وزیر کشور گفت: ایران با اختصاص 370 میلیون دلار، در عرصه های مختلف بازسازی افغانستان و از جمله "راه سازی"،"بهداشت"،"آموزش و توسعه منابع انسانی" مشارکت کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رحمانی فضلی وزیر کشور در سخنرانی در مراسم سالروز ملی استقلال افغانستان که در محل رزیدانس سفارت افغانستان در تهران برگزار شد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طی یک دهه گذشته، با تخصیص حدوداً 370 میلیون دلار، در عرصه های مختلف بازسازی افغانستان و از جمله "راه سازی"،"بهداشت"،"آموزش و توسعه منابع انسانی" مشارکت نموده است گفت: ایران آمادگی دارد با همراهی جامعه بین المللی و کشورهای منطقه، برای ارائه کمک‌های توسعه ای و فنی، در جهت مبارزه با مواد مخدر و تروریسم و دستیابی به توسعه پایدار، با دولت افغانستان همکاری نماید.

دکتر رحمانی فضلی گفت : هم اکنون حدود (850) هزار نفر از اتباع کشور افغانستان، در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که قریب به 97 درصد آنان در شهرها و تنها 3 درصد از آنان در مهمانشهرها اقامت دارند. 

وزیر کشور ادامه داد : این در حالیست که در تمامی کشورهای جهان، تمامی و یا اکثر افراد مشابه، در داخل کمپ ها و اردوگاهها خاص نگهداری می شوند.

رحمانی فضلی با اشاره به اشتغال به تحصیل حدوداً 360 هزاردانش آموز تبعه افغانستان گفت : حضور تعداد قابل توجهی از جوانان این کشور در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، ثبت نام حدوداً 000/50 نفر از فرزندان اتباع غیرمجاز افغانستانی لازم التعلیم در مدارس جمهوری اسلامی ایران برای سال تحصیلی(95-94) از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی به حل مشکل پوشش بیمه ای 000/850 نفر از اتباع مجاز افغانستان، با اولویت بیماران خاص و اقشار آسیب پذیر از طریق سازمان بیمه سلامت ایرانیان برای سال جاری اشاره کرد و گفت: این اقدامات تنها نمونه هایی از مجموعه اقدامات وهمکاری های جمهوری اسلامی ایران می باشد .

وزیر کشور گفت: البته به موازات این اقدامات، موضوع"حمایت از بازگشت داوطلبانه،‌ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای میزبان"، با برگزاری چهارمین اجلاس کمیته راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی، به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه سالجاری، نوزدهمین اجلاس سه جانبه ایران، افغانستان و کمیساریا و همچنین اجلاس دو جانبه ایران و افغانستان که هم اکنون در کابل در حال برگزاری می باشد ، با هدف ساماندهی اتباع مجاز و پایان بخشیدن به دوران حضور غیرمجاز در جمهوری اسلامی ایران، در دستور کار جدی دولت و وزارت کشور، بعنوان متولی قانونی این امر مهم قرار دارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۲:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
4سال تو رشته تجربی در دبیرستان دولتی درس خوندم یک بار هم ازمایشگاه مدرسه نرفتیم!چون وسایل کاملا کهنه بود و گرد و خاک روش خوابیده بود.
Iran (Islamic Republic of)
يك ايراني
۱۱:۴۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
ايران و ايراني بايد اولويت اول باشند و بعد كمك به كشورهاي ديگر.
آخرین اخبار