رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر گفت : ضوابط بلند مرتبه سازی تا 3 ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران خبرنگاران ، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) در ساختمان شورا برگزار شد با اشاره به بررسی ضوابط بلند مرتبه سازی اظهار کرد: احداث ساختمان 121 طبقه در تهران را تکذیب می کنم اگر چه چنین ارتفاعی در ضوابط بلند مرتبه سازی در نظر گرفته شده اما تا قبل از ابلاغ ضوابط، بلند مرتبه سازی نخواهیم داشت.

وی افزود: ضوابط بلند مرتبه سازی تا 3 ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

سالاری ادامه داد:صدور آرای غیر قابل اجرا از سوی کمیسیون ماده 100 موجب شد تا نسبت به کارگیری کارشناسان کمیسیون از سوی اعضای شورا مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به نزدیک شدن انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر افزود: شورای شهر نهادی اجتماعی است که نباید با سیاسی کاری آن را به حاشیه کشید، البته وجود دو طیف اصلاح‌‌طلبان و اصولگرایان نمی توان گفت، به هیچ عنوان موضوعات سیاسی تاثیری در روند موضوعات شهری نداشته اما بعد از دیدار مقام معظم رهبری که تاکید بر هدایت و حمایت داشتند، نباید انتخابات را در شورای شهر سیاسی کرد.

سالاری اضافه کرد: در سال اول شورا تعامل خوبی با دولت یازدهم صورت گرفت،‌و نباید فراموش کرد که ماموریت‌های شهری بدون تعامل خوب با دولت موفق نخواهد بود، چنانچه در دوره اول با تعامل وزرای دولت یازدهم توانستیم کمیسیون هفتم تخصصی دولت را ایجاد کنیم که به بررسی چالش های کلان شهر تهران بپردازد و برای نخستین بار شهردار تهران، ریاست شورا عضو اصلی کمیسیون بودند، شکل‌گیری کمیسیون‌های میان بخشی و فرا بخشی شورای شهر با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استانداری ، شهرداری و سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله اقدامات مهم بود که در دوره اول شکل گرفت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: تصویب برنامه پنج ساله دوم شورا و تقویت نظارت رسانه‌ای ، اجتماعی از جمله نقاط قوت شورا به ویژه در سال اول ریاست بوده است.

عضو پارلمان شهری با اشاره به اهمیت نظارت رسانه ای در تحقق مصوبه شورا تصریح کرد: نظارت اجتماعی و رسانه‌ای می ‌تواند نقش مهمی در تحقق مصوبات شورا و برطرف کردن چالش‌های شهر داشته باشد که البته نمونه بارز آنها صیانت از باغات و فضای سبز، جلوگیری از تخلفات، بارگذاری‌های غیر مجاز، بدون نظارت رسانه و نظارت اجتماعی میسر نبود.

سالاری با اشاره به وجود کاستی‌هایی در ابعاد نظارتی شورا گفت: ابعاد نظارتی شورای شهر در تحقق مصوبات در شورای چهارم همانند 3 دوره گذشته مطلوب نبوده و تعداد قابل توجهی تذکر، سوال، از شهرداری باقی مانده که این نشانگر عدم موفقیت نظارت شورا محسوب می شود که بخشی از آن به عدم پیگیری هیئت رئیسه باز می‌گردد و البته در این زمینه نیازمند ساز و کار دقیق و منظمی خواهیم بود.

وی در ادامه با انتقاد از عدم شکل‌گیری مرکز پژوهش های شورای شهر افزود: عدم شکل‌گیری مرکز پژوهش های شورای شهر و عدم وجود اتاق فکر که بتواند به اعضای شورا، کمیسیون‌های تخصصی در بررسی طرح‌ها و لوایح کمک کند، از جمله نقاط ضعف شورای شهر تهران است، چرا که کلانشهری همچون تهران، با وجود پیچیدگی‌ها و وسعت بسیار بالا و وجود نهادهای حاکمیتی همانند مجلس نیازمند مرکز پژوهش ها برای بررسی دقیق موضوعات شهری است، که این موضوع را نیز هیئت رئیسه مکلف شده تا پیگیری کند.

سالاری ادامه داد: عدم شکل گیری کمیته حسابرسی در فرآیند بودجه نویسی، ارائه بودجه و پایش بودجه هر ساله علی‌رغم چهار دوره از شورای شهر هنوز محقق نشده که البته نتیجه آن بررسی تفریغ بودجه سال 89 در سال 94 می‌شود که اشکالات اساسی بر این موضوع وارد است چرا که شیوه حسابرسی نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده و بررسی بودجه سال 89 در سال 94 مطلوب نیست که باید این موضوع نیز مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری علی رغم مخالفت‌هایی که در این زمینه وجود داشت، بیان کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری در کنار کمیسیون‌های نظارت و سلامت ایجاد شد که البته نقش موثری در بررسی دغدغه های شهرسازی و معماری  و زیست محیطی ایفا می کند و شائبه‌هایی که در خصوص طرح‌ها و لوایح مصوب وجود دارد را با پیگیری بر طرف می کند.

سالاری با اشاره به اهمیت ارائه گزارش کمیسیون‌ها ، تصریح کرد: در سال اول کمیسیون شهرسازی و معماری گزارش کار خود را ارائه کرد که این امر در سال دوم محقق نشد اما باید این مساله را ذکر کرد، ارائه گزارشات کمیسیون‌ها در صحن علنی بسیار مهم و موجب رقابت‌های مثبت در میان کمیسیون‌ها برای ارتقای کارکرد آنها می‌شود و همین امر موجب می‌شود تا چالش ها و نقاط ضعف کمیسیون‌ها با وجود رسانه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در سال دوم شورا نسبت به پایش دوم ماموریت در برنامه 5 سال دوم اقدام کرده‌ایم، لایحه مربوط به سیما و منظر شهری بعد از چند سال فعال کردیم و با برگزاری جلسات مختلف به بررسی آن پرداختیم که البته با ارجاع به کمیسیون‌ها مورد تصمیم‌گیری و بررسی قرار گیرد و برای اولین بار در کشور نماهای ساختمانی مورد بررسی قرار گیرد و با ترکیبی متشکل از طراحی معماران، اساتید دانشگاه زیر نظر معاونت معماری و شهرسازی مناطق داشته باشیم و البته تمامی مناطق 22 گانه دارای کمیسیون نما هستند و نماهای ساختمانی مورد بررسی قرار می گیرند، موضوع مطالعات توسعه شهری موضوعی از مهمترین موضوعات کمیسیون شهرسازی و معماری است که البته ساماندهی باغات کن و پیشنهاد به  کمیسیون ماده 5 و شورای عالی معماری و شهرسازی بعنوان میراث طبیعی از دیگر اقدامات بود تا شهرداری بتواند برای ساماندهی آنها اقدام و تملک کند که البته تملک کاکل باغات کن امکان‌پذیر نبوده و مشاورین مربوطه بر این مسئله اذعان دارند که نگهداری باغات با مشارکت مالکان آنها امکان‌پذیر است و در نهایت طرحی که برای باغات کن در جلسات تخصصی با حضور نمایندگان شورای عالی شهرسازی و معماری، معاون وزیر جهاد کشاورزی، میراث ، محیط زیست تشکیل شد ایجاد تفرجگاه در بخشی از باغات کن و نگهداری مابقی آن با مشارکت مالکان آن به تصویب رسیده است.

سالاری در بخش دیگری از ارائه گزارش کمیسیون معماری و شهرسازی به چالش‌های دره فرحزاد پرداخت و گفت: این چالش‌ها نیز در کمیسیون ماده 5 با حضور مشاوران مورد بررسی قرار می گیرد و تا 2 هفته آینده گزارش آن بصورت دقیق ارائه می شود بازبینی مقررات ساختمان در مبحث مقررات ملی ساختمان و بازنگری در بکارگیری مهندسین ناظر و مجری که از موضوعات مهم شهر است از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی است.

*به کارگیری کارشناسان کمیسیون ماده 100 از سوی اعضای شورا

وی با اشاره به ورود جدی به تصمیم‌گیری های کمیسیون ماده 100 ادامه داد: 75 درصد از آرا کمیسیون ماده صد به قلع بنا و به حالت اولیه برگردد که متاسفانه کمتر از یک درصد آن اجرا می‌شود که از همین روی برنامه‌هایی را برای آن در نظر گرفتیم که از  جمله آن می‌توان به کارگیری کارشناسان کمیسیون ماده صد از سوی اعضای شورا نام برد تا دیگر نمایندگان شهرداری اقدام به انشای رای که تعداد قابل توجهی از آن قابلیت اجرایی ندارد نکنند.

سالاری افزود: این اقدام موجب می‌شود تا بصورت مستقل کارشناسان از سوی اعضای شورا بررسی و در صحن شورا انتخاب شوند که از جمله نتایج این امر می‌تواند صدور آرا تحقق پذیر و اجرایی برای شهر باشد.

وی با اشاره به تبصره 7 کمیسیون ماده صد ادامه داد: تبصره 7 کمیسیون ماده صد به مجازات تخلفات و عاملان آن اشاره دارد که البته می‌توان برای جلوگیری از تخلفات و استناد به تبصره 7 از طریق نهادهای نظارتی به مجازات متخلفان ناشی از عدم اجرای آرا پرداخت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی از بررسی شب مردگی در مناطق مختلف تهران خبر داد که این مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دیگر شاهد تخلیه سکونت گاهها در مناطق 12 ،6، 3 و بخشی از منطقه 7 نباشیم.

سالاری با اشاره به اهمیت بلند مرتبه سازی در شهر تهران ادامه داد: ضوابط بلند مرتبه سازی تا سه ماه آینده ابلاغ می‌شود که البته قرار بود طی مدت 6 ماه از ابلاغ طرح ارائه شود که این امر محقق نشد و سرانجام ضوابط بلند مرتبه سازی به  کمیسیون ماده 5 و شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شد و شورای عالی معماری و شهرسازی نیازمند توضیحات تکمیلی بود تا تاثیر بلند مرتبه سازی را با چالش‌های کم آبی تهران تونل‌های باد تاثیر بلند مرتبه سازی در ابعاد مختلف در شهر مورد بررسی قرار بگیرد.


وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده این بررسی‌ها به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شده تا به فوریت مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت ضوابط بلند مرتبه سازی در اسرع وقت در اختیار مردم قرار بگیرد و مردم در جریان جزئیات ضوابط بلند مرتبه سازی چگونگی احداث بلند مرتبه‌ها و مکان‌های مورد نظر برای آن قرار بگیرند چراکه دیگر شهر تهران امکان گسترش در سطح افقی را ندارد و افزایش جمعیت پذیری در تهران باعث شده تا بلند مرتبه سازی در اولویت موضوعات شهری قرار بگیرد و باید گفت که جمعیت پذیری در شهر تهران بیش از این صلاح نیست.

سالاری گفت: رویکردهای شهرداری تهران در خصوص انضباط شهری پیاده راه محور  کردن آرام سازی نقاط مرکزی شهر مورد حمایت کمیسیون معماری و شهرسازی و البته شهرداری تهران نیز اقدامات ارزشمندی را در این زمینه انجام داده که این امر در جلسات مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اقدامی ماندگار در شهر تهران به وقوع بپیونند.


وی ادامه داد: شفاف سازی ضریب K از جمله اقدامات مهم دیگر کمیسیون معماری و شهرسازی است و از تمامی تغییر کاربردها به ازای هر یک متر مربع تجاری 16 A  اخذ شود که در این زمینه نیز ورود کردیم اگرچه کار سنگینی بود اما توانستیم ضریب K را در صحن شورا تصویب کنیم که در نهایت متوسط ضریب 31 و حداکثر آن 55 است. 

 رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌ریزی‌ها در خصوص بافت فرسوده تصریح کرد: در بافت فرسوده کارنامه قابل قبول نداشتیم و با توجه به وجود عرصه‌های قابل توجه بافت فرسوده و احتمال قطعی زلزله در شهر تهران نیازمند اعتبارات قابل توجهی در این بخش هستیم چرا که عدم دریافت عوارض نیز در این زمینه مشکلی را حل نکرده و این نشان می دهد که بسته‌های تشویقی نیز مشکل بافت فرسوده را حل نمی‌کند و دولت باید توجه جدی به این مسئله با توجه به وجود نهادهای حاکمیتی شهر تهران داشته باشد. 

وی افزود: با وجود جلسات مختلف هنوز به سند جامع و کاملی که عملیاتی در این زمینه باشد دست پیدا نکردیم. 

سالاری در خصوص عملکرد هیئت رئیسه در دوره دوم اضافه کرد: در دوره اول و دوم اقدامات موثری در خصوص مدیریت شورا انجام گرفته اگر چه در دوره اول شاهد تحولات بهتر و بیشتری بودیم که از جمله آن می‌توان به ایجاد کمسیون‌های تخصصی اشاره کرد اما نکته قابل تامل در دوره دوم عدم تشکیل مرکز مطالعات پژوهشی است که مسکوت مانده و هنوز علت آن برای بنده مورد ابهام است انتظار داریم در دوره ریاست آینده اقدامات جدی در خصوص حسابرسی و تشکیل مرکز مطالعات انجام شود. 

*گزینه نهایی اصلاح طلبان مسجد جامعی است

 رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تاکید کرد: در دوره اول کارنامه مورد قبولی داشتیم و مسجد جامعی کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان است که با اصرار اعضا کاندیداتوری را پذیرفته است.

وی بیان کرد: احداث برج 121 طبقه در تهران را تکذیب می‌کنم اگرچه در ضوابط بلند مرتبه سازی این تعداد طبقات در نظر گرفته شده اما تا قبل از ابلاغ آن هیچ بلند مرتبه‌ای در تهران نخواهیم داشت. 

* استیضاح وزیر راه و شهرسازی عادلانه نیست

سالاری در پایان با اشاره به اهمیت موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی قابل قبول نیست چرا که تمام اتفاقات از جمله مسکن مهر و دیگر مشکلات برآیند دولت قبل است نمی‌توان به وزیر فعلی نسبت داد لذا انتظار می‌رود که در این زمینه دقت نظر کافی داشته باشیم چرا که اختلالات جدی در برنامه‌ها ایجاد می‌شود و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات سازمان نظام مهندسی هستیم بهتر است این موضوع به نحو مطلوبی فیصله پیدا کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار