نماینده مجلس سوریه تاکید کرد: ایران مهم ترین بازیگر طرح های سیاسی برای حل بحران سوریه است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شریف شحاده، نماینده مجلس سوریه درباره سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به سوریه و در پاسخ به این پرسش که بشار اسد پس از دیدار با ظریف چه پاسخی به طرح ایران برای حل بحران سوریه داده است، گفت: بیش از یک ماه از آغاز تحرکات تازه سیاسی برای حل بحران سوریه می گذرد و ایران مهم ترین بازیگر در این تحرکات است. گفته می شود ایرانی ها در طرح اخیر خود درباره سوریه با روس ها به توافق رسیده اند. دولت سوریه هیچ مشکلی با این گونه راه حل های سیاسی ندارد و بشار اسد از هر گونه طرحی مبتنی بر توقف خشونت و فعالیت های تروریستی و آغاز گفتگو میان گروه های سیاسی بر اساس احترام به یکپارچگی ارضی این کشور و حاکم بودن مردم سوریه بر سرنوشت خود استقبال می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سوریه طرح چهار ماده ای ایران را پذیرفته است، گفت: من اطلاعی از موافقت دولت سوریه با این طرح ندارم، ولی مسئله مهم این است که دولت سوریه مشکلی در بررسی این طرح های سیاسی ندارد. سوریه این طرح را به دقت بررسی کرده و به جزئیات آن واقف خواهد شد و سپس نظر خود را اعلام خواهد کرد. سوری ها از هر گونه راه حل سیاسی استقبال می کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که نظر گروه های مخالف دولت سوریه از این طرح چیست، گفت: گروه های مخالف دولت سوریه درباره طرح های ایران و روسیه شک و تردید دارند و تا کنون هیچ هیئت عالی رتبه ای از مخالفان سوری به مسکو نرفته اند و قرار است روزهای آینده بروند. باید گروه های مخالف این طرح های مسالمت آمیز را بررسی کنند.
شحاده در پاسخ به این پرسش که سوریه کدام یک از گروه های مخالف را ترجیح می دهد، گفت: دولت سوریه موافق گفتگو با گروه های مخالف داخلی و خارج نشین است و نمایندگان دولت سوریه در کنفرانس ژنو با نمایندگان گروه های مخالف گفتگو کردند. باب گفتگو در برابر گروه های خارج نشین بسته نیست ولی باید این گفتگوها مبتنی بر توقف اقدامات تروریستی بوده و راه حل بحران بر اساس گفتگو میان سوری ها باشد. نباید کشورهای دیگر در بحران سوریه دخالت کنند، همان طور که عربستان سعودی به صورت آشکار چنین دخالت هایی در سوریه دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که گروه های مسلح مخالف دولت سوریه همزمان با سفر ظریف به دمشق این شهر را هدف قرار داده اند، ارزیابی شما درباره این حملات چیست، بیان داشت: اولین بار نیست که گروه های مسلح دمشق پایتخت سوریه را هدف قرار می دهند. امروز عناصر مسلح نزدیک به شصت گلوله خمپاره و موشک به سوی دمشق شلیک کردند. پیام این حملات این است که خشونت و اقدامات تروریستی را بر گفتگو ترجیح می دهند. این گونه اقدامات در این شرایط زمانی اشتباه است. طرف هایی که به دنبال راه حل سیاسی هستند باید از اصول و پایه های این راه حل حمایت کنند. هدف قرار دادن پایتخت هیچ سودی برای این گروه ها ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که شاید هدف گروه های مخالف از این حملات، مخالف با طرح ایران باشد، گفت: در نهایت گروه های مخالف نمی توانند درباره این طرح ها تصمیم گیری کنند و این آمریکا و روسیه هستند که تصمیم می گیرند. در صورتی که جامعه بین المللی برای حل بحران سوریه به نتیجه برسد، این گونه اقدامات گروه های مخالف تاثیری نخواهد داشت.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار