رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به طور کلی طی سال 91 و 92، 5.5 درصد مودیان در ایران مالیات بالای 3 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند.

5.5 یک درصد مودیان بالای 3 میلیون تومان مالیات می‌دهندبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی عسگری در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: در سال 92 از یک میلیون و 425 هزار و 515 اظهارنامه مالیاتی 37.5 درصد مودیان (524 هزار و 522 نفر) معاف از مالیات شدند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: 34.8 درصد مودیان (96 هزار و 431 نفر) بین یک ریال تا 500 هزار تومان مالیات داده‌اند، در واقع 72.3 درصد مودیان در ایران زیر 500 هزار تومان مالیات داده‌اند.

وی ادامه داد: مالیات بین 3 تا 5 میلیون تومان شامل 1.3 درصد مودیان (44 هزار و 600 نفر)، مالیات بین 5 تا 10 میلیون تومان 2.2 درصد مودیان (31 هزار و 200 نفر)، مالیات بین 10 تا 50 میلیون تومان یک درصد مودیان (14 هزار و 458 نفر) و مالیات بیش از 50 میلیون تومان زیر 0.1 درصد ( 503 نفر) شد.

معاون وزیر اقتصاد به آمار سال 91 اشاره کرد و گفت: از 2 میلیون و 299 هزار و 482 اظهارنامه مالیاتی 33.9 درصد مودیان معاف و 39.5 درصد مودیان زیر 500 هزار تومان مالیات داده‌اند.

وی افزود: همچنین مالیات بین 3 تا 5 میلیون تومان شامل 2.7 درصد مودیان، مالیات بین 5 تا 10 میلیون تومان شامل 1.8 درصد مودیان، مالیات بین 10 تا 50 میلیون تومانی شامل 0.9 درصد مودیان و مالیات بالای 50 میلیون تومان 0.1 درصد مودیان را شامل می‌شد.

وی تصریح کرد: به طور کلی 5.5 درصد مودیان در ایران مالیات بالای 3 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند.

وی در خصوص گلایه اصناف از مالیات اظهار کرد: گلایه اصناف وارد نیست و ما بر اساس درآمد آنها مالیات را تعیین کردیم اگر قرار باشد کسی گلایه‌ای کند آن شخص من هستم که چرا اقتصاد ایران ظرفیت کامل برای اخذ مالیات ندارد.

وی در خصوص نحوه شناسایی خانه‌های خالی جهت اخذ مالیات گفت: قرار است سامانه املاک از طریق وزارت راه و شهرسازی که در این سامانه تمام املاکی که پروانه می‌گیرند ثبت شوند.

وی همچنین در خصوص نگرانی‌های به وجود آمده در رابطه با سرک کشیدن به حساب‌های بانکی گفت:از بعد سرک کشی وارد حساب‌های بانکی نمی‌شویم و اگر کسی فعالیت‌های اقتصادی می‌کند باید اسناد و مدارک خود را ارائه دهد، سیستم طرح جامع اطلاعات الکترونیک و هوشمند است و برای مودیان طبقه‌بندی شده است.

وی ادامه داد: در واقع مودیان به ترتیب کم‌ریسک، ریسک متوسط و پرریسک طبقه‌بندی شده‌اند که از مودیان پرریسک‌ برای حساب‌ها بیشتر استفاده می‌کنیم.

همچنین به گفته عسگری شرکت‌های وابسته به بنیادها و نهادها مشمول مالیات شده‌اند که البته در گذشته نیز مشمول مالیات بودند اما مکانیزم مالیات‌ستانی این شرکت‌ها شفاف شده است.

وی در خصوص تحقق درآمدهای مالیاتی طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: طی پنج ماه نخست سال‌جاری 25 هزار و 800 میلیارد تومان از درآمدها محقق شد که 84 درصد درآمد پیش‌بینی ‌شده پنج ماهه اول بود.

وی با بیان اینکه حدود 16 درصد عقب‌ماندگی در نیمه اول داریم تصریح کرد: درآمدهای مالیات مستقیم 82 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 87 درصد محقق شد.

مهم‌ترین اصلاحات انجام شده در قانون جدید مالیات

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هفته قبل اصلاح قانون مالیات مستقیم توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد گفت: اصلاحی در مورد درآمد اجاره انجام شد چرا که در مورد درآمد اجاره همواره مشکلاتی را در خصوص صوری و غیرواقعی بودن اجاره‌نامه‌ها و یا عدم تنظیم اجاره‌نامه‌ها داشتیم که باعث می‌شد نظام مالیاتی برای تعیین مالیات اجاره در تنگنا قرار گیرد.

وی ادامه داد: در اصلاح قانون مالیات مستقیم تنظیم اجباری سند اجاره‌نامه ذکر شده است که در این سند 80 درصد ارقام جدول املاک باید باشد و اگر کمتر از این رقم باشد اجاره را طلب می‌کنیم و اگر اطلاعاتی داده نشد اجاره را بر اساس اجاره مستأجرین آن محدوده تعیین می‌کنیم.

وی در خصوص واحدهای مسکونی خالی تصریح کرد: طبق اصلاحیه قانون، از سال دوم به ملک خالی 50 درصد مالیات متعلق و از سال سوم معادل مالیات اجاره و از سال چهارم به بعد 1.5 برابر مالیات متعلق، تعلق می‌گیرد.

عسگری در مورد ارزش معاملات املاک گفت: ارزش معاملات املاک بر اساس مناطق مختلف در استان‌های مختلف تعیین می‌شود که در این راستا اجرای قانون بر اساس تصمیمی که کمیسیون املاک می‌گیرد مالیات اخذ می‌شود.

وی افزود: در واقع دو درصد قیمت‌های روز منطقه معادل مالیاتی که هم اکنون مودیان پرداخت می‌کنند شامل اجرای این قانون می‌شود و از سال آینده به بعد هر سال 2 واحد درصد به این مالیات افزوده می‌شود با این عدد به 20 درصد ارزش میانگین قیمت روز املاک برسد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: از سال 95 درآمد ناشی از ساخت و ساز و فروش در شهرهای بالای 100 هزار نفر مشمول مالیات می‌شود.

معافیت پایه نرخ مالیات برای بخش دولتی و خصوصی یکسان می‌شود

عسگری در ادامه با بیان اینکه در حقوق کارکنان بخش دولتی و خصوصی اصلاحاتی را صورت دادیم، گفت: تفاوت مالیات بین حقوق بخش دولتی و خصوصی را اصلاح کردیم که بر این اساس تا 7 برابر معافیت پایه نرخ مالیات هم برای بخش دولتی و هم بخش خصوصی 10 درصد و مازاد بر آن 20 درصد (در گذشته بخش دولتی 10 درصد و بخش خصوصی 15 تا 35 درصد بود) در نظر گرفته شده است.

به گفته عسگری 13 میلیون و 800 هزار معافیت مالیاتی امسال بوده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در کشور به اصلاح دیگر در قانون اشاره کرد و گفت: بنا بر طرح جامع پایه‌ریزی شد که مبنای مالیات درآمد و دفاتر و اسناد مودیان خواهد بود بنابراین از این به بعد فعالیت‌ها در طبقه‌های مختلف مد نظر نخواهد بود و تنها درآمد مورد نظر است.

وی افزود: در واقع بر این اساس قانون مبتنی بر طبقه‌بندی مشاغل را جهت اخذ مالیات اصلاح کردیم.

به گفته عسگری همچنین تا یک حدی از درآمد مودیان خرده‌پا که درآمد سالیانه پایینی دارند هم مقطوع تعیین کردیم.

وی همچنین اظهار کرد: از سال آینده اظهارنامه مشاغل در خرداد ماه و اظهارنامه اشخاص حقوقی و سایر فعالیت‌ها در تیر ماه خواهد بود.

عسگری با بیان اینکه قبلا اگر شخصی به عنوان مثال 10 فعالیت داشت باید از 10 معافیت پایه استفاده می‌کرد در حالی که طبق قانون هر مودی در سال نیاز به یک معافیت پایه دارد، افزود: در اصلاحیه جدید اگر شخصی هر تعداد شغل نیز داشته باشد تنها از یک معافیت پایه می‌تواند استفاده کند.

عسگری به عملیات پیمانکاری اشاره کرد و گفت: در قانون قبلی بین پیمانکاران داخلی و خارجی تبعیضی وجود داشت مبنی بر اینکه برای پیمانکار داخلی کل مبلغ پیمان و خدمات و ماشین‌آلات مشمول مالیات می‌شد اما برای پیمانکار خارجی فقط خدمات مشمول مالیات بود.
 
وی ادامه داد: بر اساس اصلاحیه قانون این تبعیض حذف و کل ماشین‌آلات و تجهیزات از مالیات معاف و تنها خدمات مشمول مالیات شده است.
 
به گفته وی از سال آینده مالیات تکلیفی را از قانون مالیات‌ها حذف کردیم و به درآمد ناشی از فعالیت‌های پیمانکاری مالیات تعلق می‌گیرد.
 
عسگری اظهار داشت: همچنین نرخ مالیات اشخاص حقیقی را در قانونه جدید پایین آوردیم و طبقات را منطقی کردیم به گونه‌ای که طبقه اول را به 50 میلیون (15 درصد)، طبقه دوم را 50 تا 100 میلیون (20 درصد) و طبقه سوم 100 میلیون به بالا (25 درصد، قبلا 35 درصد بود) تعیین کرده‌ایم.
 
20 درصد معافیت مالیاتی برای صادرات مواد خام

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه قبلا کل صادرات کالای غیرنفتی و خدمات از مالیات معاف بود، افزود: در قانون جدید صادرات کالا، خدمات و کشاورزی 100 درصد از مالیات معاف هستند اما برای خام فروشی 20 درصد معافیت مالیات گذاشته‌ایم که قبلا خام فروشی نیز 100 درصد معافیت مالیاتی داشت.
 
عسگری گفت: همچنین اگر تجدید ارزیابی دارایی‌ها یک بار انجام شود معافیت مالیاتی در دستور کار قرار می‌گیرد.
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هر گونه فعالیت در اقتصاد نیاز به ثبت‌نام در نظام مالیاتی و اخذ شماره اقتصاد و صورتحساب دارد، گفت: اگر این ثبت‌نام‌ها انجام نشود مبلغ 2 درصد مورد معامله جریمه می‌شوند البته در ماده 169 نرخ‌ها را پایین آوردیم.
 
وی تصریح کرد: کسانی که فعال اقتصادی هستند باید یک سری از اطلاعات را به نظام مالیاتی ارائه دهند تا شناسایی درآمد راستی‌آزمایی شود در این زمینه با نظام بانکی همکاری خواهیم کرد و تبادل تمام این اطلاعات محرمانه خواهد بود.
 
به گفته عسگری اگر کسی بدهکار مالیاتی باشد برای اعتبار بخشی در نظام بانکی معرفی می‌شود.
 
پلیس مالیاتی ایجاد می‌شود/ الزامات نصب صندوق فروش

وی با بیان اینکه لایحه نصب صندوق فروش اصناف به مجلس ارائه می‌شود، گفت: اصناف می‌توانند هزینه نصب صندوق را از مالیات خود کسر کنند که در واقع این موضوع به منزله این است که پول صندوق را دولت می‌دهد و در صورت بهره‌برداری اصناف از صندوق 10 درصد از مالیات ابرازی برای دو سال بهره‌مند می‌شوند و در صورت عدم نصب صندوق 2 درصد فروش جریمه خواهند شد.
 
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: همچنین یک واحدی به نام بازرسی مالیاتی یا همان پلیس مالیاتی ایجاد خواهیم کرد تا از آن طریق رصدهای میدانی خود را در کشور انجام دهیم همچنین در پی این هستیم بتوانیم دادسراها و دادگاه‌های ویژه‌ای در کشور ایجاد کنیم.
 
وی به ممنوع‌الخروجی ناشی از بدهی مالیاتی اشاره کرد و گفت:‌ در ماده 202 قانون اگر کسی یک میلیون تومان مالیات بدهکار بود ممنوع‌الخروج می‌شد اما در قانون جدید برای اشخاص حقوقی که دارای پرونده هستند زیر 20 درصد سرمایه یا 500 میلیون تومان ممنوع‌الخروجی ندارد.
 
وی افزود: همچنین اگر اشخاص حقوقی یا حقیقی تولیدی باشند معادل 10 درصد سرمایه یا 200 میلیو ن تومان (غیر از گروه اول) و همچنین برای اشخاص حقیقی 10 میلیون تومان به بالا منجر به ممنوع‌الخروجی می‌شود.
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه با بیان اینکه ماده 132 قانون در چارچوب حمایت از تولید اصلاح شد، گفت: امتیازهای خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قائل شدیم به نحوی که اگر فعالیت‌های بخش خصوصی در زمینه تولید و معدن و خدمات (بیمارستان،‌ هتل و گردشگری) در منطقه محروم انجام شود تا 10 سال و در منطقه غیرمحروم تا 5 سال و در شهرک‌های صنعتی محروم 13 سال و در شهرک‌های صنعتی برخوردار تا 7 سال تعطیلی مالیات خواهیم داشت.
 
وی با بیان اینکه افرادی که قبل از قاون مالیات بر ارزش افزوده بدیه مالیاتی داشتند و هنوز تسویه نکرده‌اند اگر اصل بدهی را بدهند جرایم مالیاتی آنها بخشیده می‌شود گفت: یک سال به مودیان که البته آخرین اولتیماتوم است مهلت داده شده است.
 
عسگری اظهار کرد: قبال در قانون ذکر شده که اگر مودی 100 هزار تومان بدهی سنواتی مالیاتی داشته باشد معاف می‌شد که هم اکنون این رقم به یک میلیون تومان رسیده که در واقع از این به بعد زیر یک میلیون تومان بدهی سنواتی که ارزش عملیات اجرایی نداشته باشد معاف می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار