والدین و مدرسه مهمترین نقش را در ایجاد یا عدم ایجاد استرس و اضطراب در کودک دارند.

دکتر نسرین امیر روانپزشک و عضو بسیج جامعه پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فضایی که نوزاد، از بدو تولد در آن قرار می‌گیرد به علت تفاوت‌هایی که با رحم مادر دارد ممکن است در کودک ایجاد استرس کند که البته این مشکل پس از قرار گرفتن در آغوش مادر و احساس امنیتی که پس از ان برای نوزاد به وجود می‌آید برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر این که زندگی در کنار والدین برای کودک اثر مثبت داشته و باعث ایجاد حس آرامش خاطر در وی می‌شود، اظهار داشت: درصورتیکه کودک دارای والدینی خون گرم و صمیمی باشد احساس امنیت خواهد کرد چرا که زندگی در کنار افرادی که نیازهایش را برطرف می‌کنند، برایش بسیار خوشایند خواهد بود.

امیری پیرامون تاثیر فضای ایجاد شده توسط خانواده در ایجاد یا عدم ایجاد استرس در کودک تصریح کرد: در صورتی که کودک در جریان مشاجرات خانوادگی باشد و والدین وی با هم دارای مشکل و درگیری مداوم باشند احساس امنیت کودک سلب شده و استرس وجودش را فرا خواهد گرفت.

این روانپزشک در رابط با میزان تاثیر فضاهای آموزشی همچون مهد کودک و مدرسه در بروز اضطراب در کودک افزود: مهد کودک‌ها باید با ایجاد محیطی نشاط و پر آرامش و برای کودک و عدم استفاده از تهدید و ترس کودک را تربیت کنند به علاوه نیز نباید با سخت گیری و تنبیه چراغ اضطراب و استرس را در وجود کودک روشن کنند چرا که در این دوران عوامل استرس‌زای بیشتری برای کودک وجود دارد.

امیری در پایان در خصوص نحوه درمان اضطراب در وجود کودک خاطر نشان کرد: روان شناس‌ها و مراجعه به آنها موثرترین گام برای رفع این احساس در کودک هستند، اما در صورتی که این حس در کودک حاد نشده باشد درمان دارویی پاسخگو خواهد بود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار