وزیر نیرو خبر داد:

برداشت بیش از 6 میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی/ مقابله با بحران آب نیازمند همکاری تمام سازمان‌ها

وزیر نیرو گفت:‌ وضعیت آب‌های زیرزمینی، خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، کاهش روان‌آب‌ها و کاهش کیفیت منابع آب از جمله آثار بحران آب در کشور است.

برداشت بیش از 6 میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی/ مقابله با بحران آب نیازمند همکاری تمام سازمان‌هابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی گفت: موضوع بحران آب در کشور ما جزء چندین چالش اساسی به حساب می‌آید که حل این مسئله نیازمند فعالیت‌های چندجانبه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است.

وی در ادامه اظهار داشت: تجربه کشورهای دیگر که با این مشکل روبرو بودند نشان داد، با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم که رسیدن به این موفقیت نیازمند هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف است که در این میان اثرگذارترین نهادهای اجرایی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی است.

وزیرنیرو در ادامه به نکاتی که نشان‌دهنده بحران آب در کشور است اشاره و بیان داشت: وضعیت نامناسب آب‌های زیرزمینی به گونه‌ای که قریب به 6 میلیارد مترمکعب در سال از منابع آب تجدیدپذیر برداشت می‌شود زنگ خطری در این امر به حساب می‌آید همچنین کاهش سطح ایستایی آب، هزار و 200 کیلومتر کف‌شکن انجام شده، افزایش عمق چاه‌ها، شور شدن آب، کاهش کیفیت خاک و خشک شدن باغات از نمونه‌ این آثار است.

چیت‌چیان در ادامه به وضعیت تالاب‌های اشاره و بیان داشت: خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های سطح کشور و به تبع آن افزایش ریزگردها از مشکلات به وجود آمده به دلیل بحران آب است.

وزیر نیرو در خصوص کاهش روان آب‌ها اظهار داشت: خشک شدن یا کاهش روان آب‌ها یکی از چالش های جدی پیش روی ما است به طور مثال هنگام ساخت سد کرخه پیش‌بینی ‌7 میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده را توسط آن پیش بینی کردیم که تاکنون این آب ذخیره شده به 5 میلیارد نیز نرسیده و امسال آبی به حجم 0.1 میلیارد مترمکعب پشت آن ذخیره شده که بنا به شرایط نتوانسته حتی یک کیلووات ساعت برق تولید داشته باشد و متأسفانه این شرایط مختص سد کرخه نیست.

چیت‌چیان در خصوص کیفیت منابع آب گفت: کاهش کیفیت منابع آب در استان‌های مختلف به شکل آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی یکی دیگر از آثار بحران آب در کشور است تا جایی که در شهرهایی همچون اهواز و آبادان با وجود نزدیکی به آب رودخانه کارون مجبور به احیای خط لوله گسترده برای تأمین آب شرب شده‌ایم.

وزیر نیرو در خصوص علل به وجود آمدن بحران‌ آب در کشور گفت: کشور ما در حدود 15 سال است که در خشکسالی مستمر قرار دارد و متوسط بارش در بلندمدت از 244 میلی‌متر در چند سال اخیر به 205 میلی‌متر و در امسال به 188 میلی‌متر رسیده که این نشان‌دهنده کاهش 20 درصدی بارندگی نسبت به بلندمدت است.

وی در ادامه افزود: گرم شدن کره زمین، تغییر اقلیم، افزایش تبخیر در کشور، افزایش مصارف شرب، کشاورزی و صنعت همگی باعث مصرف قابل توجه آب شده است همچنین ورود فاضلاب‌ها به منابع آبی نیز باعث از دست دادن قسمتی از منابع آب تجدیدپذیر شده‌اند.

چیت‌چیان در خصوص ضرورت چاره‌جویی سریع در این مقوله گفت: روند کار و آمار و اطلاعات نشان‌دهنده این است که سال به سال شرایط وخیم‌تر شده و در این صورت اولین حوزه‌ای که آسیب می‌بیند بخش کشاورزی کشور است که با ورود آسیب به این حوزه به تبع آن تولید کشاورزی، امنیت غذایی، اشتغال جوانان، مهاجرت،‌ افزایش وابستگی،‌ افزایش واردات به کشور صورت می‌گیرد.

وزیر نیرو در خصوص دو خطری که کشور ما را در این زمینه تهدید می‌کند، گفت: ما باید به این امر توجه داشته باشیم که با بیان آمارهای متفاوت نباید در ماهیت موضوع شک و خللی وارد کنیم همچنین نباید به دنبال عامل اصلی باشیم زیرا هم اکنون پیدا کردن مقصر برای ما راهگشا نخواهد بود.

وی در خصوص جلسات شورای عالی آب گفت: در سه دولت گذشته این شورا تنها هفت بار تشکیل شده که در دولت جدید با عنایت خداوند 12 بار شاهد برگزاری این جلسات بودیم.

وی در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد ما تشکیل شورای حفاظت منابع آب در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف است حتی ما باید برای دشت‌ها نیز در اولویت بعدی شورای حفاظت تشکیل دهیم.

وی افزود: برای اولین بار در کشور در 609 دشت موجود میزان آب زیرزمینی و میزان آب قابل برداشت محاسبه شد و مصارف شرب، کشاورزی، فضای سبز و صنعت معلوم و به اطلاع وزارتخانه‌های کشور، صنعت، کشاورزی و مسکن رسید خوشبختانه مشابه این کار در مورد آب‌های سطحی نیز انجام شده است.

وی به کارهای ضروری در این حوزه اشاره و بیان داشت: برخورد با چاه‌های غیرقانونی، نظارت بر میزان برداشت چاه‌های پروانه‌دار و تجدیدنظر بر روی مجوزهای صادره در خصوص چاه‌ها از اقداماتی است که باید در این زمینه صورت بگیرد.

همچنین؛ وزیر نیرو در حاشیه گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون 80 درصد از سرزمین ما در مناطق خشک قرار دارد که با طرح‌هایی همچون متعادل کردن برداشت آب در پی رسیدن به توسعه پایدار هستیم.

چیت چیان در ادامه گفت: مسئله بحران‌ آب یک موضوع چندوجهی که نیاز به فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و ملی دارد.

وی در خصوص مدیریت منابع آب گفت: در بعد مدیریت شورای عالی آب برنامه‌هایی مشخص کرده که در این خصوص تکالیفی برای چاه‌های غیرمجاز اختصاص داده است.

چیت چیان در ادامه گفت: تا هم اکنون 4 هزار و 700 چاه غیرمجاز شناسایی و متوقف شده‌اند که امیدواریم بتوانیم در آینده این تعداد را افزایش دهیم.

وی در خصوص منابع مالی گفت: با وجود تمام محدودیت‌های مالی دولت اعتبارات لازم را به این ارگان اختصاص داده به گونه‌ای که در اعتبارات طرح تعادل‌بخشی 14 برابر شده است.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت کلان و اعتبارات مورد نیاز درج و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.

انتهای پیام/


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار