به گزارش
گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی مجمع نوشت افزار اسلامی ایرانی، محمد صادق کوشکی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران نوشت در گفتگو با خبرنگار ما و در پاسخ به پرسشی در باره ی پیشرفت کار نوشت افزار اسلامی ایرانی گفت: «ما در زمینه ی نوشت افزار چند اتفاق را شاهد بودیم. یکی اینکه بچههایی که کار فرهنگی میکردند در فضای انقلاب اسلامی به یک نقطهی تحولی رسیدند. یعنی به این نتیجه رسیدند که دیگر نیاز نیست دولت یا حاکمیت به آنها کمک کند، بلکه خودشان باید در کار فرهنگی که بعد اقتصادی هم داشته باشد وارد شوند». وی با اشاره به اینکه این کار فرهنگی حتی میتواند به شغل فعالان فرهنگی تبدیل بشود اضافه کرد: «معمولا کار فرهنگی هزینه بر تعریف میشود. اما ما اینجا کار فرهنگی را شاهد هستیم که خودش از نظر اقتصادی مولد است. یعنی هم به نفع اقتصاد ملی است و هم به نفع آن کسی که کار فرهنگی میکند و این یک امتیاز بزرگ است».
وی با تأکید بر اینکه در ایران هم مثل همه جای دنیا کار فرهنگی نباید یارانه بگیر باشد، با اشاره به فیلم تایتانیک گفت: «یک فیلم سینمایی آمریکایی، در یک مقطع میتواند 18 میلیارد دلار در دنیا فروش بکند؛ هم برای آمریکا درآمد ارزی داشته باشد و هم برای سازندگانش درآمد داشته باشد و هم فرهنگ آمریکایی را ترویج بکند. حالا ما نمیخواهیم از آنها الگو بگیریم ولی ما هم اگر کار فرهنگی میکنیم، این باید بتواند خودکفا باشد و بتواند کسانی که کار فرهنگی میکنند را هم تأمین بکند تا بتوانند باز هم کار فرهنگی بکنند».
محمد صادق کوشکی با اشاره به اینکه امروز بر خلاف تصور خیلیها که میگفتند جامعه به این کار علاقه نشان نمیدهد، شاهد استقبال جامعه از این طرحها هستیم، گفت: «هرچقدر در این زمینه خلاقیت و ایده بیشتر بشود جامعه بیشتر عکس العمل نشان میدهد. یک سال نوشت افزارها را فقط با عکس چهار شهید تولید کردند، جامعه واکنش نشان داد. سال بعدش فانتزیتر شد، به دنیای بچهها نزدیک شد، روانشناسی کودک در آن دخیل شد، با همان فضای شهادت اما نزدیک به عالم کودکانه، و در نتیجه فروش بیشتر شد. این یعنی این دوستانی که کار فرهنگی میکنند مجبور شدند که یک ذره خلاقیت شان را هم بیشتر کنند و جامعه هم به این خلاقیت واکنش مثبت نشان داد، این یعنی مردم هم میپسندند».
وی با بیان اینکه اگر ما در زمینههای دیگر هم در کار فرهنگی خلاقیت نشان بدهیم جامعه هم میپسندد، اضافه کرد: «این جواب آنهایی که میگویند مردم نمیخواهند، نمیپسندند و خسته شدهاند. مردم حاضرند اینجا پول بدهند برای بچهشان دفتری بخرند که عکس یک خلبان شهید رویش هست. یا طرح یک جنگنده یا یک تانک ساخت ایران رویش است. خود این یعنی اگر تا حالا مردم دفتر با فلان طرح کاراکتر خارجی استفاده میکردند علتش این بوده که طرح ایرانی اسلامی در بازار نبوده».
وی ضمن اشاره به اینکه حرکت تعداد محدودی از فعالان فرهنگی باعث حضور تولید کنندگان عادی هم در این عرصه شده است گفت: «تولید کنندگان عادی هم که تا دیروز کاراکتر را از چین میگرفتند، آن ها هم تشویق شدند بیاید در این عرصه و طرح ایرانی اسلامی داشته باشند. یعنی یک تولید کنندهی عادی که نگاه فرهنگی ندارد، او هم تشویق شده بیاید در این فضا». محمد صادق کوشکی ادامه داد: «من فکر میکنم که یکی از مهمترین اتفاقهایی که در عرصهی فرهنگ انقلاب اسلامی در این 37 سال رخ داده، تبدیل پدیدهی فرهنگ انقلاب اسلامی به یک کالای مورد نیاز خانواده است».
محمد صادق کوشکی در پاسخ به این پرسش که آیا از این حرکت میتوان در عرصههای دیگر فرهنگی هم الگو گرفت، گفت: «در عرصههای دیگر هم همین گونه است. در عرصهی پوشش هم اگر ما بتوانیم پوشش مطلوب خودمان را عرضه کنیم مخاطب استقبال میکند».
محمد صادق کوشکی در پاسخ به این پرسش که دولت و نهادهای دیگر چگونه میتوانند به پیشرفت این کار کمک کنند گفت: «بهتر است هیچ کاری نکنند، گفت برتر شو از برِ خورشید/ که رطب خیره بار نارد بید. یعنی تا حالا که هیچ کاری نکردند بازهم هیچ کاری نکنند. من میترسم که بگویم حمایت کنند کار خراب شود».
انتهای پیام/