درد شکم، یکی از شایع ترین درد های انسان است و بسته به اینکه در کدام قسمت شکم باشد و علائم همراه آن،تشخیص های متفاوتی مطرح می شود.

 

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، در این باره دکتر علی طارمیها، متخصص جراحی عمومی و سوختگی - در کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، گفت: از دست دادن زمان برای درمان به خاطر استفاده خودسرانه از داروهای شیمیایی و گیاهی، ممکن است منجر به سیاه شدن و ترکیدن آپاندیس یا سایر احشا داخل شکم شود که می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی افزود: در این حالت، حتی اگر بیمار نجات پیدا کند، باید مدت های طولانی (حتی تا چندین ماه) در بیمارستان بستری شود.

وی یکی از شایع ترین موارد درد شکم را اسهال و استفراغ (گاسترو آنتریت‌) ویروسی دانست که به طور معمول، در مدت سه تا پنج روز بهبود می یابد که علائم آن درد شکم در اطراف ناف و قسمت های پایین شکم است.

وی ادامه داد: به طور معمول، درد شکم بعد از ابتلای بیمار به اسهال و استفراغ، ایجاد می شود.

دکتر طارمیها، مهمترین موضوع در درد شکم را تشخیص موارد نیازمند جراحی دانست و اظهار کرد: در این موارد باید، بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد. وی این موارد را شامل: آپاندسیت، انسداد روده، سوراخ شدن معده و روده، التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت)، التهاب لوزالمعده و سیاه شدن قسمت های مختلف روده در اثر نرسیدن خون دانست.

این پزشک متخصص جراحی عمومی و سوختگی، توصیه کرد که اگر درد شکم بیشتر از شش ساعت طول بکشد و در این مدت بر شدت آن اضافه شود و همچنین همراه با تب و افزایش تعداد نبض باشد، باید حتماً با متخصص جراحی عمومی مشورت شود زیرا از مهمترین اصولی که این افراد در طی دوره آموزشی دستیاری فرا می گیرد، تشخیص موارد نیازمند جراحی شکم از طریق معاینه بالینی است.

منبع: عصر ایران


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.