کارشناس ارشد مسائل اقتصادی بانک جهانی پیش بینی کرد لغو تحریم‌های ایران، قیمت هر بشکه نفت را تا ده دلار کاهش دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از شرق الاوسط، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی بانک جهانی پیش بینی کرد لغو تحریم‌های ایران، قیمت هر بشکه نفت را تا ده دلار کاهش دهد. 

"شانتا دواراجان،" کارشناس ارشد مسائل اقتصادی بانک جهانی، در گفتگو با این روزنامه افزود: «پش از ورود نفت ایران به بازار و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده این کشور، اقتصاد تهران رشد خواهد کرد اما نگرانی‌هایی درباره رفتار ایران وجود دارد. ما از این کشور می‌خواهیم در برنامه‌های خود برای هزینه‌های عمومی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی، شفاف باشد زیرا نمی‌توان بدون شفاف سازی، سرمایه گذاری های عمومی موفقی داشت.» 

دواراجان، پیش بینی کرد ایران به سمت بازارهای غرب برود زیرا برای اینکه با سرعت گذشته نفت تولید کند به فناوری غرب نیاز دارد. وی افزود: «تهران بعد از لغو تحریم‌ها، با سه چالش مواجه خواهد شد. نخستین چالش در زمینه‌های زیربنایی است زیرا رشد سطح زیربنایی در ایران برای اینکه خود را به سمت دوره جدیدی از رشد برساند، هنوز کامل و کافی نیست و این مسئله در زمینه ارتباطات و حمل و نقل به خوبی مشاهده می‌شود. دومین چالش، ماهیت فضای تجاری در این کشور است. اتخاذ سیاست گشایش در زمینه تجاری در مقابل رقیبان بین المللی، چالش های بسیاری خواهد داشت. سومین چالش نیز، به نحوه تعامل با برنامه هزینه های عمومی ارتباط دارد و درایت و شفاف سازی باید در صدر اولویت های تهران باشد.» 

الشرق الاوسط در این مصاحبه پرسید: مقامات ایران، خبرهایی را تکذیب کردند که اعلام می‌کرد، دارایی های بلوکه شده ایران بیش از صد میلیارد دلار است. بانک مرکزی ایران اعلام کرد فقط بیست و نه میلیارد دلار از دارایی های ایران به سبب تحریم ها بلوکه شده است اما مقامات آمریکایی می‌گویند دارایی های بلوکه شده ایران صد و هفت میلیارد دلار است. چرا ایران، عمدا می‌خواهد میزان دارایی های خود را کاهش دهد؟

دواراجان پاسخ داد: یقین کامل درباره دارایی های بلوکه ایران وجود ندارد، بین بیست و نه تا صد میلیارد دلار در نوسان است. به عقیده من تمرکز بر دارایی های بلوکه شده، گمراه کننده است. همانگونه که قبلا گفتیم، باید بر تاثیر افزایش صادرات و تولید نفت ایران تمرکز کرد، این مسئله بازتاب های بسیاری بر اقتصاد داخلی و جهانی خواهد گذاشت. 

بنا بر ارزیابی های ما، لغو تحریم ها، تولید نفت ایران را یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد که این مسئله نیز به نوبه خود، قیمت هر بشکه نفت را چهار درصد یعنی ده دلار در سال دو هزار و شانزده کاهش خواهد داد. 

افزایش تولید ایران و توانایی این کشور برای از سرگیری بسیاری از فعالیت های تجاری آن با شریکان سنتی و غیر سنتی، بر تجارت و شغل تاثیر خواهد گذاشت. احتمال می‌دهیم، رشد اقتصادی با آغاز سال دو هزار و شانزده، بین پنج تا شش درصد افزایش یابد؛ زیرا ایران کشوری است که توانایی های اقتصادی خوبی دارد. این تحول، بسیار مهمتر از میزان دارایی های بلوکه شده ایران است. علاوه بر دارایی ها، لغو تحریم ها، منبع پول های پیش بینی نشده برای اقتصاد ایران است و این کشور قادر خواهد بود نفت تولید کند و منابع طبیعی خود را بفروشد. علاوه بر این، ایرانی ها می‌توانند وسائلی را وارد کنند که نمی‌توانند در تولید آنها با سایر کشورها رقابت کنند، مانند ماشین آلات، فناوری و تجهیزات. هر دو مسئله به این معنا است که اگر ایران بتواند در تعامل با این تحول موفق شود، به رشد پایدار در این کشور، انگیزه داده خواهد شد. اما باید بدانیم این مسئله به سرعت رخ نخواهد داد. کاری که ایرانی ها با این پول انجام می‌دهند، باید کاملا شفاف باشد و از این دارایی ها باید برای تحقق رفاه اقتصادی استفاده شود. 

دواراجان، درباره اینکه لغو تحریم ها چه تاثیری بر بازار داخلی ایران خواهد گذاشت، گفت: لغو تحریم ها، اقتصاد ایران را از حالت رکود خارج خواهد کرد و این کشور شاهد رشد سریعی خواهد بود.

الشرق الاوسط پرسید: بازگشت ایران به بازار نفت، چه تاثیری بر منطقه خواهد گذاشت؟ آیا به عقیده شما تحولات بزرگی رخ خواهد داد و آیا کشورهای نفتی منطقه احساس نگرانی می‌کنند؟

دواراجان پاسخ داد: بازگشت ایران به بازار نفت، تحولات اساسی بزرگی ایجاد خواهد کرد. تاثیر ایران بر جهان و ورود آن به بازار نفت از طریق قیمت نفت مشخص خواهد شد. کشورهای تولید کننده نفت، به سبب کاهش قیمت آن، پول کمتری دریافت خواهند کرد در حالی که کشورهای وارد کننده، نفت را با قیمت کمتری وارد خواهند کرد. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار