یزد؛

بسته شدن 20 هزار پرونده در دادگاههای عمومی و انقلاب یزد

رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب شهرستان یزد: بیش از 20 هزار پرونده در 4 ماه اول سال جاری توسط دادگاههای عمومی و انقلاب شهرستان یزد مختومه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ غلامعلی دهشیری با مثبت خواندن عملکرد 4ماهه نخست گفت:موجودی دادگاههای عمومی و انقلاب شهرستان یزد در ابتدای سال گذشته 19 هزار و 465 فقره پرونده بوده است و این آمار در ابتدای سال جاری به 17 هزار و دو پرونده کاهش یافته است که قابل توجه می باشد. 

این مقام قضایی با مقایسه ورودی دادگاههای عمومی و انقلاب شهرستان یزد در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در 4 ماه اول سال جاری 18 هزار و 580 فقره پرونده وارد این مجموعه شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 16 هزار و 63 مورد بوده افزایش ورودی داشته است. 

این مقام قضائی خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه ورودی پرونده ها در سال جاری افزایش یافته است با حمایت رئیس کل محترم و همچنین برنامه ریزی و تلاش قضات و کارمندان دادگستری شهرستان یزد تعداد 20 هزار و 529 فقره پرونده رسیدگی و مختومه شده است در حالیکه تعداد پرونده های مختومه سال قبل در همین مدت 16 هزار و 151 فقره می باشد. 

دهشیری پرونده های مانده در پایان چهار ماه اول سال گذشته را 19 هزار و 377 فقره عنوان کرد و افزود: در مدت مشابه امسال پرونده های مانده 15 هزار و 53 فقره می باشد که کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. 

وی افزود: بر اساس این آمار میزان عملکرد آماری دادگاههای عمومی و انقلاب شهرستان یزد در چهار ماهه اول سال 94 به نسبت سال 93 بیش تر و در نتیجه عملکرد کلی این مجموعه بهتر از سال قبل بوده است.

رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در مدت مذکورگفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در چهار ماه اول سال گذشته 149 روز بوده که در سال جاری به 172 روز رسیده است.

وی تأکید کرد :با توجه به بررسی های انجام شده از جمله علل مهم افزایش متوسط زمان رسیدگی در سال جاری، افزایش تقریباً 20درصدی تعداد پرونده های ورودی طی چهار ماهه اول سال و همچنین لازم الاجرا شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید از ابتدای تیرماه می باشد.

دهشیری تصریح کرد: این امر موجب شده با جابجایی و کاهش کادر قضایی در محاکم بدوی جهت راه اندازی دادگاه های کیفری یک و همچنین ارجاع مستقیم پرونده های جرایم اطفال، منافی عفت، جرایم درجه 7 و 8 و پرونده هایی با ادعای شفاهی به این شعبه ها و سرازیر شدن پرونده های منافی عفت و اطفال و جرایم درجه 7 و 8 که در دادسرا مطرح بوده به محاکم کیفری متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها افزایش یابد.

وی با اشاره به لزوم دقت در عملکرد و بررسی دقیق آمار پرونده ها تصریح کرد: باید با پایش مستمر و منظم آمار ورودی پرونده ها و رصد دقیق کارکنان عملکرد کارکنان مجموعه در جهت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف گام برداشت تا در نتیجه خدمات بهتری به مردم ارائه گردد و رضایتمندی ارباب رجوع از دستگاه قضایی ارتقا یابد.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب در استان یزد به کنترل و بررسی دادخواست های تقدیمی به منظور طرح درست دعاوی و کاهش ورودیها اشاره کرد و گفت: قبل از راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی این امر توسط کارشناس زیر نظر معاون ارجاع محاکم عمومی و انقلاب صورت می گرفت که درطرح درست دعاوی و عدم اطاله دادرسی و کاهش ورودی دعاوی مؤثر بود.

دهشیری در خاتمه افزود: با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و طبیعی بودن رقابت در مبحث دادخواستها به منظور افزایش درآمد دفاتر، کنترل دادخواستها همانند سابق به دقت انجام نمی شود که ضرورت دارد به منظور کاهش ورودی پرونده ها و اطاله دادرسی و فشار کار بر قضات این موضوع مورد توجه بیشتر مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک قرار گیرد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.