شیراز؛

بومی سازی طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در استان فارس

طرح تعادل بخشی از سال 1385 با توجه به وضعيت آبخوان هاي دشت و به منظور برقراری تعادل میان ميزان برداشت و تغذيه آبهاي زيرزميني مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این طرح از پارسال با توجه به بحران شديد در وضعيت آب خوان هاي كشور از حساسيت ويژه اي برخوردار شد و در قالب 15 طرح آغاز شد كه 3 طرح در حيطه وظايف جهاد كشاورزي و يك طرح در محدوده وظايف سازمان زمين شناسي تعریف شد.

 مجری طرح تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای فارس با بیان اینکه پركردن چاه هاي غيرمجاز و جلوگيري از اضافه برداشت چاههاي مجاز از مهم ترین برنامه های این طرح است گفت: پارسال 1064 چاه غيرمجاز پر و مسلوب المنفعه گرديده و در سال جاري تا كنون350 حلقه چاه پر شده که اين روند با توجه به همكاري و مساعدت ديگر سازمان ها همچنان در حال انجام است.

مهندس غلامحسین کریمی نصب كنتورهاي هوشمند آب و برق را از دیگر برنامه های این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: نظارت بر گروه هاي گشت و بازرسي، نصب دستگاههاي GPS بر روي دستگاههاي حفاري، اجراي طرح هاي تغذيه مصنوعي، حفر چاه هاي پيزومتر، نصب دستگاه هاي اندازه گيري بر روي چاه هاي پيزومتر و اكتشافي و اطلاع رساني خريد چاه هاي كم بازده از دیگر اهداف و برنامه های این طرح است.

کریمی در خصوص نحوه اجرای این طرح گفت: براي بهتر اجرا شدن طرح تعادل بخشی از پارسال، شركت مديريت منابع آب ايران اقدام به تنظيم دستورالعمل و روش اجرایي در قالب كارگروه ها کرده که با توجه به نقش و اهمیت آب منطقه اي فارس در حفاظت از منابع آبهای زیرزمینی، يك نفر از استان فارس در اين كارگروه دعوت به همكاري شده و نقطه نظرات آب منطقه ای در كارگروه ها مدنظر قرار گرفته است. بر این اساس تا حد زيادی اين دستورالعمل ها و روش هاي اجرایي مطابق با شرايط استان فارس بوده و بومي سازي شده است.

وی اضافه کرد: مسئله بحران آب از اهميت ويژه اي برخوردار است و مديران ارشد دولتي به حساسيت آن واقف شده اند. بنابراین با توجه به مصوب شدن طرح های 15 گانه این طرح در شوراي عالي آب و اختصاص اعتباری بالغ بر 31 ميليارد تومان برای اجراي آن، آينده روشني براي انجام طرح پيش رو است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.