کشت برنج مصرف آب "بخش کشاورزی "را افزایش می‌دهد

با توجه به اینکه کشت برنج میزان مصارف آب را در بخش کشاورزی را افزایش می دهد ضروریست که با کمک واردات در تامین بازار داخلی ، برنجکاری به استان های شمالی کشور محدود شود

کیانوش شیر محمدی مهندس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص میزان مصارف آب در کشت برنج افزود : برنج نبایستی در استان های گرم و خشک کشت شود چرا که این امر میزان مصارف و هدردهی آب را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در 14 منطقه از استان کشت برنج در مناطق نامتعادل انجام می شود تصریح کرد : زمانی که می خواهیم شالیزار را برای کشت برنج  آمده کنیم آب زیادی به ارتفاع نیم مترصرف می شود و انجام این کار  هدر رفت آب را افزایش می دهد.

 مهندس کشاورزی خاطر نشان کرد : چنانچه کشت برنج در منطق معتدل شمالی انجام شود خسارت دهی به دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی های بیشتر کمتر خواهد بود . وی افزود : ما نیازمند واردات برنج هستیم چرا که تولید داخلی وبا توجه افزایش میزان مصارف آب در بخش کشاورزی پاسخگوی نیازهای داخلی نیست . 

شیرمحمدی با بیان اینکه میزان عملکرد هر هکتار در برنج غیر ارگانیک  بیشتر است  در ادامه  یادآور شد : هرچند  که کشت برنج  ارگانیک در مقایسه با برنج  غیر ارگانیک  از نظر کیفی و کاهش مصارف شیمیایی مطلوب  تر است ،اما در راستای تامین نیاز داخلی به کشت برنج غیر ارگانیک با عملکرد بیشتر نیازمند هستیم .

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود : مصارف آب در کشت برنج متعادل است و تاکنون آمار دقیقی در خصوص این که برنج در افزایش مصرف آب نقش بسزایی دارد به طور دقیق مشخص نشده است . وی تصریح کرد : در این زمینه نظرات مختلفی از سوی کارشناسان ابلاغ شده ؛و برخی معتعدند که برنج بعد از مراحل کشت ، نیازمند به آب بیشتری است.

نماینده مر دم مبارکه با بیان اینکه  با استفاده از روش های آبیاری نوین 65 درصد راندمان آب پایین  تر می شود خاطر نشان کرد:  کشت برنج در مناطق معتدل ،طرح آمایش سرزمین و اصلاح الگوی مصرف  کشت در کاهش میزان هدررفت آب تاثیرگذار است.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود : در  بحث میزان واردات برنج چنانچه مافیای وجود داشته باشد باید از آن جلوگیری ،و با شناسایی سودجویان با آنان برخورد قانونی کرد.

وی تصریح کرد : با مدیریت درنظام واردات باید از ورود برنج های آلوده ،بی کیفیت و گران جلوگیری کرد . نوری در مورد قیمت برنج اظهار داشت : با ورد دولت به بخش کشاورزی و اختصاص یارانه در حمایت از تولید بایستی قیمت را تعدیل کرد .

نماینده مردم دانیال خاطر نشان کرد :با تعدیل در قیمت و حمایت از تولید و مصرف ،بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله برنج روانه بازار صادرات خواهد شد . شایان ذکر است که برنجکاری در شرایط فعلی بحران آب در کشورمان مطلوب نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار