بی مهری به تولیدات داخلی بحث جدیدی نیست اما در سالیان گذشته گویی سر مسئولان در جای دیگر آنقدر گرم بود که خروج کالای ایرانی بدون شناسنامه به موضوع پیش پا افتاده‌ای تبدیل شد و از یادها رفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها با رفع تحریم‌ها خون تازه‌ای در رگ‌های اقتصاد ایران جاری شده و درخت امید در دل تجار و تولید کنندگان در حال جوانه زدن است .

همه مسئولان نوید روزهای خوبی را می‌دهند که پس از رفع تحریم در پیش است و تولیدکنندگان امید به رفع موانع تولید و صادرات دارند.

در این میان مسئولان نیز از برنامه‌های خود در شرایط جدید رونمایی می‌کنند و متولیان امر تجارت راز ماندگاری و رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را برندسازی عنوان می‌کنند.

البته صحبت از برندسازی حرف تازه‌ای نیست و در طی سال‌های گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی بر لزوم توجه به برند در کشور تاکید کرده بودند اما از آنجا که همیشه دلایل بسیاری برای توجیه وجود دارد در این سال‌ها همه تقصیرها برگردن تحریم افتاده و تا کنون اقدام عملی جدی انجام نشده است.

کیفیت شرط ماندگاری در بازارهای جهانی

در این میان مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از برنامه وزارت صنعت برای حمایت از برندهای داخلی خبر می‌دهد و می‌گوید :شرط ماندگاری یک برند در کشور کیفیت بالا و تبلیغات مناسب است.

وی افزود: بنا بر تصمیم وزارت صنعت برندها رتبه بندی شده و برندها ی برتر به مردم معرفی خواهند شد.

به گفته خسروتاج جهت جلوگیری از ورود کالای قاچاق به خصوص پوشاک تمامی برندهای‌هایی که تمایل به فعالیت در ایران را دارند باید از وزارت صنعت مجوز گرفته تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رییس سازمان توسعه و تجارت نیزمعتقد است که بحث برند در صادرات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است  و جهت حضور مستمر کالاهای تولید شده در کشورمان در بازارهای خارجی باید اقدامات لازم انجام شود و با ثبت برند ملی و بین‌المللی زمینه حضور کالای ایرانی دربازارهای خارجی فراهم شده و مصرف کننده به یک اطمینان خاطر برسد.

بی مهری به اصالت کالای ایرانی

این در حالی است که ایران در زمینه کالاهایی مانند زعفران و فرش در دنیا شناخته شده است اما در این زمینه برندسازی مناسبی انجام نشده و در بعضی از موارد زعفران ایرانی به صورت فله به کشورهای دیگر صادر شده و از آنجا در بسته‌بندی‌های شکیل به نام سایر کشورها به دنیا صادر می‌شود.

در کنار زعفران ایرانی سایر کالاها نیز مانند خرمای ایرانی و دیگر محصولات در سالیان گذشته مورد بی مهری واقع شد و گویی سر مسئولان در جای دیگر آنقدر گرم بود که خروج کالای ایرانی بدون شناسنامه اهمیتی نداشت.

برند ملی لازمه حضور ماندگار در بازارهای جهانی

این گزارش می‌افزاید برند ملی، مفهومی است که در بر دارنده طیف وسیعی از فعالیت‌های یک ملت است که شامل صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، فرهنگ و میراث فرهنگی، مردم، حاکمیت و گردشگری است. در واقع، برند ملی نشان‌دهنده هویت یک ملت از ابعاد گوناگون است.

برندسازی ملی درباره ساختن افرادی است که می‌خواهند به موفقیت‌های یک کشور توجه کنند و به کیفیت‌های آن ایمان دارند. برند ملی نمونه عینی و مدرن قدرت نرم است. به عبارت دیگر مفهوم برند ملی مفهومی فراگیر و گسترده است که می‌تواند چتری برای همه برندها باشد و کلیه برندهای یک کشور را تحت پوشش خود بگیرد.

با همه این تفاسیر نگاهی اجمالی به چند سال گذشته نشان می‌دهد که نتوانستیم آنطور که باید و شاید از مزیت های نسبی خود استفاده کرده و برندهای موفقی را ایجاد کنیم اگرچه به همت بخش خصوصی برخی برندها ایجاد شد و در شرایط سخت تحریم سعی در حفظ بازارهای صادراتی کرد اما اقدام عملی و جدی از سوی دولت هنوز انجام نشده است.

با این وجود این روزها در شرایط جدید پیش روی اقتصاد ایران نباید فرصت‌ها را از دست داد و باید با همت مضاعف به تقویت آنچه که تا کنون به دست آورده‌ایم، پرداخت و می‌توان گفت امید این روزهای اقتصاد وابسته به تدبیر دولت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۱۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
عسل ایران از بهترین عسل های دنیاست،ایران میتونه صادرات خوبی روی این محصول داشته باشه.من خودم تو کار عسل هستم وبه کشورهای زیادی هم صادرات داریم ولی متاسفانه خیلی موانع پیش روی ماست.
آخرین اخبار