها هم خبری نیست.

عروسک‌های محبوب انگشت شمار

در سال‌های اخیر عروسک‌های متفاوتی پا به تلویزیون گذاشته‌اند که گاه موفق بوده‌اند و گاه ناموفق. اما کمتر شاهد حضور عروسک‌های محبوب در قاب تلویزیون هستیم و تعداد عروسک‌های محبوب و جذاب شاید به اندازه انگشتان دست هم نباشد.

به نظر می‌رسد نبود ایده ساخت عروسک جدید، و اختصاص نیافتن بودجه مناسب به برنامه‌های عروسکی از موانع اصلی خلق شخصیت‌ای محبوب عروسکی در قاب امروز تلویزیون باشد. موانعی که شاید با توجه و حمایت بیشتر از عروسک‌‌سازان و همچنین تمرکز و تفکر به برنامه‌های ویژه کودکان قابل حل باشند.

عروسک‌ها علاوه بر جنبه آموزشی که می‌توانند برای کودکان داشته باشند یک تفریح و سرگرمی سالم هم محسوب می‌شوند.

امروزه یکی از سرگرم‌هایی که کودکان بیشترین زمانشان را صرف آن می‌کنند «بازی‌های رایانه‌ای» است، بازی‌هایی که گاه برای کوکان بسیار خطر‌آفرین است و مواردی از جمله خشونت، را به آنها یاد می‌دهد، که این بازی‌هایی خطرناک نه تنها در تخریب شخصیت کودک بلکه در زندگی آینده او هم می‌تواند مؤثر باشد.

حال اگر توجه بیشتری به ساخت برنامه‌های عروسکی مناسب برای کودکان شود، و سازندگان شخصیت‌های عروسکی سعی در خلق عروسک‌های جدید و جذاب کنند، شاید بتوان کودکان غرق‌ شده در دریای بازی‌های رایانه‌ای را بار دیگر به ساحل امن زندگی برگرداند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
دهه ی شصتی ها همون باید بشینن خاطره بازی کنن! کار که نیست یه جوری باید سرگرم شد یا بهتره بگم سرشونو گرم کرد!

اینطور نیست تهیه کننده مطلب؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ خان
۱۹:۵۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
هر از گاهی یادشون میوفتن بغض میکنم خیلی دوران خوبی بود افسوس که زود تمام شد دیگه از اون خوشحالی های ته قلبی و روزهای خوب خدایی فقط اثارش مونده دیگر هیچ ........................
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۷:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
یادش بخیر دوران خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۱۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
این عروسکاالان کجاهستن؟ ایاجایی هست که بریم ازنزدیک ببینیمشون ؟
Iran (Islamic Republic of)
زیبا
۱۶:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
این عروسکهابهترین بودند
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۶:۰۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
الان عروسک خوب اصلا نداریم بجز جناب خان ستاره بچینی
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
چه خوب که یادی ازعروسکای زمان ماکردید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
واقعا چقدر برنامه های خوبی داشتیم مخصوصا السون ولسون
Iran (Islamic Republic of)
مروارید
۱۵:۴۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
عالییییییی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
عزززززیزززززم یادشون بخیر مخصوصا مجید دلبندم
آخرین اخبار