در راستای بهره مندی و توانمد سازی افراد با در آمد پایین در جامعه خیرین با انجام فعالیت های خداپسندانه گام های موثری را نهادینه کرده اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بنیاد خیریه علوی به منظور حمایت از بانوان نیازمند باردار و شیرده، ارائه خدمات درمانی و توزیع سبد غذایی را با همکاری واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان استان خراسان رضوی بر عهده دارد.

برنامه حمایتی تغذیه‌ای و خدمات ارائه شده به دست این بنیاد خیریه در استان عنوان کرده و همچنین گریزی نیز بر ضرورت و اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر را مورد بررسی قرار می دهیم.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: بنیاد خیریه علوی با هدف رفع سوء تغذیه مادران باردار ، شیرده و نوزادان طرحی با عنوان " عمایت از مادران باردار و شیرده" را توسط مرکز بهداشت استان خراسان رضوی تشکیل داده است.

دکتر محمد احمدیان افزود: شاخص‌هایی از قبیل نمایه توده بدنی کمتر از 18.5، وزن کمتر از 45 کیلوگرم در قبل از بارداری، دوقلوزایی و بیشتر، هموگلوبین کمتر از 10.5 گرم و وزن‌گیری نامطلوب در دوران بارداری از جمله مواردی است که افراد شامل این طرح می‌شوند.

وی گفت: در این طرح برای مادران بارداری که مشکل سو تغذیه ،نوزاد وزن مناسی ندارد، شیردهی مناسب ندارند و با رویکرد بهبود تغذیه نوزادان و شیرخواران و و برطرف شدن نیازهای تغذیه ای آنان برای خانواده هایی که با مشکل اقتصادی مواجهه هستند ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: افراد نیازمند با بنیاد خیریه و مرکز بهداشت شناسایی شده که در این طرح قرار می گیرند و علاوه بر اینکه تحت نظر پزشک قرار می گیرند همچنین سبد تغذیه ای استانداری نیز به آنها تعلق می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سبد تغذیه ای از نظر مواد غذایی کامل و استاندار است در خصوص محتوای این سبد غذایی اظهار داشت: محتوای که شامل برنج مرغ ماکارونی عسل و آرد شکر حبوبات شامل عدس لوبیا نخود سبز، کنجد و کنسرو ماهی است.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصریح کرد: ارزش هر بسته غذایی 150 هزار تومان است. این سبد غذایی تمام مواد غذایی را دارد و به طور ماهانه توزیع می شود.

وی با بیان اینکه کلیه خدمات برای افرادی که در این طرح قرار می گیرند رایگان است، افزود: در حال حاضر1959 مادر زیر نظر "طرح عمایت از مادران باردار و شیرده" خدمات قرار گرفته اند.

انجام پایش مادران باردار و شیرده هر 6 ماه یکبار

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بیان اینکه هر 6 ماه یکبار بررسی آماری برای این طرح در مرکز بهداشت انجام می شود اظهار داشت: مادران به طور منظم در این مدت مورد پایش و نظارت پزشکی قرار می گیرند از جمله وزن و فشار خون مادر وغیره کنترل می شود.

وی با اشاره به اینکه همچنین آموزش لازم نیز در این دوران به مادران ارائه می شود، افزود: این آموزش ها در مورد نحوه مصرف این سبد غذایی و طبخ صحیح مواد غذایی و دیگر مواد غذایی مورد نیاز بدن در این مدت است.

وی افزود: همچنین در این طرح وزن نوزاد نیز کنترل می شود زیرا نوزادی که به دنیا می آید به طور طبیعی دارای وزن بالای 2 هزار و پانصد گرم است که در غیر این صورت ممکن است مادر تغذیه مناسبی نداشته است و یا از بیماری خاصی قبل از بارداری رنج می برده است.

بهبود وضعیت تغذیه 88 درصدی مادران تحت پوشش این طرح

وی گفت: در حال حاضر 88 درصد مادرانی که تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند با شرکت در این طرح بهبود وضعیت تغذیه داشته اند.

وی تصریح کرد: بقیه مادران هم که شرایط و وضعیت دلخواه را به دشت نیاورده اند به دلایل مختلفی اعم از نداشتن استفاده صحیح از سبد غذایی طبق توصیههای پزشکی مطرح است و یا ممکن است مادر قبل از بارداری بیماری خاصی داشته است.

وی اظهار داشت: اگر نوزادی با وزن کمتر از 2500 گرم که به دنیا می آیند، در آینده ریسک ابتلا به بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی در آنها بیشتر بوده و احتمال مرگ و میرشان نیز بیشتر است.

برنامه های دانشگاه علوم پزشکی برای بهبود تغذیه نوزادان با شیر مادر

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکي مشهد در خصوص برنامه های دانشگاه علوم پزشکی برای بهبود تغذیه نوزادان با شیر مادر گفت: برنامه های دانشگاه با رویکرد حمایت از بانوان شاغل و شیرده و با شعار حمايت از مادر شاغل برای تغذيه نوزاد با شيرمادر و پرورش کودک پایه گذاری شده است.

وی در خصوص خدمات ارایه شده برای ترغین کارمندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: برای کارمندان دانشگاه به ویژه مشاغل پزشکی و پیراپزشکی و مردم مراجعه کننده به مرکز بهداشت برنامه ها و آموزش های اختصاصی و تخصصی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بسته آموزشی نیز با هدف ترویج فرهنگ تغذیه نوزاد با شیر مادر و بیان مزایایی تغذیه نوزادی که با شیر مادر رشد کرده است توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است، برگزاری نشست مشترک با کمیسیون امور بانوان استانداری، و انتظارات حمایت از مادران، همچنین مباحثی در خصوص اهمیت نگه داری کودک کنار مادر، تسهیل شیردهی مادر و استمرار در تعلق مرخصی های مربوط به زایمان نیز مطرح شده است.

مسئول واحد بهبود و تغذیه مرکز بهداشت استان خراسان رضوی درباره مزایای تغذيه با شير مادر گفت : تغذیه با شیر مادر باعث ایجاد رابطه صمیمی و عاشقانه بین مادر و نوزاد می شود تا جایی که دادن شیر مادر در ساعت‌های اولیه تولد دل‌بستگی دو طرفه ایجاد می کند و نمی‌توان مادر و فرزند را از یکدیگر جدا کرد.

شیردهی مادر؛ ایجاد تاثیر روانی بر مادر و شیرخوار

زهره اباصلتی گفت: شیردهی مادر تاثیر دو جانبه ای از نظر روحی و روانی هم بر مادر و هم بر شیرخوار دارد.

وی بیان داشت: تحقیقات نشان داده است نوزاداني که با شير مادر تغذيه مي شوند به بيماريهاي عفوني کمتر مبتلا مي شوند و خواب و آرامش بيشتري دارند .

مسئول واحد بهبود و تغذیه مرکز بهداشت استان خراسان رضوی در این باره گفت: همچنین کودکانی که شیر مادر خورده‌اند، هشت شماره IQ آن‌ها بیشتر از سایر شیر‌خوارانی است که با شیر خشک تغذیه شده اند.

وی با بيان اينکه شیر مادر در دو مقطع سني از بروز بیماری‌ در نوزاد پیشگیری می‌کند ادامه داد:‌ ابتدا شیر مادر در دوران شیرخواری از ابتلا به بیماری‌های اسهالی، عفونی، گوارشی، سوء‌تغذیه و تنفسی پیشگیری می‌کند و در بزرگسالی نیز باعث می شود فرد از ابتلا‌ به بیماری‌هایي مانند آسم و آلرژی، دیابت، التهاب روده، سرطان، چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشي در امان بماند.

وی گفت: دادن هر چیزی جز شیر مادر نه تنها شیردهی را مختل می کند بلکه سبب بروز عفونت شده و می تواند عدم تحمل و آلرژی را در شیرخوار موجب مي شود .

تحقیقات مختلف نشان داده است که شیر مادر کاملترین غذا برای یک شیرخوار است تا حدی که آمارها نشان می دهد شیرخوارانی که شیرخشک مصرف می‌کنند، 15برابر احتمال مرگ و میر آنها بيشتر است، بنابراین فرهنگ سازی برای تغذیه نوزاد با شیر مادر نیازمند حمایت از برنامه ریزی های مستمر و ارائه طرح هایی کارآمد برای احقاق این امر است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.