اگر در سایت های خارجی به دنبال آیفون رفته باشید، حتما اصطلاح refurbishedدیده اید. این آیفون ها پس از فروش اولیه با مشکلی مواجه شده اند و خریداران، آنها را به فروشگاه های اپل برگردانده اند.

به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ به طور حتم بسیاری از کاربران کامپیوتر و یا سایر تجهیزات الکترونیکی اصطلاح Refurbished را شنیده اند و با آن آشنایی دارند. بیشتر این کاربران در ایران یک دستگاه Refurbished را دستگاهی می دانند که یا دارای ایراد است و یا ایرادی داشته که رفع شده است.


 کالای refurbished چیست؟


معنی کلمه ریفربیشد در اصطلاح "روشن شدن" است اما در تولید به معنی "بازسازی شده" یا "تعمیر شده" می باشد. به طور کلی کالای ریفربیشد کالایی است که به دلایلی به فروشنده یا توزیع کننده مرجوع شده است و سپس بعد از رفع اشکال به طور مجدد با عنوان کالای ریفربیشد به بازار ارایه شده است این دست کالاها نو و آکبند هستند که به دلیل اشکالات فنی یا ظاهری فبل از به کار گرفته شدن توسط کاربر به سازنده یا توزیع کننده برگردانده شده اند.

در چه صورت کالا Refurbished می شود؟

1- اجناسی که توسط کاربران عودت داده شده اند. این نمونه از محصولات ممکن است به دلایل مختلفی برگردانده شده باشند. مثل این که کاربر، فقط در مورد خرید خود تجدید نظر کرده است. در بعضی از کشورها، مشتری این امکان را دارد که تا مدت مشخصی پس از خرید، کالا را پس داده یا با مدل دیگری عوض کند. در این موارد مراکز فروش، کالای مرجوعی را با تخفیف و به عنوان کالای ریفربیشد عرضه می کنند.

2- محصولاتی که در مرحله ی تولید دچار نقص شده اند و یا دارای خط و خش و نقایص ظاهری گهگاه کوچک و جزئی شده اند، نیز در رده ی محصولات ریفربیشد قرار می گیرند.

3- محصولاتی که بصورت مازاد و به مدت طولانی در انبار مانده و به فروش نرفته اند. (هنگامی که مدلها از رده خارج شوند و مدلهای جدید جایگزین شوند)

4- در شرایطی که در هنگام حمل کالا، به کالا آسیب هایی وارد شده باشد؛ شرکت سازنده ی کالا، اجناس را تعمیر کرده و کالا را به عنوان کالای ریفربیشد به بازار عرضه می کند.

5- اجناس ویترینی نیز در دسته ی کالاهای ریفربیشد قرار می گیرند. غالبا نمایندگی های فروش، کالاهای ویترینی را با تخفیفات زیادی و به عنوان ریفربیشد می فروشند. این تخفیفات به این دلیل است که جعبه ی دستگاه باز شده و احتمال وجود تعداد کمی خش روی دستگاه وجود دارد. به دلیل اینکه بیشتر کالاها مستقیما از بخش نمایش به بخش فروش منتقل می شوند؛ فروشگاه ها معمولا کالا را دوباره به جعبه بر می گردانند و به کاربر تحویل می دهند.

6- محصولاتی که در فصل فروش موفق به حرکت در بازار نشده‌اند و مدل‌های جدید جایگزین آنها شده‌اند.

7- محصولات الکترونیکی که اجزای آنها جهت استفاده در برنامه‌های بازیافت برگردانده می‌شود.

8- محصولاتی که قبلا به صورت عمده اجاره داده شده‌اند و بعد از آن فروخته می‌شوند.


کالای refurbished چیست؟


از کجا بدانیم؟

1- لوگو بزرگ Refurbished روی جعبه دستگاه یا لوگو زرد یا قرمز رنگ روی قاب زیرین محصول

2- عنوان Refurbished در برچسب مشخصات دستگاه

3- وارد کردن سریال محصول در سایت شرکت سازنده محصول
 

کالای refurbished چیست؟


راه و چاره چیست؟

با این توضیحات بهتر است در حین خرید لوازم الکترنیکی بخصوص لپ تاپ و موبایل به موارد زیر توجه بیشتری کنید:

1- از مراکز خرید معتبر خرید کنید.

2- به برچسب مشخصات دقت کنید در دستگاه‌های ریفربیش این عنوان در کنار مدل یا زیر آن ذکر شده است.

3- در خرید محصولاتی که  قیمت کمتری دارند و یا قدیمی هستند بیشتر دقت کنید.

4- جعبه محصول و شماره سریال دستگاه را بررسی کنید.

5- محل پیچ‌های دستگاه را برای عدم وجود سایش یا خراشیدگی بررسی کنید.

6- بسته بندی محصول را با مدل‌های مشابه مقایسه کنید. معمولا در صورت تقلب جنس مقوا، نوشته‌های روی آن، برچسب و کیفیت رنگ بسته بندی با نمونه‌های اصلی متفاوت است.

7- قسمت‌هایی که بیشتر در معرض تماس دست یا سایر اجسام هستند را بررسی کنید (بدنه بیرونی، باتری، سطح زیرین، قاب اطراف پنل)

8- حتما با یک کارشناس مشورت کنید و در خرید از او کمک بگیرید.


نتیجه:
بهتر است بدانید که این نوع دستگاه ها توسط تولید کننده به طور کامل تست می شوند و بعد از اطمینان از عملکرد  کالا آنرا بفروش می رسانند در نتیجه این نوع کالا به هیچ عنوان یک دستگاه دست دوم و یا دارای اشکال نیست. ولی ضمانت کوتاه مدت دارد و بعد از اتمام ضمانت هیچ خرابی توسط گارانتی صورت نمی گیرد.
 

به نظرتان این نوع کالا ارزش خرید دارد؟


گزارش: نوید صفری پور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۶:۱۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
با قیمت ارزان اره