توقع قرار گرفتن انواع دارو تحت پوشش بیمه ها منطقی نیست و به صرفه اقتصاد کشور هم نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر شهرام غفاری در همایش «دسترسی عادلانه به درمان های نو، حق هر بیمار» که در هتل اسپیناس تهران برگزار شد،گفت: هیچ بیمه ای در دنیا وجود ندارد که اجازه استفاده ازتمام داروها را بدهد و پزشکان نیز در بسیاری از نقاط جهان برخلاف کشور ما به طورعمده داروهایی را تجویز می کنند که تحت پوشش بیمه ها باشند.

افزود: پزشکان کشورما هم باید به طورعمده داروهایی تجویز کنند که درنظام بیمه ای کشور پذیرفته شده وتحت پوشش هستند .

استاد اقتصاد بیمارستان و ارزیابی اقتصادی در نظام سلامت در پاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از مردم به دنبال استفاده از داروهای وارداتی خارج از پوشش بیمه ها هستند، اظهارداشت: بررسی کیفیت داروهای موجود در کشور و اعتماد آفرینی مبحثی حائز اهمیت است که باید در نظام سلامت، میان پزشکان، داروخانه ها و مردم به شکل کلان بررسی شود تا نتایج منطقی و ملی حاصل گردد.

وی تاکید کرد : برای اینکه هر نوع دارویی تحت پوشش بیمه برود باید در مرحله اول هزینه اثربخش بودن آن مورد بررسی قرار بگیرد و توقع قرار گرفتن انواع دارو تحت پوشش بیمه ها منطقی نیست و به صرفه اقتصاد کشور هم نخواهد بود.

نباید انتظار داشت همه داروهای جدید به سرعت وارد کشور شوند

در ادامه این همایش یک روزه، دکتر عبدالمجید چراغعلی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو نیز اظهار کرد: نباید انتظار داشت هرداروی جدید که دردنیا تولید می شود به سرعت وارد کشور شود

وی گفت: هر روزه تعداد قابل توجهی از داروهای جدید در دیگر نقاط دنیا تولید می شود اما نباید از دولت انتظار داشت که همه آن ها را به سرعت وارد کشور کند. چرا که دولت توان این کار را ندارد و البته شرکت های خصوصی هم می توانند متقاضی این امر باشند.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره علت ورود کند داروهای نوظهور در جهان به ایران، تصریح کرد: ما درتجارت جهانی عضویت نداریم و این امر خود یکی از عوامل کندی ورود داروهای جدید به کشور است.

این فوق تخصص اقتصاد دارویی، درباره سلسله مراتب ورود داروهای جدید به کشورهم اظهارکرد : باید ابتدا شرکت های تولید دارو درخواست خود را مطرح کنند و درصورت تقاضا وتایید مورد نیازبودن دارو، تولید کنندگان خارجی طی مدت ۶ تا ۹ ماه ورادات خود را آغاز میکنند .

وی ادامه داد: گاهی هیچ شرکتی تقاضایی برای واردات داروهای جدید رانداشته باشد بنابراین شاید دارویی وجود داشته باشد که هیچ گاه به کشور واردنشود .

چراغعلی آینده اقتصاد سلامت کشور را بسیار روشن و امیدوارکننده دانست و تاکید کرد: این امیدواری در سایه همکاری و همدلی متخصصین و سازمان ها و دستگاه های مرتبط و مردم امکانپذیر خواهد بود.

نحوه قیمت گذاری داروهای جدید

پروفسور زولاتان کالو استاد دانشگاه ELTE مجارستان نیز در این همایش به تشریح نحوه قیمت‌گذاری داروهای جدید پرداخت و گفت: قیمت این داروها را دو عامل تعیین می‌کند؛ ارزش تفاضلی و قیمت مقایسه‌ای.

به گفته وی، با استفاده از داروی جدید، هزینه‌های جانبی در بیمارستان کاهش می‌یابد و این مسئله ارزشی ایجاد می‌کند که همان ارزش تفاضلی است.

کالو افزود: قیمت مقایسه‌ای نیز هزینه استفاده از داروی جدید، در مقایسه با داروهای موجود و سایر روش‌های درمان جایگزین است. قیمت داروی جدید برابر است با جمع این دو ارزش.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت منابع، باید در عرصه درمان تصمیماتی اتخاذ شود که بیشترین منفعت اجتماعی را داشته باشد. در عین حال نیز سود تولید‌کننده را نیز تامین کند.

مدیر ارشد انجمن بین المللی اقتصاد دارویی سپس مثال‌هایی را ارائه کرد که با واقعیات موجود اقتصادی ایران مطابقت داشته باشد. در این مثال‌ها این موضوع روشن شد که چگونه می‌توان با تحلیل هزینه/سود، بهترین نوع درمان را برای بیماران انتخاب کرد تا حداکثر منافع تامین شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار