معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کسانی که مدعی دانشمند هسته‌ای می‌کنند، می‌گویند این اراک توافق شده، آب سنگین نیست! در حالی که خود متن و آمریکایی‌ها از لفظ "آب سنگین اراک" استفاده می‌کنند.

عراقچی: اتکا به رهبری و ملت ما را به این مرحله رساندبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان "سیدعباس عراقچی" در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: ما به اتکا به ملت ایران این کار را انجام دادیم و با رهبری مقام معظم رهبری کار را به این مرحله رساندیم.

وی با اشاره به اینکه با روشن شدن اهداف، خیلی نیاز به دفاع از برجام نیست، ادامه داد: اکثر انتقادات از سر صدق و حفاظت از منافع ملی بوده است.

عراقچی گفت: یک سری مخالفت‌هایی صورت گرفت اما اکثر آن از روی دلسوزی بود اما جمع محدودی از اظهارات دیگر انتقاد گذشته و به منافع شخصی و جناحی رسیده است همچنین بسیاری از ابهامات جای تاسف دارد و در جاهایی از جمله صدا سیما مطرح می‌شود.
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برخی اصرار دارند که قطعنامه قبلی هم حق ما را به رسمیت شناخته بوده است افزود: خیلی از مواقع متن برجام خوانده نشده است، همچنین برخی می‌گویند مواد غنی شده ما تبدیل می شود به زباله! در حالی که در متن آمده یا به سوخت تبدیل می‌شود یا وارد بازارهای بین‌المللی خواهد شد بنابراین طرح این موضوعات جای تعجب دارد.

وی در ادامه گفت: برخی می‌گویند من اگر جای شما بودم نصف نطنز را به فوردو می‌بردم! چگونه ممکن است، ما یک ضمیمه کامل برجام داریم و دریایی از همکاری هسته ای وجود دارد.

عراقچی تصریح کرد: از طرف دیگر کسانی که مدعی دانشمند هسته‌ای و فیزیک بودن می‌کنند، می‌گویند این اراک توافق شده، آب سنگین نیست! در حالی که خود متن و آمریکایی‌ها به صورت مدام از لفظ آب "سنگین اراک" استفاده می‌کنند.

وی افزود: در رابطه با قضیه بتون ریزی به نظرم این شاهکار تبلیغاتی از سوی آمریکایی‌ها بود که البته باید گفت "اراک" صد در صد باخت آمریکایی‌ها و بردی برای ما است، اگر در خاطر داشته باشید در متن توافق نامه ژنو آنها نپذیرفتن از لفظ آب سنگین اراک استفاده کنند و به ما گفتن که ما در این زمینه دستور داریم تا این واژه به کار برده نشود اما امروز علاوه بر متن شما می بینید خود آقای کری در کنگره از لفظ آب سنگین اراک استفاده می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: این قلب جدید رآکتور اراک، قلب جدید و مدرنی است، آنها به ما گفتند قلب قبلی باید از بین برود چراکه با همان قلب قدیمی می‌توان ده کیلو پلوتونیوم تولید کرد در نتیجه به ما گفتند آن را خارج کنیم که ما به هیچ عنوان آن قبول نکردیم، به همین جهت بحث قطعه قطعه شدن و پر کردن منافذ آن با بتون مطرح شد که قرار است مورد دوم اجرا شود درحالی که در کمال تعجب دیدیم اینگونه منعکس کردند که قرار است؛ اراک را کلا بتون بگیرند!

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار