علی سیفی مدیر شبکه جوان در گفتگو با خبرنگار
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برنامه «سینما هویت سلطه» گفت: سینما همواره رسانهای جذاب و تاثیرگذار برای مردم محسوب میشود در تاریخ و حضور صنعت سینما در دنیای این حوزه برای دست اندرکاران آن مکشوف شده است. حال با این قابلیت قدرتهای غربی ابزار و وسیلهای بهتر و اثرگذارتر از سینما و فرهنگ برای تهاجم به کشورهایی که هدف اصلی آنها است وجود ندارد.
وی ادامه داد: سینما در هالیوود مرز مشخص و قابل تعریفی ندارد فیلمسازان این شهر بزرگ سینمایی، برای بدست آوردن آنچه که در جستجویش هستند از هر عنصر و ابزاری بهره میبرند و به همین دلیل جذابیتهای دروغین و دور از شان حقیقی آدمی را به کار میگیرند تا به مشتری حداکثری دست پیدا کنند.
سیفی تاکید کرد: نیکی همواره در حداقل قرار دارد و بدی و تباهی فراگیرتر و گستردهتر است به استناد آیه شریفه « و ان کثیرا من الناس لفاسقون» میشود این نشانه را درک و دریافت کرد که پلیدی و تکثیر آن برای اهل خطا و کجی جذاب است.
وی در خصوص رسالت رسانه ملی ایران در حوزه سینما بیان کرد: رسانهها در این جنگ پیچیده و قدرتمند رسالت بسیار مهمی را بر عهده دارند رهبر معظم انقلاب در آغاز دهه هفتاد به ما و جامعه هشدار و آگاهی دادند که شبیخون فرهنگی از راه رسیده و ما دیدیم که این شبیخون چگونه و با چه لباسی از راه رسید به جنگ نرم نام گرفت.
سیفی در ادامه افزود: هر رسانه رسالتی بر عهده دارد و رسانه ملی نیز رسالت سنگینتری دارد به گونهای که ما در این دو دهه شاهد فراگیری شبکههای رادیویی و تلویزیونی متفاوت و گوناگونی در ایران هستیم برنامهسازان ما به احساس این خطر بزرگ قدم در عرصه این راه خطیر گذاشتند با روحیه جهادی و انقلابی اهتمام ویژه ای را در این طریق به وجود آوردند، بیشک خط اول این جنگ نرم به عهده رسانه ملی است و برنامهریزان و برنامهسازان آن سربازان آن هستند.
وی پیرامون کیفیت و ساختار فیلمهای تولیدی ایران و این تهاجم فرهنگی اظهار داشت: من معتقدم غرب در طول تاریخ به طور دائم به شرق نگاه حریصانه داشته و سود خود را در این سمت از جهان جستجو میکند.
سیفی اشارهای به دو نسل قبل و بعد کرد: سینما در سالهای پس از انقلاب اصلا قابل مقایسه با دوران رکورد سینمای قبل از انقلاب نیست، سینما پس از انقلاب دارای سبک و ایدئولوژی اخلاقمدار است، مادر فیلم فارسی همیشه شاهد چند عنصر تو خالی و پفکری نبودیم، اما سینما پس از انقلاب از حقیقت جذاب برخوردار است که این ادعا را میتوان در کارنامه درخشان سینمای ایران مشاهده و مطالعه کرد.
وی ادامه داد: هویت و دغدغه میهن به پیوند دین و اخالق اصلیترین نشانه است. تمامی فیلمهایی که برای جنگ و یا درباره جنگ ساخته شده در این دسته قرار میگیرد و در فیلمسازان ایران حس ایرانی بودن و غرور ملی و میهنی از شاخصههای ذهن و زبان آنهاست.
سیفی مدیر شبکه جوان در پایان خاطرنشان شد: آنچه اکنون باید آن را در سینمای ایران قابل ملاحظه دانست این است که مفهوم سینما کلاسیک در دنیا و به ویژه در مرکز و مهد آن سینمای هالیوود تغییر کرده و سینما اکران همانند گذشته آن را رونق را ندارد و چون سینما در نرمافزارها و ابزاری دیجیتالی تازه ظهور و بروز پیدا کرده است و نسل جوان پرده نقرهای سینما را با لوازم سهلالوصول دنیای امروز دریافت میکند و هر نفر یک سینما شخصی و خانگی در اختیار دارد پس دسترسی آسان شده و ساخت تولید فیلم سرعت یافته و این خود نشانهای بر تاثیر سریع هنر هفتم، رادیو جوان در کمترین زمان از ساخت و تولید یک فیلم در دنیا به نقد و تحلیل آن میپردازد و ما شاهد تحلیل فیلمهایی بودیم که در برنامه «سینما هویت سلطه» خیلی به لحظه و چابک نقد و تحلیل شده است.
لازم به ذکر است؛ «سینما هویت سلطه» در راستای اهداف سینما غرب و هالیوود و به چالش کشیدن معاد و هدفمند بودن جهان است.
گفتنی است این برنامه کاری از گروه جوان و اندیشه چهارشنبهها از ساعت 21 تا 22 به تهیه کنندگی علیرضا محمدنیا و گویندگی حسن خلقت دوست روی آنتن شبکه رادیوی جوان میرود.
انتهای پیام/