اجرای موفق طرح تحول سلامت نیازمند مشارکت همه جانبه با حوزه it است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید مارکولایی مدیر بخش سلامت هوشمند فناپ، امروز 21 مرداد در نشست خبری هفتمین همایش بین‌المللی مدیریت بیمارستانی گفت: راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند راهکاری متمایز از سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی(HIS) فعلی است که قابلیت‌هایی نظیر مباحث مالی و بهای تمام شده مدیریت فرآیندها، مدیریت تامین‌،‌ تدارک و پشتیبانی،‌ ارتباطات و تعاملات با بیمه‌های پایه و تکمیلی، مدیریت دارایی‌ها و عدم یکپارچگی در راهکارهای بیمارستان هوشمند پیش‌بینی شده که عمدتا در HIS‌های کنونی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی فعلی نه تنها یکپارچه نیستند بلکه قابلیت مدیریت هوشمند هزینه‌های بیمارستانی و مدیریت مصرف منابع را نیز ندارند و اساسا در هیچ بیمارستانی امکان برآورد بهای تمام شده خدمات برای مدیریت مجموعه وجود ندارد و بهای تمام شده خدمات برای بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد‌. 

مارکولایی با بیان اینکه برخی از HIS‌های فعلی در حوزه بالینی و حسابداری کارکردهای قابل قبولی دارند، گفت: اما در حوزه مدیریت بهبود فرآیندهای بیمارستان حسابداری مدیریت و یکپارچگی سیستم‌های درونی جهت تشکیل پرونده هوشمند بیمارستانی و همچنین تعاملات بین بیمارستانی و سامانه سپاس حرفی برای گفتن ندارند. در حالی که راهکاری جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند فناپ تمامی مشکلات را بر طرف می‌کند. 

وی تاکید کرد: چشم‌انداز راهکار جامع و یکپارچه فناپ تنها محدود به ارائه خدمات در درون بیمارستان‌ها نمی‌شود و پایش شاخص‌های سلامت و تندرستی بیمار پیش از مراجعه و همچنین نظارت، مشاوره و توانبخشی پس از ترخیص را نیز در بر می‌گیرد. 

وی به طرح تحول نظام سلامت اشاره و عنوان کرد: باید توجه داشته باشید که اگر طرح تحول نظام سلامت بخواهد با موفقیت در کشور اجرا شود باید حوزه آی‌تی پا به پای آن پیش رود. در واقع اگر بخواهیم طرح تحول سلامت را موفق در کشور اجرا کنیم نیاز به اطلاعات جامع و کامل داریم و تا زمانی که این اطلاعات جامع و کامل نباشد نمی‌توانیم این طرح را با موفقیت اجرایی کنیم. 

وی با اشاره به اینکه یکی از ابعاد سلامت هوشمند پرونده الکترونیک سلامت است، تصریح کرد: طبق ماده 35 برنامه پنجم توسعه باید برای تمام ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شود  در حالی که ما در پایان این برنامه هستیم هنوز این امر اجرایی نشده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هوشمند کردن نظام سلامت می‌تواند نتایج بسیار مفیدی را در بر داشته باشد. به عنوان مثال طبق آمار سازمان بیمه در حال حاضر 10 میلیون دفترچه بیمه مازاد بر جمعیت صادر شده است که با هوشمندکردن نظام سلامت حداقل این معضل حل می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند چند دفترچه بیمه داشته باشد یا از دفترچه بیمه دیگران به صورت غیر قانون استفاده کند.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده کشورهایی در حوزه نظام سلامت هوشمند موفق خواهند بود که مشارکت در این حوزه بین بخش دولتی و خصوصی باشد که رویکرد وزارت بهداشت هم همین است به طوری که الان نیز شاهد هستیم برخی از شرکت‌های خصوصی اقدام به ایجاد بیمارستانهایی در سطح کشور می‌کنند و حتی برخی از شرکت‌های خارجی از جمله‌ کره برای ساخت بیمارستان و متولی شدن این بیمارستانها اعلام آمادگی کردند.

مارکولائی با بیان اینکه بیمارستان هوشمند قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارد و با هیچ محصول دیگری قابل مقایسه نیست، گفت: جامعیت و یکپارچگی این محصول یکی از مهمترین فاکتورهای برتری این راهکار است ویژگی‌ که هیچ یک از  HIS‌های فعلی ندارند. 

وی در پایان در خصوص سایر راهکارهای این شرکت در زمینه سلامت هوشمند تاکید کرد: مطب هوشمند، داروخانه هوشمند‌، مدیریت هوشمند، توزیع و لوجستیک دارو، راهکار یکپارچه و هوشمند گردشگری سلامت،‌ راهکار جامع مدیریت تندرستی هوشمند و رسانه اجتماعی سلامت ایرانیان از دیگر محصولات این شرکت است. 

شایان ذکر است همایش بین‌المللی مدیریت بیمارستانی 25 و 26 مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌گردد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار