در حالی که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی برای اجاره یک میلیون تومان است بسیاری از مالکان متاسفانه با رنگ آمیزی کردن واحدهای فرسوده خود این واحدها را برابر با نوسازها به اجاره می گذارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  این روزها وضعیت بازار مسکن به خصوص بازار اجاره‌بها نسبت به سال‌های گذشته با افزایش 15 درصدی قیمت روبرو شده است . 

طبق گزارش‌های میدانی این روزها مشاوران املاک نیز دل خوشی از مالکان ندارند به طوری بسیاری از آنها، در خواست کاهش قیمت اجاره را دارند. 

بسیاری از مستاجرانی که تا به امروز هنوز نتوانسته اند به دلیل بالا بودن اجاره واحدی پیدا کنند معتقدند که متاسفانه هر ساله قیمت اجاره با رشد 20 درصدی روبر می‌شود این در حالی است که میزان حقوق‌ها و حتی کیفیت واحدها  برابر با این قیمت‌ها نیست. 

به گفته بسیاری از مشاوران املاک و طبق قراردادهای منعقد شده میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی برای اجاره و یا رهن یک میلیون تومان است . 

براساس این گزارش؛ بسیاری از مالکان متاسفانه واحدهای 12 تا 15 ساله خود را با کمی رنگ آمیزی و یا بازسازی کردن برابر با واحدهای نوساز به رهن می‌گذارند.  

یکی از مشاوران املاک با اشاره به اینکه قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نوساز در مناطق مرکزی تهران حدود یک میلیون تومان است، گفت این در حالی است که از مرکز شهر تا محدوده  منطقه 12(جنوب تهران) نیز همان یک میلیون تومان درهر متر مربع است و این موضوع باعث شده که بسیاری از مستاجران به سمت حومه شهر بروند. 

در ادامه یکی دیگر از مشاوران املاک اظهار داشت: متاسفانه قیمت‌ها دراکثر مناطق مرکزی حدود یک  تا یک میلیون و 500 هزار تومان تومان است در حالی که بسیاری از مالکان با بازسازی کردن و رنگ آمیزی سعی می کنند واحدهای 15 ساله خود را یک میلیون تومان برای رهن می گذارند. 

این در حالی است که حامد مظاهریان معاون  وزیر راه وشهرسازی درخصوص بازار رهن و اجاره معتقد است: قیمت‌های اجاره در این فصل برابر با نرخ تورم و در برخی از مناطق حتی کم تر از نرخ تورم است. 

وی در ادامه افزود: بازار اجاره دچار التهاب نیست و حتی  قیمت‌های که مالکان تعیین می‌کنند برابر با نرخ تورم است . 

در این خصوص نیز حسام عقبایی  رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: قیمت‌های اجاره امسال تنها با رشد 10 درصدی روبرو بوده و بازار اجاره دارای رونق خوبی بوده است. 

این در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی نرخ رشد اجاره در تیر ماه نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش یافته در حالی که قیمت خرید و فروش مسکن با کاهش 4 درصدی روبرو بوده است. 

براساس صحبت‌های بسیاری از مسئولان در بخش مسکن زمانی که قیمت خرید و فروش مسکن کاهش یابد به طور قطع قیمت اجاره نیز کاهش می یابد اما متاسفانه امسال بازار مسکن تمامی معادلات این مسئولان را برهم زده و نه تنها قیمت اجاره کاهش و یا ثبات نداشته بلکه قیمت‌های اجاره با رشد 15 درصدی رو برو بوده است. 

در پاسخ به این سوال که چرا قیمت‌های اجاره امسال بر خلاف کاهش قیمت خرید و فروش مسکن پایین نیامده معتقدند که قیمت اجاره را قیمت زمین تعیین می‌کند و درحال حاضر با رشد قیمت زمین قیمت‌های رهن افزایش می یابد. 

در این خصوص نیز مشاوران املاک نیز معتقدند قیمت‌ها در این حوزه امسال به دلیل کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی بوده و اکثر مالکان به این بهانه که نرخ سود بانکی کاهش یافته بنابراین رهن کامل جوابگو هزینه‌ها نیست میزان اجاره را افزایش داده‌اند .

 متاسفانه کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی در ابتدای سال بهانه‌ای شد تا مالکان از این فرصت استفاده کنند و قیمت‌های اجاره خود را 20 درصدی بالا ببرند. 

حال باید منتظر ماند و دید که سال بعد دولت چه برنامه‌ای برای بهبود این بازار پر و فراز و نشیب خواهد داشت  و آیا سال آینده نیز مالکان همین بهانه را خواهند داشت یا خیر؟ 
 
انتهای پیام/
                   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۹:۵۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
بدانیم با دریافت مالیات درآمدحاصله برای حل همین مشکل هزینه میشود
Iran (Islamic Republic of)
mgh
۱۶:۳۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
فکر می کنید اگر مالیات به این بخش اضافه شود مبلغ آن را مالک می دهد یا مستاجر ؟!
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۳:۲۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
قیمتها کنترل شود خوب است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۳:۰۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
بادریافت مالیات ازخانه ومغازه های اجاره ای میتوان مشکلات همین بخش راحل کرد
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۳:۰۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
اجرای مالیات بردرآمد اصل است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۲:۵۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
گرانفروشی جرم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
اخر متن را درست بنويسيىن كجا متر يك ميليون اجارش است ويا كجا تهران متري يك ميليون قيمت فروش است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۹:۳۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
مالیات داروی بیماریهای اقتصادی است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۹:۳۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
مالیات پلیس اقتصاداست
آخرین اخبار