پیشرفت علم پزشکی منجر به کاهش مرگ و میر بیماران به دلیل بیهوشی شده است.

دکتر مهناز اسکندری متخصص بیهوشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: باتوجه به پیشرفت‌های علم پزشکی در سال‌های اخیر، عوارض بیهوشی نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است از عوارضی که در حین و یا بعد از عمل جراحی ممکن است رخ دهد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: مرگ و میر بیماران، که البته طی سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. 

از شایع‌ترین شکایت بیماران بعد از بیهوشی عمل جراحی درد است. بیماری که تحت عمل جراحی قرار گرفته است، قاعدتا درد خواهد داشت اما پزشک بیهوشی سعی می‌کند که این درد را به حداقل برساند و برای کاهش درد بیمار برنامه‌هایی نیز دارد.

دکتر اسکندری در ادامه گفت: ما معمولا برای اینکه بیمار بعد از عمل درد نداشته باشد، استفاده از داروهای بی دردی را قبل از آغاز عمل جراحی شروع می‌کنیم. البته امکان دارد که پزشک بیهوشی گاها استفاده از داروهای ضد درد را از شب قبل از عمل شروع کند، اما بطور معمول زمان استفاده از آن‌ها قبل از برش جراح است، ما همچنین در حین عمل و درد ریکاوری نیز استفاده از ضد دردها را ادامه می‌دهیم. گاها برای ادامه استفاده از ضد دردها، برنامه‌هایی را برای بیمار در داخل بخش و یا منزل نیز خواهیم داشت.

وی گفت: یکی دیگر از عوارض شایع بعد از بیهوشی، ایجاد تهوع و استفراغ در بیمار است که تقریبا حدود 20درصد تا 30درصد افراد ممکن است بعد از عمل دچار این عاضه شوند. عواملی که موجب استفذاغ بیمار پس از عمل جراحی می‌شود عبارتند از اضطراب بیمار، بیمارانی که سابقه میگرن دارند که البته تهوع و استفراغ در این افراد با شدت بیشتری رخ می‌دهد، ماهیت برخی از اعمال جراحی به طریقی است که بعد از بیهوشی و در هنگامیکه بیمار به ریکاوری می‌رود، دچار تهوع و استفراغ می‌شود، برخی از این جراحی‌ها از جمله جراحی لوزه و لاپاراسکوپی زمان عمل جراحی نیز ممکن است بر ایجاد تهوع و استفراغ تأثیرگذار باشد، همچنین استفاده از ضددردها نیز ممکن است باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود که قاعدتا اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: پزشک بیهوشی برای کاهش این تهوع و استفراغ بیمار، با طرح برنامه‌ای تحت عنوان برنامه بیهوشی، آینده نگری می‌کند و داروهایی را برای بیمار آغاز می‌کند تا تهوع و استفراغ وی کاهش یابد. معمولا هیچ دارویی وجود ندارد که بطور کامل عارضه تهوع و استفراغ را از بین ببرد، اما راه‌هایی وجود دارد که تا حد امکان این تهوع و استفراغ را کمتر کند.

دکتر اسکندری در خصوص عارضه دیگر بیهوشی گفت: لرز بعد از عمل، یکی دیگر از عوارضی است که بعد از بیهوشی، در ریکاوری اتفاق می‌افتد. اگر لرز در بیمار رخ دهد، درمان آن توسط پزشک متخصص بیهوشی در ریکاوری انجام می‌گیرد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

نکته مهم این است که برخی از داروها به دلیل ماهیتی که دارند، باعث ایجاد عوارض می‌شوند، برخی از این عوارض عبارتند از: ایجاد خارش به دنبال استفاده از برخی داروهای مخدر و ضد درد در بیمار، ایجاد کهیر یا آلرژی در برخی از افرادی که زمینه آلرژی به برخی از غذاها مانند تخم مرغ را دارند.

البته تمام پزشکان بیهوشی قبل از آغاز عمل جراحی از بیمار کسب اطلاع می‌کنند و از آن‌ها درخصوص، سابقه حساسیت آن‌ها نسبت به داروها، سابقه آلرژی آن‌ها به موادغذایی خاص، پرسش‌هایی به عمل می‌آید تا داروهای مصرفی کمترین صدمه را به بیمار وارد کنند.

دکتر اسکندری در پایان گفت:معمولا پزشکان بیهوشی مجددا در اتاق عمل از بیمار شرح حال می‌گیرند و راجع یکسری از موارد از جمله سابقه بیماری فرد، سوابق بیهوشی در طی عمل‌های گذشته، سابقه آلرژی به داروها، داروهایی که بیمار مصرف می‌کند، سابقه مصرف سیگار و موادمخدر از بیمار سوال می‌شود. همچنین با توجه به آزمایشات و وضعیت بیمار، داروها را انتخاب می‌کنند و مسلما هر پزشک متخصص بیهوشی تمایل دارد تا عوارض پس از عمل و بیهوشی را به حداقل برساند و بدین طریق ریسک عوارض بیهوشی در افراد کمتر خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار