وزرای امور خارجه و انرژی آمریکا در یادداشتی مشترک به دفاع از توافق هسته‌ای ایران پرداختند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نورث‌جرسی؛ "جان کری،" وزیر امور خارجه ، و "ارنست مونیز،" وزیر انرژی آمریکا، در یادداشتی مشترک در پایگاه اینترنتی "نورث‌جرسی" از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع کردند.

"کری" و "مونیز" ضمن دفاع از برجام توضیح دادند توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بهترین راه در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای است.

 در ادامه این یادداشت مشترک آمده است: توافقی که ماه گذشته در وین حاصل شد، نه تنها بهترین راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است؛ بلکه تنها گزینه بادوام و زیست‌پذیر برای رسیدن به این هدف محسوب می‌شود. قدرت‌های صاحب نام جهان از این راه‌ حل دیپلماتیک جامع حمایت می‌کنند. در این توافقنامه نکات زیادی در نظر گرفته شده است، زمان مورد نیاز ایران برای تولید یک سلاح هسته‌ای را طولانی‌تر می‌کند و اقدامات راستی‌آزمایی محکمی را ارائه می‌دهد که موجب می‌شود ما زمان زیادی را برای واکنش نشان دادن در صورتیکه ایران این مسیر را انتخاب کند در اختیار داشته باشیم. فراموش نکنید این توافقنامه هیچ یک از گزینه‌ها را از روی میز حذف نمی‌کند.

وقتی رئیس‌جمهور "اوباما" وارد کاخ سفید شد، با ایرانی روبرو بود که به چرخه سوخت هسته‌ای دست یافته و یک تأسیسات مخفیانه غنی‌سازی اورانیوم درون یک کوه در اختیار داشت. این کشور در مسیر نصب تقریباً ۲۰ هزار سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم قرار داشت و سانتریفیوژها پیشرفته‌ای به وجود آورده بود. ایران در حال ساخت رآکتور آب سنگین بود که این رآکتور می‌توانست پلوتونیوم در سطح تسلیحات هسته‌ای تولید کند. اگر ایران تولید سلاح هسته‌ای را انتخاب می‌کرد، به خوبی در این مسیر قرار داشت. رئیس‌جمهور آمریکا با‌وجود همه این مسائل، متعهد شد هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندهد.

وزرای امور خارجه و انرژی آمریکا در ادامه دفاع از توافق هسته‌ای ایران افزودند: در این توافق تمامی مسیرهای ممکن برای تولید مواد شکاف‌پذیر مورد نیاز یک سلاح هسته‌ای، مسدود شده است.

این توافق بر اساس راستی‌آزمایی و نه اعتماد است. ایران قبل از دستیابی به کاهش چشمگیر تحریم‌های اقتصادی می‌بایست غنی‌سازی، برنامه تحقیق و توسعه و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش دهد. به منظور مانع ایجاد کردن در مسیر هرگونه تقلب ایران، بازرسان بین‌المللی دسترسی بی‌سابقه‌‌ای به تأسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران خواهند داشت. علاوه بر این هرگونه سایت دیگری که درباره آن نگرانی وجود دارد و کل زنجیره تأمین هسته‌ای از تولید اورانیوم گرفته تا تولید و فعالیت سانتریفیوژ ایران نیز شامل این بازرسی‌ها می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار