یک نظرخواهی سرپایی از ۵ دختر در سنین متفاوت؛ ۱۸ تا ۳۷ ساله. اینکه نظرشان درباره تجرد چیست؟ چه بر آنها گذشته و به آینده چه نگاهی دارند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، 18، 23، 27، 33 و 37 ساله. نامشان را فرض كنید مینا،‌ الهام، منصوره، تبسم و رعنا. همگی مجرد و از طبقه متوسط. سوال‌های مشتركی كه به آن پاسخ دادند درباره ازدواج بود. این كه چقدر مشتاقند متاهل شوند، چه سختی‌هایی را به خاطر مجرد بودن تحمل می‌كنند، تجرد چه مزایایی برایشان دارد، دلایل علاقه یا بی‌علاقگی‌شان به ازدواج چیست و خلاصه‌ توصیفی از آنچه پشت سر گذاشته و پیش رو می‌بینند.

این گزارش، صرفا بخش‌هایی از حرف‌های چند نفر از مصاحبه‌شوندگان است. نیاز به توضیح ندارد كه نظرات مختلفی درباره ازدواج وجود دارد و دختران زیادی هم هستند كه به دلایل مختلف تمایل زیادی دارند ازدواج كنند حتی اگر مجبور شوند از بعضی خواسته‌هایشان بگذرند، اما در اینجا پاسخ‌هایی با نگاه‌های متفاوت‌تر آورده شده‌ تا شاید توجه بیشتر كارشناسان و مسئولان حوزه خانواده را به دلایل افزایش سن ازدواج و تجردگزینی جوانان جلب كند.

این هم بدیهی است كه این گزارش می‌تواند ادامه داشته باشد، نظر خانواده‌ها، كارشناسان، افراد متاهل و پسرهای مجرد را هم شامل شود و با شنیدن حرف آنها،‌ دغدغه‌ها، تمایلات و مشكلاتشان در گزارشها و گفتگوهای دیگر، به ابعاد بیشتری از ماجرا دست پیدا كنیم.

مادرم تمام عمرش را كار كرد

مینای 18 ساله، منتظر نتایج كنكور است. می‌گوید مطمئن است در رشته دلخواهش پذیرفته می‌شود چون خیلی تلاش كرده و این روزها اصلا مگر ممكن است كسی دانشگاه نرود؟ سوالم را كه می‌پرسم لبخندی می‌زند و می‌گوید: حالا كه خیلی زود است. تمام دغدغه‌ام تا حالا كنكور بوده و اصلا به ازدواج فكر نكرده‌ام. و بعد از مكث كوتاهی اضافه می‌كند: راستش را هم بخواهيد، به پسرها چندان اعتماد ندارم. اما اگر كسي باشد كه بتوانم اعتماد كنم چرا كه نه؟ هیچكدام از دوستهایم ازدواج نكرده‌اند، حتی نامزد هم ندارند و اینطوری من اولین عروس در جمع دوستانه‌مان می‌شوم كه هیجان‌ بیشتری دارد.

در جواب این كه منظورش از اعتماد چيست، می‌گوید: اين كه مرا نگذارد و برود سراغ خوشگذراني خودش، اين كه قدر زحمت‌هايي كه مي‌كشم را بداند، اين كه وقتي ديگر جوان نبودم باز هم مرا دوست داشته باشد، بي‌وفايي نكند. من زندگی پدر و مادر خودم را دیده‌ام؛ سال‌ها سختی و اجاره‌نشینی. دیده‌ام كه مادرم چطور خسته از سر كار برمی‌گشت و تازه مشغول كارهای خانه می‌شد. می‌بینم كه حالا چطور پیر و تكیده شده است. حالا برادرم برای تحصیل به خارج از كشور رفته است. من هم كه دیر یا زود ازدواج می‌كنم. می‌مانند مادر و پدرم.

مینا كه می‌گوید مراقب است اوضاعش شبیه مادرش نشود، می‌گوید: پدر من مرد خوبی است و می‌دانم كه هوای مادرم را دارد؛ اما خستگی و دردهای استخوانی و روحی مادرم را كه نمی‌تواند درمان كند. آن روزهاي سخت لازم بود به مادرم كمك كند. این مادرم بود كه وقتی ما مشغول درس و بازی بودیم و پدرم تلویزیون می‌دید، در حال پخت و پز و جمع و جور كردن خانه بود. حتی بیشتر از مادران دوستانم كه شاغل نبودند به اوضاع خانه رسيدگي مي‌كرد. حالا كه بزرگ شده‌ام می‌فهمم چرا. به خاطر حرف مردم؛ كه نگویند شاغل است و به زندگی‌اش اهمیت نمی‌دهد. برای این كه خلاء بیرون از خانه بودنش را پر كند. خواب و استراحت را به خودش حرام می‌كرد كه مبادا هر كدام از ما كمبودی احساس كنیم.

می‌پرسم یعنی نمی‌خواهی شاغل باشی؟ نمی‌دانم، شاید هم بخواهم. ولی شايد اصلا بهتر است با يك نفر كه پولدار باشد ازدواج كنم. چون اگر وضع مالی همسرم خوب باشد لازم نیست این همه كار كنم، یا می‌توانیم برای بزرگ كردن بچه‌ها و كارهای خانه يك نفر را استخدام كنیم، يا اين كه با همسرم شرط مي‌كنم او هم كارهاي خانه را انجام دهد؛ هرچه باشد، زندگي مشترك است ديگر. می‌دانم مثل مادرم آنقدر فداكار نیستم كه زندگی‌ام را وقف دیگران كنم و بعد ببينم هركس چطور راه خودش را مي‌رود. به چروك صورتش كه نگاه می‌كنم، هم قدردانم، هم از اين آینده‌ می‌ترسم.

حقوقی كه با ازدواج سلب می‌شود

الهام 23 سال دارد و دانشجوست. در دانشگاه آزاد، مهندسی شیمی می‌خواند. دنبال كار است اما فعلا شاغل نیست. وقتی می‌فهمد قرار است درباره تجرد و تاهل حرف بزنیم، تعجب می‌كند: این موضوع كه دیگر حرف زدن ندارد،‌ این همه كارشناس درباره ازدواج حرف می‌زنند و نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود، حالا با گفتگوی من و شما به چه نتیجه‌ای قرار است برسیم؟ با این حال به سوال‌هایم پاسخ می‌دهد. از او می‌خواهم نظرش را درباره ازدواج بگوید: ببینید، من هم مثل هر دختر دیگری خواستگارانی داشته‌ام. اما چیزی كه باعث شده به هیچكدام از آنها جواب مثبت ندهم، این است كه با شرایط بعد از ازدواج مشكل دارم و فعلا تجرد را ترجیح می‌دهم.

درباره شرایط بعد از ازدواج، توضیح می‌دهد: منظورم این است كه من الان به عنوان یك دختر مجرد حقوقی دارم كه بعد از ازدواج از من سلب می‌شود. فكر كنید من الان می‌توانم به سفرهای خارجی بروم ولی هنگامی كه ازدواج كنم حتما باید از شوهرم رضایتنامه داشته باشم. چرا وقتی وارد مرحله دیگری از زندگی شده‌ام و قاعدتا باید امتیازاتی به دست بیاورم،‌ همان حقوقی كه هنگام تجرد داشته‌ام را هم باید از دست بدهم؟ مشكلات حق تحصیل، حق اشتغال، حق طلاق و ... را هم كه دیگر همه می‌دانند.

وقتی می‌گویم این حقوق را می‌توان جزو شروط ضمن عقد آورد، پاسخ می‌دهد: بله، اما همه پسرها كه چنین شروطی را قبول نمی‌كنند. من با چند نفر از خواستگارانم درباره این مسائل حرف زده‌ام اما آنها به جای این كه فكر كنند قرار است چیزی را امضا كنند كه حقوق طبیعی مرا تضمین می‌كند، فكر می‌كردند در حال از دست دادن حقوقی هستند و به من امتیاز ویژه‌ای می‌دهند! تصور می‌كردند اگر از حق طلاق حرف می‌زنم یعنی اصلا آینده‌ای برای زندگی مشترك قائل نیستم و از همان اول زندگی دنبال جدا شدنم. اگر این موارد جزو قانون بود، آنها برای رعایت این اصول كه ما را با هم برابر می‌كند، مردد نبودند و به نظرشان طبیعی می‌آمد، اما حالا كه باید به دفتر ثبت اسناد رسمی بیایند و برگه‌ای را امضا كنند، فكر می‌كنند به آنها ظلم می‌شود!

الهام در پایان حرف‌هایش تاكید می‌كند: من به شدت اعتقاد دارم بعد از ازدواج هم لازم است حریم شخصی و استقلال فردی‌ زن و شوهر حفظ شود. با این حساب، ترجیح می‌دهم تا زمان پیدا شدن كسی كه با این خواسته‌ها مخالفتی نداشته باشد،‌ مجرد بمانم. چرا خودم را در شرایطی قرار بدهم كه اگر پشیمان شدم یا مشكلی پیش آمد، هیچ راه بازگشتی نداشته باشم؟ چرا خودم را گرفتار كنم؟

چرا دخترها خواستگاری نكنند؟

منصوره، شاغل است و 27 سال دارد. گرافیك خوانده و حالا در یك نشریه فعالیت دارد. می‌گوید حقوق خوبی می‌گیرد و از شرایط شغلی‌اش راضی است و همین را مقدمه‌ای می‌كند برای این كه به این سوالم پاسخ بدهد كه چرا تجرد؟ ببیند، من با یك موضوع فرهنگی كه مختص جامعه ما هم نیست مشكل دارم و آن هم این است كه چرا باید تنها پسرها به خواستگاری دخترها بروند؟ خیلی از دوستانم می‌گویند چرا ازدواج نكردی؟ خواستگار خوبی نداشتی؟ بگوییم فلانی بیاید خواستگاری؟ انگار همیشه بنا بر انتخاب شدن است. هیچكس نمی‌گوید به كسی علاقه داری؟ چرا به او پیشنهاد ازدواج نمی‌دهی؟

و سریع ادامه می‌دهد: بله می‌دانم كه این موضوع می‌تواند به دلیل بار اقتصادی مساله ازدواج باشد و چون اغلب مردها هستند كه وظیفه تامین معاش را به عهده دارند، باید در شرایطی باشند كه بتوانند از پس هزینه زندگی متاهلی بربیایند. اما به این دقت كنید كه در سال‌های اخیر معمولا هم زن و هم مرد شاغلند. با این وصف و تغییری كه در وضعیت اقتصادی و اشتغال به وجود آمده، نباید در وضعیت فرهنگی دنبال تغییر باشیم؟ به عنوان مثال من خودم وضعیت مالی خوبی دارم و اگر همسرم هم شاغل باشد می‌توانیم یك زندگی را به خوبی اداره كنیم. پس چرا من نباید از همكارم كه یك آقاست بخواهم ازدواج كنیم و تنها او این حق را دارد كه از من خواستگاری كند؟

منصوره كه می‌گوید در كنار گرافیك، مطالعات فرهنگی و اجتماعی دارد،‌ تاكید می‌كند: من فكر می‌كنم تا زمانی كه در شكل‌های سنتی آشنایی، خواستگاری و ازدواج تغییری ایجاد نشود، پاسخی به نیازهای دختر و پسر امروزی داده نخواهد شد و اگر در برابر این تغییرات كه با كمی كار فرهنگی، مطمئنا مورد پذیرش جامعه هم خواهد بود، مقاومت شود، اصل نهاد خانواده در معرض خطر قرار می‌گیرد.

از او می‌پرسم خودش از پسری خواستگاری كرده است؟ با سرش حرفم را تایید می‌كند كه: بله من یك بار احساس كردم شخصی مناسب من است و به او پیشنهاد ازدواج دادم. اما او با این كه فردی سنتی هم نبود این پیشنهاد را عجیب دانست و جواب رد داد. راستش را بخواهید، فكر می‌كنم از داشتن یك زن جسور و شجاع، ترسید. برای دوستانم كه این موضوع را تعریف كردم،‌ منتظر یك بحران روحی بودند، در حالی كه من به سادگی از كنار این موضوع گذشتم و گفتم: مگر پسرها فقط خواستگاری یك نفر می‌روند؟ مگر با اولین درخواست ازدواج، جواب مثبت می‌گیرند یا اگر كسی به خواستگاری‌شان جواب منفی داد افسرده می‌شوند؟

این همه طلاق، آدم را می‌ترساند

تبسم 33 ساله، یكی دیگر از افراد مجردی است كه در این گزارش، گفته‌هایش را می‌خوانید. معلم است و در یك آموزشگاه زبان انگلیسی تدریس می‌كند. می‌گوید با ازدواج مشكلی ندارد و به نظرش دوران تاهل، بخش شیرینی از زندگی است؛ اما مشكل این است كه بسیاری از پسرهای امروزی در انتخاب همسر دچار بحران شده‌اند.

تبسم به چند موردی كه تاكنون به این مشكل برخورده اشاره می‌كند: همانطور كه می‌دانید، هنوز در بیشتر خانواده‌ها فرزندان با معیارهای سنتی بزرگ می‌شوند در حالی كه ارزش‌ها و هنجارهای جدیدی در جامعه به وجود آمده است. من نمی‌گویم كدام خوب و كدام بد است، اما آنچه دیده‌ام این است كه بسیاری از جوان‌ها به خصوص پسرها دچار بحران شده‌اند و درباره این كه چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست، سردرگمند. آنها از طرفی با حرف‌های خانواده مبنی بر انتخاب همسر به شكل سنتی و معرفی مادر و پدر مواجه می‌شوند و از طرف دیگر با فعالیت‌های اجتماعی و حضور در فضاهای تحصیلی و شغلی، به دخترانی برمی‌خورند كه آنها را برای ازدواج مناسب می‌بینند. آنها از طرفی با آموزه‌هایی مبنی بر در خانه ماندن زن تربیت می‌شوند و از طرف دیگر می‌بینند زنانی كه فعالیت‌های اجتماعی نداشته باشند نمی‌توانند همدم، همراه و همكلام خوبی برایشان باشند.

تبسم می‌گوید: این تربیت‌های دوگانه به این منجر می‌شود كه در مواجهه با پسری كه قصد ازدواج دارد، سردرگمی آنها به دختران هم سرایت كند و بی‌اعتمادی نسبت به تصمیم پسرها برای ازدواج شكل بگیرد؛ آنها یك روز از ما انتظار یك زن موفق و فعال اجتماعی بودن دارند و یك روز دیگر توقع دارند دستپختت به همان خوبی یك زن خانه‌دار باشد، یك روز می‌گویند هیچكس نباید مانع پیشرفت دیگری شود و روز دیگر می‌گویند وظیفه زن فقط این است كه بنشیند خانه و بچه بزرگ كند، یك بار زنی با معیارهای گذشته را الگو قرار می‌دهند و یك بار زن موفق معاصری را در آن سوی دنیا.

و از این موضوع با عنوان یكی از مشكلات دوران گذار در جامعه یاد می‌كند: حالا كه مسئولان خودشان هم به دوران گذار و پیامدهایش باور دارند و از آن سخن می‌گویند، بهتر است به جای این كه صرفا حرف‌ها و توصیه‌های كلیشه‌ای انجام شود، همانقدر كه برای ازدواج برنامه‌ریزی می‌كنند، به چگونگی پیداكردن همسر هم فكر كنند و در رسانه‌ها درباره این موضوع آُموزش داده شود. طلاق‌های رسمي و عاطفي كه در اطرافیانمان می‌بینیم جدا نگران‌كننده است و مجردها را از شروع زندگی مشترك می‌ترساند. باید ریشه‌یابی شود این جدایی‌ها بیشتر به چه دلیل است؟ من فكر می‌كنم زن و مرد وضعیت اقتصادی همدیگر را كه قبل از ازدواج می‌دانند و با اتفاق غیرقابل‌ پیش‌بینی روبه‌رو نمی‌شوند كه ناگهان بخواهند جدا شوند، این فضای فكری و فرهنگی متفاوت آنهاست كه مدتی بعد از ازدواج خودش را نشان می‌دهد و كار به جدایی می‌رسد.

از مجردها هم حمايت شود

رعنای 37 ساله؛ پرستار است. دو سال است از خانواده جدا شده و تنها زندگی می‌كند. از مشكلات زندگی مجردی كه می‌پرسم، سرش را تكان می‌دهد و می‌گوید: اگر مسائل مالی و سختی‌ها و مشكلات عاطفی و فیزیكی را هم بتوان تحمل كرد، این نگاه مردم است كه بیشتر از هر چیز یك دختر مجرد را آزار می‌دهد. تجربه به من یاد داده به جز تعداد كمی از دوستانم، زندگی مجردی‌ام را از بقیه پنهان كنم و طوری وانمود كنم كه با خانواده‌ام زندگی می‌كنم. تا می‌فهمند دختر مجردی هستی كه مستقل شده‌ای و زندگی جداگانه‌ای را تشكیل داده‌ای،‌ برخوردها با تو عوض می‌شود؛ یا زیادی خشن می‌شوند یا زیادی مهربان! از همسایه و فامیل گرفته تا همكار و همكلاسی. سن و جنس و طبقه اجتماعی خاصی هم ندارد. هركس به نوعی رفتارش عوض می‌شود. این كه دختری بدون ازدواج از خانه پدری خارج شود هنوز در كشور ما چندان جا نیفتاده و تعداد كمی از افرادی كه با آنها برخورد داشته‌ام، این مساله برایشان بغرنج نیست.

با او از آمارها و اظهارنظرهای كارشناسان كه حرف می‌زنم، می‌گوید: مفهوم تجرد قطعی را قبول ندارم. همه جای دنیا را كه نگاه كنید سن ازدواج افزایش پیدا كرده و افراد در سنین مختلف فرد مناسب خودشان را پیدا می‌كنند؛ پس این كه یك نفر سنش از سن معمول افراد متاهل در یك جامعه بیشتر باشد به معنی تجرد قطعی و تا پایان عمر او نیست.

رعنا درباره دلایل ازدواج نكردن و جدایی از خانواده هم توضیح می‌دهد: دلایل زیادی باعث شد ازدواج نكنم؛ یكی از آنها این بود كه هم خودم و هم خانواده‌ام اصرار داشتیم دوره لیسانس و فوق لیسانس تمام شود بنابراین در دوره دانشجویی برای این كه مزاحمتی در راه تحصیلم پیش نیاید به خواستگارها جواب منفی می‌دادیم. بعد از آن هم سختگیری خانواده شروع شد. وقتی من راضی می‌شدم، خانواده‌ام راضی نمی‌شدند و هنگامی كه آنها راضی بودند من تمایلی به زندگی با آن فرد نداشتم. معیارهایی كه در نظر داشتیم متفاوت بود. آنها به دنبال امنیت مالی و اقتصادی بودند و من دنبال داشتن نگاه مشترك به زندگی. تا این كه دو سال پیش تصمیم گرفتم از خانواده جدا شوم و زندگی مستقلی را برای خودم تشكیل بدهم. پدر و مادرم ناراضی بودند اما وقتی دیدند مصمم هستم كه خانه و زندگی جداگانه خودم را داشته باشم و از لحاظ مالی این توانایی را دارم، قبول كردند كه دخترشان در خانه‌ای جداگانه اما نزدیك به آنها زندگی كند.

او می‌گوید: به هر حال من الان از وضعیت زندگی‌ام راضی هستم. نمی‌گویم احساس تنهایی نمی‌كنم، نمی‌گویم فكر كردن به آینده نگرانم نمی‌كند، نمی‌گویم گاهی دلم نمی‌خواهد یك رابطه عاطفی پایدار داشته باشم و مادر بودن را تجربه كنم. اینطور نیست. گاهی این احساس‌ها خیلی هم شدت می‌گیرد؛ ولی وقتی به زندگی بعضی از دوستانم نگاه می‌كنم كه چطور بدون علاقه و تفاهم و فقط به خاطر فرار كردن از حرف مردم تن به زندگی مشترك داده‌اند و نارضایتی را در چشمشان می‌بینم، از تصمیمی كه گرفته‌ام احساس رضایت می‌كنم.

رعنا در پایان حرف‌هایش می‌گوید: با نگاهی به جمعیت مجرد كشور، این تصمیم‌گیران هستند كه باید برای مدیریت این شرایط وارد عرصه شوند. لازم است در عین حال كه برای ازدواج و افزایش جمعیت، برنامه‌ریزی می‌كنند، به فكر جمعیت مجرد كشور هم باشند و آنها را به رسمیت بشناسند. من فكر می‌كنم کاری که دولت باید در شرایط فعلی انجام دهد، حمایت از افراد مجرد و بویژه با شرایطی كه در آن هستیم حمایت از دختران مجرد است. آموزش‌های عمومی برای شیوه برخورد با قشر جوان مجرد و در نظر گرفتن حمایت‌هایی مانند حمایت‌های بیمه، مسکن، وام‌های ضروری و ... می تواند كمی از سختی‌های افراد مجرد كم كند. هرچه باشد، ما هم حقی داریم.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
پدر من خواستگار ی که برای من اومده بود برد برای دختر عموم از جلوی در بدون اینکه ما بفهمیم براشون داشت برد برای دختر عموم واونا هم گفتن ما برای دختر شما اومدیم چرا مارو می برید برای دختر برادرت واونا هم دختر عموم نخواستن
Iran (Islamic Republic of)
ایرج حسینی
۰۷:۱۲ ۰۳ دی ۱۳۹۷
سن 63سال با مادرم زندگی میکنمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
دخترهای این زمان اصلا نمیدونن تمکین یعنی چی؟عقده تسلط دارن
تا در اخلاق و رفتارسون تجدید نظر نکنن وضع همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۱۳ دی ۱۳۹۶
اگر زن در جایگاهش نباشه مرد در جایگاهش نباشه بیشتر از این نمیشه در این نتیجه بنا خانوداها صعیف شده حرف پدر مادر ارزس نداره در هر مورد ما بیشتر از انان میدانیم نتیجه دانستنمون همینه نه نمیتوانیم ازدواج کنیم نمیتوانبم پایبند باشیم نمیتوانیم زندگی کنیم در نتیجه مشکل ار خودمون هست نه کسان دیگه زندگی برای خودتون بکنید نه دیگران اگه شما بهترین کاری انجام بدید بازم شما را قبول ندارن پی برای خودت زندگی کن هر جای باشی مهم نیست امید بر این خداوند بهترین راه را برایمون رقم بزنه
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۱۳:۱۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
با این وضعیت فکر کنم نسلمون تا صد سال دیگه منقرض بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
به..نظر..من..خواسته..ها..وتوقعات..بیجا..مشکل..اصلیه..اگه..بتونیم..به..دوروبرمون..نگاه..کنیم...کار..سختی..که..نیست..زندگی..تاهلی..خوبم..وجودداره..ملاکم..روهمش..خواسه..های..اجتماعی..قرار.ندیم...البته..که..بعضی..فرهنگ.اشتباهم..داریم..
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۰۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
توقعات خانواده دختران و خود دختر به خاطر تحصیل کردن در دانشگاه خیلی بالا رفته من که یک کارمند رسمی با سن 26 سال هستم فقط باید تا 35 سالگی صبر کنم تا با حقوق کارمندی بتوانم با شرایط فعلی جامعه یک خانه بخرم زیرا هرجا رفتم حقوق کارمند را برای زندگی خیلی کم دانسته اند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
با سلام.من ۵ ساله که متاهلم.همه کامنتهارو هم خوندم.نظر من اینه که مشکل اصلی مهریه هستش.حتی تو صحبت دوستان مشخصه که همه یه نکته مبهم بین صحبتاشون هست که نمیدونن چیه.نظر من اینه که اون مهریه هستش.بجای اینکه دخترا زمان خاستگاری از بالا به پایین نگاه کنن و بگن که ما فلان چیزو با قرارداد میخایم یا پسرا تو زندگی از بالا نگاه کنن و به زن به چشم جنس ضعیف نگاه کنن بهتره رسم مهریه که با چنتا سکه هستشو بیان کلا منفجرش کنن و تبدیلش کنن به معنای واقعیه مهر مرد به زن(نه خفت کردن مرد)با رسم مهریه این دوره زمون فقط مرد خفت میکنیم نه اینکه ازدواج کرده باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
اشكان
۲۳:۴۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
متاسفانه
دختراي ما معامله گر شده اند
پسراي ما ظاهر گرا شده اندو
بزرگتراي ما خود خواه شده اند
دخترا دنبال ديگه مثل قديم دنبال ي پسر پاك و كاركن و با وفا نيستند دنبال ي بچه خوشكل مو قشنگ ابرو برداشته ميگردن
پسرا به جاي دختري با حجاب و با خانواده متين و زيبا دنبال خانم هاي كارمند ميگردن و
بزرگتر ها به حاي اين كه بچه هاشونو زودتر ازدواج بدن تا از راه خدا منحرف تشن فقط از اونها تحصيل و ندرك ميخوان تا بهاهش پز بدن . هر چه ميكشيم از بزرگتر تا ميكشيم.
هر چه ميكشيم از خودخواهي ميكشيم .
و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
خمره بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۳:۲۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
از باشگاه خبرنگاران تشکر ویژه ای دارم . مطمئن باشید اگر بحث ازدواج در کشور ما حل بشود بسیاری از فساد ها و فحشا های درون جامعه کم و حتی از بین خواهد رفت . ازتون میخوام حتی از نوجوان ها هم سوال کنید و گزارش تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر درد آشنا
۲۳:۰۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
خانم میگه با ازدواج آزادی هام محدود میشه نمی تونم تنهایی برم سفر خارج از کشور .......
آخه من این حرفها را کجایی دلم بگذارم شما بگید .....
آخه مگه میشه تو این وضعیت .....
لعنت بر شیطون
United States of America
شهرام
۲۲:۳۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
سلام اول هر کلام سن ازدواج دختر 18 تا25 و پسرها 24تا 30
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۲:۲۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
با سلام
شاید براتون جالب باشه اما دلیل اینکه من تو خواستگاری جواب رد شنیدم این بود که پدر دختره میگفت تو فرد مومنی هستی، الحمدلله خودم هم کارمندم و هیچ مشکلی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
من 35 سالمه و 12 سال شاغل هستم و دو تا فوق لیسانس دارم
اما هنوز زن نگرفتم چون نه خونه دارم نه ماشین درست و حسابی نه پسنداز
نه دختر خوب که بساز باشه و اونجوری نباشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
با سلام.من ۵ ساله که متاهلم.همه کامنتهارو هم خوندم.نظر من اینه که مشکل اصلی مهریه هستش.حتی تو صحبت دوستان مشخصه که همه یه نکته مبهم بین صحبتاشون هست که نمیدونن چیه.نظر من اینه که اون مهریه هستش.بجای اینکه دخترا زمان خاستگاری از بالا به پایین نگاه کنن و بگن که ما فلان چیزو با قرارداد میخایم یا پسرا تو زندگی از بالا نگاه کنن و به زن به چشم جنس ضعیف نگاه کنن بهتره رسم مهریه که با چنتا سکه هستشو بیان کلا منفجرش کنن و تبدیلش کنن به معنای واقعیه مهر مرد به زن(نه خفت کردن مرد)با رسم مهریه این دوره زمون فقط مرد خفت میکنیم نه اینکه ازدواج کرده باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
شما اشتباه فکر میکنی،بیشتر خواستگاری ها قبل از تعیین مهریه به هم میخوره.
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۳:۳۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
درسته که بعضی دخترا واقعا توی تعیین مهریه زیاده روی میکنن و این هوش و ذکاوت پسرو میرسونه که زیر بارش بره یا نه اما مهریه مثل یه تکیه گاه برای زنه اونم تو جامعه ای که زن هیچ حقی از زندگی که شاید 10 یا20 سال یا بیشتر زحمتشو کشیده نداره نمیشه از این حق صرف نظر کرد من مطمئنم اگه شما میخواستی برای دختر خودت هم تصمیم بگیری از این حق صرف نظر نمیکردی
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۲۱:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
ازدواج هدیه ای است از طرف خدا برای پاداش پاکدامن بودن. ایشالا با توکل و نیات خدایی همه مجردها بتونن به شیرین ترین و حلال ترین اتفاق عمرشون برسن. فقط باید توقعات رو پایین آورد و ازدواج رو یک مسئولیت دانست نه فقط لذت بردن و خوشگذرانی و خدای ناکرده بعضی مواقع بی احترامی و چشم و هم چشمی، ایشالا خدا نتیجه پاکدامنی همه جوون هارو یه خانم یا آقای بالیاقت قرار بده که باهم مسیر تکامل بسوی خدا رو سپری کنن. یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مشکلات مالی و نداشتن شغل و ی سر پناه بزرگترین معضل واسه ازدواج جوانهاست.حرف نزنیم بهتره درد خودمون رو بیشتر میکنیم...
United States of America
سعید
۲۱:۱۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مشکل من اینه فقط پول ندارم
اینو تو یه فیلم کوتاه شنیدم وقتی که دختره به پسره گفت بابام گفته باید با فلانی ازدواج کنی چون پولداره
متاسفانه این دوره زمونه معیار سنجش همه چی پول شده است و ما شا الله خانواد ها میگن طرف که میاد خواستگاری دخترم حتما پولدار باشه ...بعدشم انتظار دختر خانوما خیلی بالاس ...من نمیدونم چرا دختر خانوما از خدایی به این بزرگی فقط یه شوهر میخواهند و از اون شوهر بدبخت فلک زده همه دنیا رو....اگه دخترا و خانواده ها همت کنن کمتر سخت بگیرن مطمئنا همه ازدواج میکنن و دیه سن ازدواج بالا نمیره ...الان متاسفانه سن ازدواج رسیده به 40...معضل بزرگیه ...
Iran (Islamic Republic of)
تقصیر بزرگترهاس
۲۰:۵۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
همش تقصیر بزرگترهاست من خودم یک دختر 22 ساله هستم با مدرک فوق لیسانس کلی هم خواستگار دارم
ولی پدرمادرم از هیچ چیز خواستگارام کوتاه نمیان معتقدن همه چیز باید داشته باشه
بزرگترها باید به این نتیجه برسن که بچه هاشون نیاز به ازدواج دارن
آخه ما چطوری بهشون بگیم؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
نگران نباش.منم 30سالمه.
آدرس بده تا خودم بیام خواستگاری.
فقط کار ندارم.
اونم خدا کریمه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدي نساجي زواره
۲۰:۳۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
ما در دوران گذر به سر مي بريم . گذري كه با پافشاري هاي بسياري ظاهرا قرار نيست هرگز بگذرد. بعضي هامان پيرشديم در اين شكاف سنت و مدرنيته. ماهواره ها و اينترنت و ده ها رسانه نوشتاري و ديداري ما را در خلوت اتاقهايمان شيفته غرب مدرن كرده اند. اما از در خانه كه بيرون مي اييم با يك جامعه سنتي مواجهيم.سردر گميم در متن جامعه اي كه بزرگتر هايش سنتي فكر مي كنند و جوانتر هايش مدرن.جوانتر هايي كه گاهي بيشتر و بهتر از بزرگتر هايشان مي فهمند...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۵۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مشكل اصلي بيكاري پسرهاست
من 4 ساله نامزد كردم توقعات خانواده زنم انقد زياد بود انقد فك و فاميل دو بهم زني كردن چند بار پدر بدختم پول خرج كرد نزديك 30 ميليون خرج كرد انقد مراسم گرفتيم و بهم خورد منم تو خدمت و هزار تا مشكل
هنوز كه هنوزه عقد نكرديم چرا علت اولش كار بود فقط كار ي نصيحت هيچوقت نزاريد نامزديتون طول بكشه
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۸:۵۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
من متاهلم با خوندن 5 تا مطلب به این نتیجه رسیدم هر چی تحصیلات و سن و سال ‍مصاحبه شونده بالاتر می ره به جای اینکه عاقلتر بشه بیشتر سردرگمه الان دوباره جوابای نفر اولو با نفرآخر مقایسه کنید به نظر من هر چیزی به وقتش خوبه من 20 سالگی ازدواج کردم با گذشت 4 سال از زندگیم یک پسر خوشگل دارم دانشگاهم نرفتم از 10 سالگی 3ماه تعطیلی هارو نجاری می کردم الانم خدارو شکر هم تو اطراف شهر خونه دارم ماشین هم تازه خریدم درامدم هم از ماهی 5 میلیون پایین نیومده لذت زندگی درمتاهل شدنه
Iran (Islamic Republic of)
متاهل
۱۷:۵۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
من وقتی ازدواج کردم همسرم تازه استخدام شده بود و هیچی نداشت فقط کمی پول داشت برای یک عروسی خیلی ساده . حالا هم خیلی خوش بختم چون همدیگر رو دوست داریم .
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۷:۰۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
با سلام و احترام به همگی بخصوص جوانان عزیز!
من تجربه تلخ خودم را برای شما عزیزان بازگو می کنم:
من از زندگی توقعات زیادی داشتم و فرصتها را از دست دادم و به موقع ازدواج نکردم الآن پیر شده ام ولی هنوز ازدواج نکرده ام.....
پشیمانم ولی پشیمانی سودی ندارد به شما عزیزان عرض می کنم فرصتها را از دست ندهید..... فرصتها همچون ابر در گذرند.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۶:۵۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
درود بر شما
باشگاه خبرنگاران لطفا این مطالب را ادامه دهید حداقل بفهمن که جوان های مملکت درگیر چه مشکلاتی هستن که واقعا از نظرها دور مانده و کاملا مخفیه... و شاید هم به فکر چاره ای افتادن
France
اميري
۱۶:۴۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مطلب بسيار خوبي بود اي كاشك خواسته هاي جوان ها كمتر مي شد تا بتوانند يك خانواده مطمن درست كنند ، عشق واقع اي بعد از اذدواج مياد موفق باشيد
Iran (Islamic Republic of)
text
۱۶:۳۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
هه واقعا واستون متاسفم بچه ها...یه حرفی میزنم خودنون تا اخرشو بخونین.....((دنیا به کامه مجرداس)) الکی خودتونو بخاطر حرف مردم اذیتت نکنین
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۶:۲۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
دوستان بیاید یه کم واقع بین باشیم توبعضی از کامنت هایی که گذاشتید دخترا در برابر پسرا گارد گرفتن وپسرا در برابر دخترا.اما واقعیت اینه که واقعا چه مشکلی باعث شده انقدر سن ازدواج چه در دختر ها وچه درپسرها بالا بره....و راه حل این مشکلات روباید در کجا جستجو کرد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
٬ ازدواج مسوءلیت پذیری
میخواد ٬ پایبند بودن میخواد ٬ .... متاسفانه الان همه دنبال آزادی هستن ( البته ..ً...) چرا دخترا فکر میکنن با ازدواج آقا بالا سر محدودشان میکنه ٬ دختر باید در سایه مرد طعم مادر بودن
زندگی مشترک وووو را بچشه ٬ مرد باید مثل ‌ کوه پشت خانمش ٬ فرزندش بایسته ٬
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۴۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
به نظر شخصی من چه پسر چه دختر توقعات خودشون رو پایین تر بیارند ازدواج صورت می گیره .دخترا وپسرا توجه داشته باشید هر چقدر دیر تر ازدواج کنید ضرر می کنید هم از لحاظ مالی هم از لحاظ خوشبخت بودن چون وقتی سن یره بالا دیگه زندگی مشترک لذت خاص خودش رو نداره وحتی حوصله بچه داری هم نخواهید داشت.یکدفع می بینید میانسال هستین وخانمتون هم از سن بار داری رد شده اونوقت مشکلات پشت سر هم آدم رو در گیر می کنند. ولی اگه زودتر ازدواج کنند از هر لحاظ تو زندگی پیش هستند. وحتی با عث میشه فساد اخلاقی هم تو جامعه پایین بیاد
بهترین سن ازدواج برا دختر از 16 سالگی تا 20 سالگی هستش وبرای پسرا بهترین سن ازدواج از 20 سالگی تا 26 سالگی هستش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مونا
۲۱:۰۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
نظر شما رو اصلا دوست ندارم آقا سعید!
با این حرف شما دختر و پسری که 30 اندی سالشان شده چند سالی هم از سن ازدواجشان گذشته محکوم به مجرد بودن هستن! البته خیلی حرفه ای و غیر مستقیم فرمودید! اینجوری مجرد ها مجرد تر میشن. چون امثال شما تبلیغ بدی می کنن... درکمین و ببریم بالا و کمتر دل بشکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
پويا ايراني
۱۵:۴۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مثل هميشه مي دونم كه نظر من تائيد نميشه ، ولي خب بهتره كه بگم. ازدواج يك نگاه مثبت به ""خدا"" و ""خود"" ميخواد. توكل ميخواد و اعتماد به نفس. كسي كه از سختي زندگي ميترسه يا كسي كه از رفاه شخصي بعداز ازدواج هراسان است و حتي خانمي كه بعد از 37 سال اميد به اينده و پيدا كردن همسر مورد علاقه اش داره. و هزاران نفر ديگه چه مذكر ، چه مونث باشند بايد درك كنند كه زندگي مشترك معامله نيست ، همراهي و همفكري در شرايط سخت هستش. اول همراهي با خدا ، بعد همراهي با يك نفر انسان شبيه به خودت.
كار ، تحصيل ، خانه و ... فقط و فقط دست خداست. مسئولين فقط وسيله اند. من اين رو در 3 سال زندگي مشتركم ديدم.
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر ذرذ آشنا
۲۲:۵۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
پویا جان تو عاشق بودی و خبر نداشتی ..
Iran (Islamic Republic of)
آرمين
۱۵:۴۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مطلب خوبيه من خودم يه پسر 28 سالمه ولي به خاطر توقع بيش از حد دختر ها نتونستم ازدواج كنم حتي اون دختر هم با اون شرايط كه گذاشته بود هنوز كه هنوزه ازدواج نكرده
لطفا اين مطالب را بيشتر براي دختر ها بذارين كه توقعاتشونا بيارن پايين
يه پسر 19 سالگي ميره دانشگاه 24 مياد يرون 2سال سربازي 26 حالا كار نيسن 2 سال ارشد ميشه 28 حالا اگه كار باشه بره سره كار اونم با ماهي 1 ميليون چند سال طول ميكشه شرايط ازدواج محيا بشه
لطفا خودتون قضاوت كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۵:۱۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مشکلات اقتصادی ودر آمد ناچیز وخرج بالا یک طرف ... توقعات بالای خانمها از طرف دیگر مردها رو از ازدواج فراری کرده ... مسئولین هم فقط توصیه میکنند و شعار می دن ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مسلما همه ی دخترها پرتوقع نیستند
چرا پسرها سراغ دخترانی که از لحاظ اقتصادی از خودشان پایین ترند و سطحح توقع کمتری هم دارند نمیروند
Iran (Islamic Republic of)
الی
۱۷:۰۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
بانظر ناشناس موافقم.واقعا چرا پسرا به دنبال دختران باسطح توقع پایین تر نمیرن..پس پول ووضعیت مالی دختر هم برای پسر مهمه فقط دخترا نیستن که پرتوقع شدن به موازات اون پسرامونم توقع شون رفته بالا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
عزیز اتفاقا دخترای که سطح مالیشون پایین تره پر توقعترند.....
Germany
احمد
۱۵:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
حالا کو شوهر؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
اگر میخواهی به نون و نوایی برسی باید زندگی را سامان داد یعنی متاهل شوی اخطار به دختر پسرا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
آقایون داداشام خیلی ببخشید ولی بعضی ازما آقایون لیاقت زن داری نداریم.میگید نه یه چرخی بزن اطرافت می فهمی.طرف زن داره بعد.................
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۲۲:۵۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
مرسی علی
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۴:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
واقعا مطلب خوبی بود بازم از این مطالب منتشر کنید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
با سلام
دوستان من 29 سالمه - سربازي رفتم - 4 ساله دارم كارميكنم - ماشين دارم و پول پيش خونه 70 80 متري رو هم دارم ولي هرجا رفتم ميگن خونه بايد براي خودت باشه - آخه من با حقوق كارمندي چقد ديگه كاركنم ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خداييش خسته شدم از مجردي
طوري شده كه با خونوادمم دارم به مشكل برميخورم و احتمالا بخوام مستقل شم چن به عقيده من پسر يا دختر تا يه سني ميتونن پيش پدرومادراشون زندگي كنن بعدش به خاطر اختلافات فكري و ذهني نميتونن باهم كنار بيان
Iran (Islamic Republic of)
نیلفام
۱۴:۳۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
ازدواج یک موهبت الهی است.
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۴:۰۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
من که بیست و هشت سالم هر جورم حساب کنم حالا حالا نمی تونم زن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
تو ازدواج اینقدر نباید حساب و کتاب مادی کرد. اگه نیاز وجود داره با توکل ب خدا اقدام کنید و ناامید نشید
Iran (Islamic Republic of)
ادموند
۱۳:۲۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
اینقدر ازدواج را سخت میگیرند که نگو و نپرس
منم دوست دارم ازدواج کنم اما بیکارم وضع مالیم خرابه وضع اشتغال هم که داغون
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۱۳:۴۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
سلام من سه سال هس که متاهل شدم ولی واقعا زندگی خوبی دارم و کاملا راضی ام
Iran (Islamic Republic of)
psdk
۱۵:۲۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
عزیزشکرکن شما شانس آوردی حال ازدواج تقریبا ریسک شذه مگر طرفین فامیل ویا آشنا ویا محیط کار مشترکی داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۴۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
ازدواج نیست که قرارداد مالیه
ازدواج نیست که ورشکستگی واسه اقایونه
ازدواج نیست که چشم و هم چشمیه
پسرای بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۳:۲۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
من یه جون 20 ساله ام . خدایش هر جور حساب میکنم میبینم در خوشبینانه ترین حالت که تمام اتفاقات زندگی بر وفق مرادم پیش بره میتونم 28 یا 29 سالگی ازدواج کنم .
یعنی تحصیلم بدون افتادن هیچ واحدی رو طی کنم بعد دو سال برم سربازی یه سال هم دنبال دختر مورد انتظارم باشم .
Iran (Islamic Republic of)
م جعفری
۱۲:۲۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
به همان تعداد خانم آقا هم هستند، منتهی نمیدونم چی میشه که اینقدر مساله ی خانم ها به چشم میاد در صورتی که که این آقایون هستند که ازدواج نکردن اونها تبعات زیادی داره ، حالا مواردی که این عزیزان گفتند یا درست یا غلط
کلا اگر همسرداری یاد بگیرند اصلا این حرفها پیش نمی آید همه منوط به همین قضیه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
همسرداری کردن بسیار سخته
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۳۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
اره واقعا باد کردیم رو دست پدر مادرامون ولی خوب میشد اگه تو ایرانم میشد دخترا از پسرا خواستگاری کنند. خخخخخخخخخخ فکر کنم اونموقع دخترا 14-15 سالگی ازدواج میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
هر کسی هم لایق زن گرفتن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
به شرطی که زن ن ن ن ن باشه
Iran (Islamic Republic of)
یه پسر مجرد
۱۰:۵۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
دخترا باد کردن رو دست پدر مادراشون خخخخخخخخخخخخ التماسم بکنید من زن نمیگیرم
Iran (Islamic Republic of)
یه دختر مجرد
۱۱:۲۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
کی حالا تو رو میخواد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
بوی ترشی مملکتو برداشته .بدو بدو ترشی درجه یک سیر ترشی ترشی بادمجون یکمم ترشی درجه سه دارم دختر ترشیده
Iran (Islamic Republic of)
متاهل
۱۲:۳۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
باید عرض کنم که،زن قداست داره برای سایه بالای سرش بودن باید مررررررد باشی
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۴:۴۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
این مطلب نشاندهنده ی بلوغ فکری خانمهاست
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۲۲:۴۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
غیر قابل اعتماد یعنی این پسرا