به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مهندس احمد آفرين محمدزاده افزود : با توجه به اينكه يكي از علل اصلي تخريب رويه راه ها و ابنيه آن اضافه بار وسايل نقليه سنگين است لذا كنترل و شناسايي وسايل نقليه سنگيني كه داراي اضافه بار غيرمجاز هستند اهميت بالايي در حفظ راه و كاهش هزينه هاي نگهداري آن دارد، در اين راستا و در جهت استفاده از تكنولوژي هاي روز سامانه هاي هوشمند حمل و نقل، مركز مديريت راههاي اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان در صدد نصب و راه اندازي سامانه هاي هوشمند توزين در حال حركت مي باشد.
وی افزود: بدين منظور عمليات و كارگاه جاده اي به منظور نصب تجهيزات دستگاههاي مذكور در محورهاي هراز و سوادكوه برپا خواهد شد،كه عمليات نصب سنسورهاي سامانه با انسداد يك خط عبوري در هر زمان انجام مي پذيرد لذا تردد وسايل نقليه در طي عمليات كارگاهي در هر دو محور هراز و سوادكوه امكان پذير خواهد بود.
مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي استان مازندران گفت: مهمترين شاخصه سامانه توزين در حال حركت WIM كنترل وزن وسايل نقليه در حال حركت بدون نياز به توقف آنهاست، اين مورد مزايايي چون عدم اتلاف زمان، صرفه جويي سوخت و حذف نيروي انساني را به همراه دارد، اين سامانه با استفاده از سنسورهاي نصب شده در سطح جاده وسايل نقليه متخلف داراي اضافه تناژ را شناسايي كرده و به طور هوشمند به اطلاع پليس راه مي رساند، در مرحله بعد در باسكولهاي ثابت پليس راه وسيله نقليه مذكور به طور دقيق وزن شده و نسبت به اعمال مقررات اقدام مي گردد.
از ديگر مزاياي استفاده از اين تكنولوژي شناسايي تخلف سرعت وسايل نقليه سنگين، شناسايي وسايل فاقد بار نامه و مجوز حمل بار و تشكيل پايگاه آماري جامع از حمل و نقل بار در استان جهت برنامه ريزي و مديريت بر آن است.
انتهای پیام/گ