وی در پاسخ به این سوال که آیا ارکستر سازهای ملی بعد از اولین اجرا، تمرینی داشته است یا خیر، گفت: ما تمرینی نداشتیم. به دلیل این که بچههای ارکستر گرفتار کارهارشان هستند و نمیشود از نوازندهها تا وقتی تکلیفشان از منظر قراردادها و دیگر مسایل روشن شود، توقع داشت.
رهبر ارکستر سازهای ملی درخصوص وضعیت قرار داد نوازندگان نیز گفت: با نوازندهها قرارداد و توفقاتی به شکل زبانی و شفاهی انجام شده است و از برخی نوازندهها هم مدارکی خواسته شده، اما قراردادی به صورت مکتوب با نوازندههای این ارکستر بسته نشده است. اما طبق قولی که مدیریت بنیاد رودکی داده است قرار است این ماجرا به یک سرانجامی برسد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به این که ارکستر سازهای ملی از زمان اولین اجرایش دیگر هیچ تمرینی نداشته است و شائبه این که ممکن است فعالیتهای این ارکستر ادامهدار نباشد مطرح شده است، نیز عنوان کرد: من نمیتوانم قطعا نظرم را در این باره بگویم. به هر صورت تکلیف ارکستر این هفته مشخص میشود. البته من ارتباط مستقیمی با اعضای ارکستر داشتهام و دوست داشتم تا نوازندگان را دورهم جمع کنم و نشستی با آنها داشته باشم تا ببینیم برای آینده ارکستر چه برنامهریزی خواهیم کرد.
تهرانی درباره تغییر احتمالی ترکیب نوازندگان نیز گفت: نوازندهها در کنسرت اول به دلیل تعجیلی که برای تشکیل و روی صحنه رفتن آن بود، طی یک فراخوان یک روزه که توسط دستیار من آقای پورقناد انجام شد، گرد هم آمدند. شاید من چهار یا پنج نفر از نوازندهها را میشناختم و بقیه آنها را به دلیل این که سالها از ایران دور بودم، نمیشناختم.
وی در پایان گفت: اگر قرار باشد، فعالیتهای ارکستر سازهای ملی ادامه داشته باشد، باید مسیر درستی طی شود. باید یک شورای فنی 3 تا 5 نفره تشکیل شود و در کنار آن فراخوانی همراه با انجام آزمون برای انتخاب نوازندگان انجام شود. تا نوازندههای دیگر هم در جریان قرار بگیرند تا ارکستر با یک ترکیب شکلیافتهای کارش را ادامه دهد. ترکیب نوازندگان میتواند به همین شکل باشد و نوازندگان دیگری به آنها اضافه شود. اما نهایتا طی یک آزمون همهچیز مشخص خواهد شد.