یک روانشناس گفت: شخصیت‌های وابسته با نادیده گرفتن نیازهای فرد و راضی کردن دیگران، به مرور زمان دچار نفرت مزمن می‌شوند.

ربابه غفار تبریزی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: شخصیت وابسته یک نوع سبک شخصیتی است که فرد بدون توجه به نیازهای خود سعی در راضی کردن دیگران دارد. 

وی تصریح کرد: فرد دارای شخصیت وابسته با نادیده گرفتن نیازهای خود همه را دچار بد عادتی کرده زیرا اگر به خواسته‌های دیگران عمل نکند، آنها دلخور از وی می‌شدند. 

غفار تبریزی تصریح کرد: افراد دارای شخصیت وابسته به مرور زمان هم از خود و هم از دیگران به دلیل نادیده گرفتن نیازهای خود و توجه به خواسته‌های دیگران دچار نفرت مزمن شده  و ممکن است دچار افسردگی نیز شوند. 

وی در مورد ریشه این سبک شخصیتی گفت: علت آن به الگو برداری از شخصیت وابسته والدین و همچنین داشتن والدین خودخواه بر می‌گردد به طوری که کودک به منظور طرد نشدن از سوی والدین خودخواه خود بدون توجه به علایق خود همیشه سعی در راضی نگه داشتن و عملی کردن خواسته‌های پدر و مادر خود داشته است. 

 این روان شناس افزود: روان درمانی و فراگیری مهارت‌های جرات ورزی به این اشخاص کمک می‌کند که به حقوق و نیازهای خود توجه کرده و در صورتی که توانایی انجام خواسته‌های سایرین را ندارند با قاطعیت نه بگویند. 

وی  تاکید کرد: هر فردی مسئول بر آوردن نیازهای خود بدون تجاوز به حقوق دیگران است و لازم است در برابر خواسته‌های نامعقول دیگران و یا عدم توانایی فرد در برابر عملی کردن خواسته‌های افراد با قاطعیت"نه"بگوید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار