به گزارش خبرنگار
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقدمی مدیرعامل ایریکو در مراسم راهاندازی مجدد کارخانه تولید ریل باس ایریکو با اشاره به اینکه ایریکو در چهار سال گذشته دشواریهای بسیاری را متحمل شده است، گفت: شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان فعالیت تولیدی خود را در سال 83 مبتنی بر قراردادی با شرکت قطارهای مسافری رجا برای تأمین 120 دستگاه واگن ریل باس که در ادامه به 150 دستگاه افزایش یافت آغاز کرد.
وی در ادامه افزود: در این قرارداد شرکت هیوندای رتم کره جنوبی به عنوان شریک تکنولوژیک ایریکو برای تأمین واگنهای موضوع قرارداد انتخاب شد.
مقدمی یادآور شد: تا پایان سال 91 تعداد 24 واگن از موضوع این قرارداد به صورت CBU، 24 واگن به صورت CKD و هشت واگن به صورت PLB به کارفرما تحویل شد این واگنها هم اکنون در خطوط ریلی کشور و در حوزه حملونقل ریلی در حال بهرهبرداری هستند.
مدیرعامل ایریکو اظهار داشت: بنا به دلایلی از جمله واگذاری شرکت رجا به بخش خصوصی، حذف ردیف بودجه برای پروژه، تأخیر طرف خارجی در ارسال مدارک حمل، منقضی شدن زمان اعتبار فاینانس و اعتبار اسنادی، عدم تمدید اعتبار اسنادی و عدم ترخیص قطعات از گمرک باعث گردید این پروژه متوقف شود.
وی یادآور شد: این موضوع سبب شد که سرمایهگذاری انجام شده در شرکت ایریکو برای تولید ریل باس بینتیجه مانده و عملا بخش عمدهای از خط تولید این شرکت در سه سال گذشته معطل بماند.
مقدمی توضیح داد: با توجه به سرمایهگذاریهای انجام شده برای راهاندازی خط تولید ریل باس امروز ایریکو آمادگی تولید 100 واگن در سال دارد و بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته تا پایان سال آینده تمامی 150 واگن موضوع قرارداد را به کارفرما تحویل خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه توسعه حملونقل حومهای در اولویتهای کاری دولت قرار دارد امیدواریم با ظرفیت ایجاد شده در شرکت ایریکو برای تولید ریلباسها در خدمت تأمین ناوگان حملونقل حومهای کشور اعم از قطارهای خودکشش دیزلی و برقی قرار گیرد و شرکت ایریکو نقش موثری در پاسخگویی به تأمین واگنهای مورد نیاز را در این حوزه ایفا کند.
مدیرعامل ایریکو در ادامه توضیح داد: ایریکو در زمینه تأمین واگنهای حملونقل درون شهری بیشترین حجم قرارداد تأمین واگنهای مترو در خارج از تهران در شرکت ایریکو متمرکز شده است و در حال حاضر قرارداد تأمین 120 دستگاه واگن خط 2 متروی کرج و 135 دستگاه واگن خط 1 شیراز با شرکت ایریکو منعقد شده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت ایریکو برای اولین بار در کشور تصمیم به تأمین ناوگان متروی کرج و شیراز با همکاری یک شرکت طراح بینالمللی گرفت، گفت: با توجه به اینکه در این روش تأمین تجهیزات توسط شرکت ایریکو انجام میشود در عقد قرارداد با تأمینکنندگان تجهیزات اصلی که عمدتا اروپایی هستند موضوع انتقال تکنولوژی به سازندگان داخلی در زمینه سیستمهای قوای محرکه در تهویه و ترمز مورد توجه قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: پروژههای تأمین ناوگان متروی کرج و شیراز با همکاری شرکت طراح اروپایی تا پایان مرحله طراحی پایه با اخذ تأییدیه کارفرمایان پروژه و انجام طراحی تفصیلی در بخش بدنه و ساخت پروتوتایپ بدنه در شرکت ایریکو و همچنین انعقاد قرارداد تأمین تجهیزات اصلی پیش رفت اما این پروژه به دلیل عدم تأمین نقدینگی مورد نیاز آنها در این مرحله متوقف ماند.
مقدمی یادآور شد: خوشبختانه با تأمین مالی که اخیرا توسط سازمان قطار شهری شیراز صورت گرفته به زودی شاهد تأمین ناوگان مورد نیاز خط یک متروی شیراز توسط شرکت ایریکو خواهیم بود.
مدیرعامل ایریکو توضیح داد: توسعه حملونقل ریلی در کشور جز اولویتهای کاری دولت است که امیدواریم در کنار توسعه حملونقل ریلی موضوع افزایش سهم ساخت داخل و خودکفایی در این صنعت نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه سیاستگذاریهای مناسب توسط بخشهای مختلف دولت از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت صنعت و معدن و تجارت و سایر ارگانهای مربوطه این سیاستها به طور جدی پیگیری شود.
مقدمی با اشاره به اینکه در حوزه گسترش حملونقل ریلی درونشهری و برون شهری هنوز فاصله زیادی با سند چشمانداز 1404 داریم، گفت: با تدابیر دولت و در شرایط پساتحریم امیدوار به کاهش این فاصله هستیم و پیشبینی میشود تقاضا در حوزه تأمین ناوگان در چند سال آینده با رشد خوبی مواجه گردد.
وی یادآور شد: با انجام برنامهریزیهای لازم و بدون از دست دادن زمان موضوع سفارشگذاری ناوگان در زمان مناسب در دستور کار قرار گیرد و شاهد آن نباشیم که با حربه زمان توجیهات لازم برای واگذاری سفارش تأمین ناوگان به شرکتهای خارجی فراهم گردد.
مدیرعامل ایریکو خاطرنشان کرد: امید میرود با تأمین این نیازها کلیه ظرفیتهای واگنسازی کشور به خدمت گرفته شده و افزایش سهم ساخت داخل و خودکفایی در این صنعت نیز مورد توجه متولیان مربوطه قرار گیرد و توزیع سفارشها بین واگنسازان داخلی به گونهای باشد که حداکثر استفاده از سرمایهگذاریهای انجام شده جهت راهاندازی خطوط تولید در هر کدام از واگنسازیهای کشور صورت گیرد و نیاز به تکرار سرمایهگذاریهای گذشته و هدررفت منابع کشور نباشیم.
انتهای پیام/