در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانيد:

جنگ سرد صفر و يك‌ها! آيا "کسپرسکی" رقبايش را "ناك اوت" كرده؟!

خبرگزاری امریکایی رویترز مدعي شده‌ که "كسپرسكي" به تلافی استفاده رقباش از تکنولوژی انحصاری این شرکت آنها را هدف حمله قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت امنیتی کسپرسکی را به حق باید یک قدرت بزرگ در امنیت سایبری دانست که مجموعه ای از بهترین کارشناسان و محققان این حوزه را در خود جای داده است. 

این شرکت که مركز آن در مسکو قرار دارد، طی چند سال گذشته با كشف و خنثی سازی پیچیده ترین بد افزارهای دنیا مثل "استاکس نت" و "فلیم "توانسته است قدرت خود را به رخ حریفان بکشد.

اخیرا خبرگزاری رویترز خبري را منتشر كرده كه در آن ادعا شده است  غول امنیتی"كسپرسكي" از تخصص و قدرت خود برای انجام اعمال خرابکارانه در نرم افزارهای رقبای خود سوء استفاده کرده است. اتهامی که البته مسئولان کسپرسکی به شدت آن را تکذیب کرده اند.

در گزارشی که اخیرا رویترز منتشر کرده به نقل از دو تن از کارمندان سابق این شرکت عنوان شده است: که شرکت کسپرسکی با استفاده از روش هايی خاص، نرم افزارهای امنیتی رقیب را به گونه ای دستکاری می‌کرده که آنها فایل های عادی در سیستم عامل ها یا سایر نرم افزارهای کاربردی را به عنوان بد افزار و فایل مخرب شناسایی مي‌کنند. 

این دو کارمند سابق کسپرسکی، عنوان کرده‌اند که یک چنین عملیاتی معمولا چندین ماه کار و فعالیت طلب می‌كند و شامل فعالیت مهندسی معکوس نرم افزارهای رقیب بوده تا درک بهتری از چگونه به اشتباه انداختن آنها برای مهندسان کسپرسکی به دست آید. اگر این اتهامات به این شکل صحت داشته باشد به  اتهام بعدی اين خواهد بود که اساسا دستور یک چنین عملیات خرابکارانه‌ای در نرم افزارهای رقیب مستقیما از سوی مدیران و مسئولان رده بالاي شرکت کسپرسکی صادر شده است.

جنگ سرد صفر و يك‌ها! آيا

اين دو تن در ادامه گفته‌اند که کسپرسکی نرم افزارهای رقیب در "مایکروسافت" "AVG " و" Avast" وديگر رقباي خود را هدف حمله قرار داده كه منجر به آن شده است که فایلهای حساس نرم افزاری را از روی سیستم مشتریان خود پاک کنند. برخی از فرامین چنین عملیاتی مستقیما از سوی بنیانگذار کسپرسکی  يعني شخص«اوژن کسپرسکی» صادر شده است.

همچنين كارمندان سابق غول نرم افزاري دنيا مدعي شده‌اند که كسپرسكي به تلافی استفاده اين رقبا از تکنولوژی اين شركت  به جای تکنولوژی طراحي سده خودشان اين اقدام را انجام داده است.

در اين رابطه یکی از محققان مایکروسافت در مصاحبه خود با رویترز اشاره کرده است: در یک دوره زمانی در سال 2013 مشتریان آنتی ویروس Redmond شکایت های پیاپی از قرنطینه شدن فایل های اصلی پرینتر توسط این آنتی ویروس داشتند. در نهایت مایکروسافت در همان دوره زمانی متوجه می‌شود که هزاران فایل بی ضرر و معمول توسط آنتی ویروس این شرکت قرنطینه شده است.

گزارش رویترز در تشریح این عملیات خرابکاری نوشته است: که مهندسان شرکت کسپرسکی با ارسال کد های مخرب به برخی از فایل های معمول و حساس نرم افزارهای کاربردی آنها را به شکل مخفیانه برای رقبای خود ارسال میکردند و چنانچه این فایل ها و ساختار آنها به حد کافی با ساختار قابل های اصلی شباهت داشت، منجر به پاک شدن فایل اصلی نرم افزار میشده و دردسرهایی برای کاربران ایجاد میکرده است.

در همین خصوص "اوژن کسپرسکی" بنیانگذار این شرکت، در بیانیه ای که به خبرگزاری رویترز داده است،به شدت این اتهامات را رد و تکذیب کرده است و گفته که این شرکت هیچ گاه کمپین و عملیاتی مخفی برای تخریب نرم افزارهای رقیب و ایجاد False Positive در آنها نداشته و نخواهد داشت. وی به ویژه در مورد عینی مایکروسافت، اتهامات را به کلی رد کرده است.

جنگ سرد صفر و يك‌ها! آيا
  اوژن کسپرسکی

آنچه که پدر كسپرسكي از آن به عنوان False Positive یاد کرده است دقیقا در رابطه با ادعای رویترز است. به این معنی که یک آنتی ویروس یا نرم افزار امنیتی فایل های معمول و بی ضرر سیستم را به عنوان فایل های مضر و بد افزاری شناسایی میکند و در نتیجه با قرنطینه یا پاکسازی کامل آنها موجب از کار افتادن یک نرم افزار کاربردی یا کل سیستم عامل می‌شود.

حال اين سوال در ذهن پيش مي‌آيد كه آيا ادعاهاي رويترز صحت دارد يا نه؟واینکه آيا دوباره شاهد يك جنگ سرد ميان امريكا و روسيه اين بار در فضاي مجازي هستيم؟سوالي كه بايد جوابش بیازمند زمان بیشتری است.

گزارش از ميثم پوراعظم

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۰:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
کسپرسکی صرفآ ی شرکت خبری و تبلیغاتیه و بازاری نداره.
حتی از پس شرکتهای کوچیک ضد ویروس هم بر نیومده .