محققان در پی ساخت نانو جوهری انعطاف پذیر حسگری تولید کردند که فعالیت بدن را رصد می‌کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از سایت Nano werk محققان دانشگاه توکیو ژاپن به ساخت جوهر جدیدی موفق شدند که قابلیت قرار گیری روی منسوجات در یک مرحله را دارد. این جوهر رسانا است و می‌تواند میان بخش‌های مختلف الیاف ارتباط ایجاد کند. 

Takao somya پروفسور دانشکده مهندسی این دانشگاه گفت: این جوهر جدید قابلیت استفاده در صنعت الکترونیک را داراست و در ادواتی نظیر وسایل ورزشی نیز استفاده می‌شود. 

مواد پلاستیکی معمولا سفت و سخت هستند و باید آنها را به گونه‌ای نرم و قابل انعطاف تولید کرد تا امکان استفاده و پوشیدن توسط انسان فراهم شود قطعات الکترونیکی چاپی فعلی نظیر دیودهای نشر نور و پنل‌های خورشیدی را می‌توان روی زیر لایه‌ای از جنس پلاستیک قرار داد و تولید جوهری که هم انعطاف پذیر باشد هم رسانا، بسیار دشوار است. 

این گروه تحقیقاتی جوهر رسانای الاستیکی تولید کرده‌اند که می‌توان با یک مرحله آن را روی منسوجات به کار برد. در اینجوهر از نانو ذرات نقره، حلال‌های آلی، لاستیک فلورین استفاده شده است که علاوه بر رسانایی، تا سه برابر ابعاد اولیه کشیده شود بدون اینکه هدایت الکتریکی آن افت کند. 

محققان با استفاده از این جوهر جدید موفق به ساخت حسگری شدند که می‌تواند روی مچ و ساعد بسته شده و فعالیت‌های بدن را رصد کند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.