متأسفانه بسیاری از افراد جامعه و حتی برخی از متخصصان در زمینه تأثیر هورمون‌های رشد بزرگنمایی می‌کنند که این موضوع موجب بروز مشکلات زیادی به ویژه از جنبه‌های مالی و حتی جسمی و روانی می‌شود

امیررضا حقانی فوق تخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: موضوع افزایش قد یک موضوع علمی بسیار مهم است که نمی‌توان با استدلالات غیرعلمی و تجربی و از روی حدس و گمان در مورد آن اظهارنظر کرد.

وی با بیان این که کوتاهی قد می‌تواند زمینه‌ای ژنتیکی داشته و یا به دلیل عوامل غیرژنتیکی ایجاد شود، افزود: اگر کوتاهی قد زمینه ژنتیکی داشته باشد، در آن صورت نمی‌توان کار خاصی کرد، چرا که پیشگیری از کوتاه شدن قد در مواردی که به علت ارثی باشد، امکان‌پذیر نیست.

حقانی گفت: اگر کوتاهی قد ناشی از عوامل تغذیه‌ای، هورمونی یا یک بیماری یا اختلال زمینه‌ای باشد، احتمال پیشگیری از آن وجود دارد.

وی با اشاره به تبلیغات و بزرگنمایی‌ها و اغراق‌هایی که در مورد افزایش قد صورت می‌گیرد، تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از افراد جامعه و حتی برخی از متخصصان در زمینه تأثیر هورمون‌های رشد بزرگنمایی می‌کنند که این موضوع موجب بروز مشکلات زیادی به ویژه از جنبه‌های مالی و حتی جسمی و روانی می‌شود.

حقانی تصریح کرد: تأثیر هورمون‌های رشد هم اندازه‌ای دارد که این تأثیر به سن فرد و برخی دیگر از عوامل بستگی دارد.

وی افزود: در خصوص افزایش قد نباید فریب تبلیغات به خصوص تبلیغات ماهواره‌ای را خورد، چرا که در اغلب موارد تبلیغاتی که از ماهواره‌ها صورت می‌گیرد، هیچ مبنای علمی نداشته و افرادی اقدام به انجام این گونه تبلیغات می‌کنند که هیچ دانش و تخصصی در زمینه ارتوپدی و افزایش و کوتاهی قد ندارند.

حقانی با بیان این که برای افزایش قد به جای توجه کردن به تبلیغات و گفته افراد غیرمتخصص و سودجو، بهتر است به یک پزشک و متخصص مراجعه کرد، خاطرنشان کرد: در صورتی که علت کوتاهی قد عامل ژنتیکی نبوده و فرد در سنین کودکی باشد و همچنین صفحات رشد وی بسته نباشد، در آن صورت امکان انجام درمان برای افزایش قد وجود خواهد داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار