رویترز: درگیری روزافزون بین ترکیه و پ ک ک تهدیدی برای روند صلح دو طرف است

درگیریهای روزافزون بین ارتش ترکیه و ستیزه جویان پ ک ک باعث به خطر افتادن روند صلح دو طرف خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی از دیاربکر به قلم سیموس چاکان نوشت: نیروهای امنیتی و مقامات ترکیه روز یکشنبه گفتند: ستیزه جویان حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ ک ک به یک پایگاه ارتش و همچنین یک دستگاه خودرو پلیس در جنوب شرق این کشور حمله کردند که براثر آن یک نیروی پلیس کشته شد.
این درگیری های روزافزون بین ارتش ترکیه و ستیزه جویان پ ک ک باعث به خطر افتادن روند صلح متزلزل بین دو طرف خواهد شد.
ارتش ترکیه 24 ژوئیه (2 مرداد) درپی ازسرگیری حملات ستیزه جویان پ ک ک، عملیاتی هوایی را علیه پایگاه های پ ک ک در شمال عراق آغاز کرد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: تا 1 اوت (2 شهریور) بیش از 260 ستیزه جو؛ ازجمله شخصیت های برجسته پ ک ک کشته و بیش از 400 نفر نیز زخمی شده اند.
این درگیری ها تهدیدی برای تلاش های صلح متزلزل بین دولت ترکیه و پ ک ک به شمار می رود. پ ک ک ماه گذشته اعلام کرد: در حال شدت بخشیدن به حملات خود است و همچنین ترکیه را به نقض آتش بس سال 2013 (1392) متهم کرد.
براساس این گزارش، مقامات استانی ترکیه اعلام کردند: افراد مسلح پ ک ک شنبه شب به طرف یک دستگاه خودرو پلیس در شهر میدیات در استان ماردین حمله کردند که براثر آن یک افسر پلیس کشته و یک نفر دیگر نیز زخمی شد.
منابع امنیتی نیز گفتند: جنگجویان پ ک ک حملاتی راکتی را به یک پایگاه ارتش در بخش بولانیک در استان موس حمله کردند اما این حمله تلفاتی نداشت.
یک روز پیش از آن نیز براثر درگیری ها بین نیروهای امنیتی ترکیه و ستیزه جویان در جنوب شرق این کشورعضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) شش نفر کشته شدند.
رهبر حزب دموکرات خلق طرفدار کرد در ترکیه که نگران این خشونت هاست روز شنبه از پ ک ک خواست انگشت خود را از روی ماشه بردارد. وی همچنین از دولت ترکیه خواست برای ازسرگیری آرامش، مذاکرات را ازسر بگیرد.
در حالی که ترکیه با حملاتی هوایی علیه پایگاه های جهادی ها در شمال عراق به جنگ علیه گروه تروریستی داعش پیوسته است، درعین حال تلاش می کند از این طریق پ ک ک را نیز سرکوب کند.
ترکیه پ ک ک را مانند گروه تروریستی داعش یک گروه تروریستی می داند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که حضور ستیزه جویان گروه تروریستی داعش در مرز این کشور او را مجبور کرده است به جنگ با این گروه بپردازد ، از این فرصت به دست آمده برای مهار کردن یک دشمن دیگر استفاده کرده و جنگ با داعش را دستاویزی برای حمله به ستیزه جویان کرد قرار داده است که آنها را تهدیدی برای تمامیت ارضی کشور ترکیه می داند.
ترکیه که مدتها بود تمایلی به مشارکت در ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه داعش از خود نشان نمی داد، اخیرا در چرخشی غیر منتظره در رویکرد خود به نیروهای ائتلاف اجازه داد از پایگاه های هوایی این کشور استفاده کنند و خود نیز اهدافی را در سوریه بمباران کرد که گفته می شود مواضع گروه تروریستی داعش بوده است.
ازسرگیری عملیات نظامی علیه پ ک ک که شورشی سه دهه ای را علیه دولت ترکیه آغاز کرده تردیدهایی را مبنی بر اینکه ممکن است هدف اصلی ترکیه سرکوب بلند پروازی های ارضی کردها باشد نه مقابله با داعش، به وجود آورده است.
آنکارا از آن نگران است که موفقیت گروه شبه نظامی یگان های مدافع خلق کرد در شمال سوریه که توانسته است با کمک حملات هوایی تحت فرماندهی آمریکا ستیزه جویان داعش را به عقب براند باعث تحریک احساسات جدایی طلبانه کردهای ترکیه به ویژه پ ک ک شود.
آغاز جنگ در دو جبهه، راهبردی بسیار خطرناک برای این کشور عضو ناتو است و ترکیه را در معرض خطر اقدامات تلافی جویانه جهادی ها و احیای شورش کردها قرار می دهد که طی سه دهه گذشته 40 هزار کشته داشته است.
وولفانگو پیکولی از مرکز تحقیقات ریسک گفت: سیاست های تهاجمی اخیر آنکارا در قبال پ ک ک و داعش خطر حملات تروریستی علیه ترکیه و به راه افتادن یک ناآرامی داخلی در این کشور را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
حکومت اردوغان ، بالاخره آن روی خودش را به ملت ترکیه و مخصوصا کردها نشان داد .
آخرین اخبار