اهواز؛

مهتاج بهبهان کاوش و تعیین حریم می شود

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: محوطه تاریخی مهتاج بهبهان کاوش و تعیین حریم می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛  عاطفه رشنویی معاون میراث فرهنگی این اداره کل اظهار کرد: محوطه تاریخی مهتاج در کنار چغابنوت، قدیمی ترین سکونت گاه های شناخته شده دشت خوزستان است. کاوش و تعیین حریم تپه مهتاج نخستین گام در دور جدید مطالعات دوران پیش از تاریخ خوزستان است که پس از انقلاب متوقف شده و به همت باستان شناسان جوان ایرانی از سرگرفته شده است.

وی افزود: با تکمیل مطالعات و نتایج آزمایش بر روی شواهد گرداوری شده اطلاعات بیشتری از این دوران بدست می آید و با برنامه ریزی بلند مدت کاوش و مطالعه در محوطه می توان اطلاعات ارزشمند موجود در آن را استخراج کرد.


گفتنی است: مهتاج تپه ای کم ارتفاع در دشت بهبهان است که نخستین شواهد استقرار دوران نوسنگی بدون سفال را به همت کاوش های باستان شناختی ثابت می کند.

یادآور می شود: این استقرار در حدود 9 هزار سال پیش شکل گرفته و ابزار و ادوات سنگی مکشوفه در این محوطه از قبیل هاون و سنگ سابها نشان از نقش تولید و فرآوری غذاهای گیاهی در معیشت مردم منطقه است. اهمیت بالای این محوطه به واسطه موقعیت جغرافیاییش به عنوان قدیمی ترین استقرار شناسایی شده در دشت های پیرامون شمال و جنوب خلیج فارس بسیار است.

خاطر نشان می کند: مهتاج در کنار انگشت شمار محوطه های نوسنگی بدون سفال شناخته شده ایران مانند سراب و گنج دره قرار دارد که عمدتا در زاگرس واقع و بخش عمده مطالعات آنها پیش از انقلاب صورت گرفته است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.