وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه این وزارتخانه جهت جلوگیری از نماد فرهنگ‌های غربی در لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی‌ها گفت: در شورای فرهنگ عمومی در این زمینه بسیار کار شده تا لوازم‌التحریر موجود در بازار متناسب با فرهنگ داخلی باشد.

برنامه وزارت فرهنگ جهت جلوگیری از نمادهای غربی در اسباب‌بازی‌ها و لوازم‌التحریرعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در حاشیه سومین اجلاس دور ششم اتاق اصناف ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر برنامه‌های وزارت فرهنگ برای مبارزه با نمادهای خارجی بر روی لوازم‌التحریر ایرانی گفت: ما در این زمینه بسیار کار کردیم و در شورای فرهنگ عمومی یکی از مسائل مهم ما توجه به اسباب‌بازی است که به گونه‌ای باشد که برای بچه‌ها جنبه آموزندگی مثبتی داشته باشد.

وی افزود: مورد دیگر که باید به آن توجه ویژه شود بحث لوازم‌التحریر است چرا که در سال‌های گذشته لوازم‌التحریر که بخشی از آن از کشور چین به ایران وارد می‌شد نمادها و نقش‌های روی آن متناسب با فرهنگ خودشان بود اما در حال حاضر بر روی لوازم‌التحریر مصرفی در داخل کشور نمادهای متناسب با فرهنگ ایران وجود دارد که بخش از لوازم‌التحریر توسط تولیدکننده‌های داخلی تولید می‌شود و بخشی از آن که به سفارش ایران توسط کشورهای دیگر تولید می‌شود باید متناسب با فرهنگ ایران باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در آستانه سال تحصیلی جدید در بازار شاهد لوازم التحریر با نمادهای غربی نخواهیم بود، گفت: البته ممکن است وجود داشته باشد اما بخش غالب لوازم‌التحریر متناسب با فرهنگ ایرانی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که سهم ایران در مبادلات آثار فرهنگی در جهان چقدر است؟ گفت: سهم ایران نزدیک به صفر است چرا که به غیر از فرش که بازار خود را در دنیا به دست آورده سایر صنایع دستی ایران در دنیا حضور چشمگیری ندارد و در این راستا به وزرا و مسئولان پیشنهاد دادیم که در سفر خود به خارج از ایران صنایع دستی را به عنوان هدیه به مسئولان کشورهای دیگر بدهند

جنتی گفت: همچنین ما در کشور گروه‌های موسیقی سنتی و تئاتر خوبی داریم که باید امکان حضور آنها را در دنیا فراهم نماییم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مشکلات بیمه خبرنگاران گفت: بر اساس قانون ما صاحبان مطبوعات و خبرگزاری‌ها را بیمه خبرنگاران کرده‌ایم که باید آنها را انجام دهند و هر کدام که خبرنگاران را بیمه کرده‌اند ما آن را پرداخت کرده‌ایم و فعلا تا زمانی که اصحاب رسانه قدرت بیشتری پیدا کنند این رقم را پرداخت خواهیم کرد. 

*لزوم برندسازی در عرصه محصولات فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تاکید بر اینکه اصناف بزرگترین پارلمان مردمی کشور هستند گفت: بدون شک جامعه اصناف از دیر باز در همه وقایع مهم کشور نقش موثری ایفا کرده‌اند و اگر قرار باشد روزی کارنامه‌ای از تلاش‌های اصناف ارائه شود به طور یقین این کارنامه بسیار درخشان  خواهد بود.

وی افزود: بخش عمده اصناف از اقشار متدین جامعه هستند و بسیاری از مراکز فرهنگی و مساجد توسط کمک های اصناف ساخته شده‌اند.

جنیتی با اشاره به اقتصاد خلاق گفت: در بسیار از کشورها منحوط‌هایی تاسیس شده که تحت عنوان اقتصاد خلاق که ارزش افزوده بالایی دارد و از جمله فعالیت‌های تبلیغاتی، موسیقی، معماری، بازی‌های ویدئویی و صنایع دستی جزو آن محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در سال 2014 حجم مبادلات صنایع خلاق در دنیا 820 میلیارد دلار بود که متاسفانه سهم ایران بسیار اندک بود.

وی به اینکه نیز اشاره کرد: در سال‌های گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از صنایع خلاق قدم‌های خوبی برداشته و در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث  اقتصاد فرهنگ و هنر مطرح شده که باید توجه سرمایه گذاران را به این سمت جلب کنیم چرا که این بخش ارزش افزوده بالایی دارد و در افزایش رقم صادرات نیز موثر خواهد بود.

جنتی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تاسیس بنیاد فرهنگی اصناف گفت: این اقدام را به فال نیک می‌گیریم و اقدام بسیار ارزشمندی خواهد بود و با توجه به گستره اصناف و اتحادیه‌ها می‌تواند در این بخش نقش موثر ایفا کنند.

وی با اشاره به فساد در جامعه گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود در جامعه فساد اداری  است که با آن رو به رو هستیم و و متاسفانه در دستگاه‌های اداری کاری بدون پرداخت رشوه انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه فسادهایی مانند فساد 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری وجود دارد که امضای چهار وزیر کابینه پای آن است و نیز نمونه دیگر آن می‌توان به بنیاد تعاون ناجا اشاره کرد که رقم بسیار بالایی از بانک قوامین دریافت کرده و مشخص نیست در کجا مصرف شده است.

وی ادامه داد: البته محدودیت‌های قانونی و حقوقی وجود دارد که اتاق اصناف باید در این زمینه پیش قدم شود و این موارد را به دولت ارائه دهد تا بخشی از آن که قابل رسیدگی در دولت است دولت به آن توجه کند و بخش دیگر به عنوان طرح به مجلس ارائه شود.

جنتی بر این نکته تاکید کرد: که باید از فناوری‌های نوینی که در جامعه وجود دارد استفاده شود و همگام با این تحولات پیش برویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اینکه نکته اشاره کرد: باید کیفیت محصولات فرهنگی و هنری ارتقا یابد تا بتوانیم بازار‌های دنیا را که از دست داده‌ایم، بدست آوریم و در این راستا برند سازی در عرصه محصولات فرهنگی اقدام اساسی است.

وی با اشاره به قانون مالکیت معنوی گفت: در این زمینه در گذشته قوانینی وجود داشت که نواقص بسیار زیادی داشت و ما لایحه قانونی ادبی و فکری را تدوین کرده و به مجلس ارائه کرده تا حقوق افراد حفظ شود و روز گذشته در جلسه هیئت دولت الایحه مالکیت صنعتی به تصویب رسید و به مجلس فرستاده شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار