با توجه به اینکه کشت برنج میزان مصارف آب را در بخش کشاورزی را افزایش می دهد ضروریست که با کمک واردات در تامین بازار داخلی ، برنجکاری به استان های شمالی کشور محدود شود

کیانوش شیر محمدی مهندس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص میزان مصارف آب در کشت برنج افزود : برنج نبایستی در استان های گرم و خشک کشت شود چرا که این امر میزان مصارف و هدردهی آب را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در 14 منطقه از استان کشت برنج در مناطق نامتعادل انجام می شود تصریح کرد : زمانی که می خواهیم شالیزار را برای کشت برنج  آمده کنیم آب زیادی به ارتفاع نیم مترصرف می شود و انجام این کار  هدر رفت آب را افزایش می دهد.

 مهندس کشاورزی خاطر نشان کرد : چنانچه کشت برنج در منطق معتدل شمالی انجام شود خسارت دهی به دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی های بیشتر کمتر خواهد بود . وی افزود : ما نیازمند واردات برنج هستیم چرا که تولید داخلی وبا توجه افزایش میزان مصارف آب در بخش کشاورزی پاسخگوی نیازهای داخلی نیست . 

شیرمحمدی با بیان اینکه میزان عملکرد هر هکتار در برنج غیر ارگانیک  بیشتر است  در ادامه  یادآور شد : هرچند  که کشت برنج  ارگانیک در مقایسه با برنج  غیر ارگانیک  از نظر کیفی و کاهش مصارف شیمیایی مطلوب  تر است ،اما در راستای تامین نیاز داخلی به کشت برنج غیر ارگانیک با عملکرد بیشتر نیازمند هستیم .

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود : مصارف آب در کشت برنج متعادل است و تاکنون آمار دقیقی در خصوص این که برنج در افزایش مصرف آب نقش بسزایی دارد به طور دقیق مشخص نشده است . وی تصریح کرد : در این زمینه نظرات مختلفی از سوی کارشناسان ابلاغ شده ؛و برخی معتعدند که برنج بعد از مراحل کشت ، نیازمند به آب بیشتری است.

نماینده مر دم مبارکه با بیان اینکه  با استفاده از روش های آبیاری نوین 65 درصد راندمان آب پایین  تر می شود خاطر نشان کرد:  کشت برنج در مناطق معتدل ،طرح آمایش سرزمین و اصلاح الگوی مصرف  کشت در کاهش میزان هدررفت آب تاثیرگذار است.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود : در  بحث میزان واردات برنج چنانچه مافیای وجود داشته باشد باید از آن جلوگیری ،و با شناسایی سودجویان با آنان برخورد قانونی کرد.

وی تصریح کرد : با مدیریت درنظام واردات باید از ورود برنج های آلوده ،بی کیفیت و گران جلوگیری کرد . نوری در مورد قیمت برنج اظهار داشت : با ورد دولت به بخش کشاورزی و اختصاص یارانه در حمایت از تولید بایستی قیمت را تعدیل کرد .

نماینده مردم دانیال خاطر نشان کرد :با تعدیل در قیمت و حمایت از تولید و مصرف ،بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله برنج روانه بازار صادرات خواهد شد . شایان ذکر است که برنجکاری در شرایط فعلی بحران آب در کشورمان مطلوب نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار