مدير كل هواشناسي استان اصفهان بيان كرد: وضعيت استان اصفهان در سال جاري نسبت به سال گذشته بحراني شده است به طوريكه امسال حتي يك روز هم بدون گرد و غبار در استان نخواهيم داشت.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛  مجيد بيجندي در نشست خبري با محوريت گرد و غبار، خشكسالي و توانمنديهاي فني هواشناسي با اشاره به اينكه هواشناسي تنها دستگاهي است كه مي تواند در شرايط فعلي آب و هوا و خشكسالي به كشور كمك كند، بيان كرد: در حال حاضر اداره كل هواشناسي استان اصفهان تنهانهادی است كه به طور مستمر گزارشات خشكسالي را ارائه و بررسي مي كند و تنها مركز ازون شناسي خاورميانه و همچنين تنها مركز ملي خشكسالي كشور در استان اصفهان واقع شده است.

وي افزود: در گزارشات بررسي شده مشخص شده است كه عمده مناطق استان در خشكسالي ضعيف تا شديد به سر مي برد حتي مناطق غرب استان در بلند مدت داراي شرايط خشكسالي متوسط است كه اين وضعيت استان را بحراني كرده است.

مدير كل هواشناسي استان اصفهان ضمن بيان اينكه خشكسالي هاي مستمر و از بين رفتن رطوبت خاك باعث جدا شدن ذرات ريز به هوا با بادي ملايم شده است، گفت: ديده باني و پايش وضعيت گرد و غبار و همچنين پيش بيني مسير حركت گرد و غبار و گرد و خاك از اقدامات هواشناسي در مديريت گرد و غبار است.

بيجندي ادامه داد: در بعد ديده باني استان اصفهان داراي بيشترين تعداد ايستگاه هاي هواشناسي در كشور است كه داراي بانك اطلاعات بلند مدت و تهيه گزارشات ماهيانه است.

وي اعلام كرد: در بعد پيش بيني مسير حركت گرد و غبار سازمان هواشناسي اقداماتي از قبيل نصب گيرنده اختصاصي و دريافت تصاوير پيشرفته ماهواره متئوست داشته است كه هر15 دقيقه يك بار امكان دريافت تصاوير ماهواره اي ويژه را دارد و همچنين مسيرحركت ذرات را به وضوح با تصاويري پيشرفته نمايش مي دهد.

مدير كل هواشناسي استان اصفهان با بيان اينكه بيشتر طوفان هاي خاورميانه اي از سوي عراق، سوريه، كويت و شرق اردن است، افزود: در سال هاي اخير به دليل جنگ هاي رخ داده، كاهش كشاورزي، وجود كشور ايران در نوار منطقه خشك و نيمه خشك، كاهش بارندگي و همچنين كاهش پوشش گياهي و رطوبت خاك شرايطي براي برخاستن گرد و خاك از سطح زمين با سرعت هاي پايين به راحتي امكان پذير شده است.

مجيد بيجندي در ادامه با ارائه گزارشات مشاهده گرد و غبار با ديد افقي زير 5 هزار متر گفت: وضعيت استان اصفهان در سال جاري نسبت به سال گذشته بحراني شده است به طوريكه امسال حتي يك روز هم بدون گرد و غبار در استان نخواهيم داشت.

وي عنوان كرد: بيان كلمه ريزگرد از منظر هواشناسي مناسب نيست زيرا گرد و غبار به ذراتي بسيار كوچك و سبك با قطر كمتر از 5 ميكرون گفته مي شود كه در اثر فرسايش بادي و بيايان زدايي توسط باد تا مسافت بسيار طولاني جابه جا شده و انتقال مي يابد.

بيجندي با اشاره به طراحي و ايجاد اپليكيشن تخصصي هواشناسي عنوان كرد: اين اپليكيشن توسط توان فني داخلي و به خصوص استاني طراحي و آماده شده است كه توانايي هايي از قبيل نمايش وضع هوا، دماي هوا، وضعيت باد، رطوبت هوا و اعلام ميزان بارش را در سطح استان دارد.

وي سازمان هواشناسي سازماني حاكميتي دانست و گفت: اين سازمان جزو معدود سازمان هايي است كه بر اساس استاندارهايي كشوري و همچنين جهاني و بين المللي فعاليت مي كند همچنين اين سازمان در حوزه پژوهش داراي پژوهشكده اقليم شناسي، آسيب شناسي، مركز تحقيقات كاربردي، مركز ازون سنجي، مركز ملي خشكسالي است.

مدير كل هواشناسي استان اصفهان با تاكيد بر اين كه حوزه هواشناسي از حساسيت و اهميت خاصي برخوردار است، اظهار كرد: به همين دليل اطلاع رساني به موقع و بادقت به مردم بايد صورت گيرد    .


انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.