موضوع حج مظهر وحدت اسلامی؛ امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مورد بررسی قرار گرفت.

تا زمانی که خاطیان جده به اشد مجازات نرسند، سفر عمره متوقف خواهد بودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امشب 2 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی  مسائل مرتبط با حج پرداخت. 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون قیمت تمام شده حج گفت: تمام مبالغی که از زائران گرفته می‌شود برای آن‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد.

** در طول 3 سال گذشته توانستیم در مبالغ مرتبط با حج صرفه جویی کنیم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری پیرامون این موضوع که در مسئله حج نباید به دنبال سودجویی باشیم افزود:  مبالغ مربوط به حج با محاسبه مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات زائران مورد محاسبه قرارمی گیرد.

وی با اشاره به این که در طول 3 سال گذشته توانستیم مبلغی را صرفه جویی کنیم ادامه داد:  در سال اول توانستیم 2 میلیون تومان به زائر بازگردانیم لذا در سال‌های دوم و سوم نیز آن مبلغ را در هزینه‌ها اعمال کردیم.

وی با بيان اينکه طبق تورم جهانی 15 تا10 درصد باید افزایش قیمت داشته باشیم ادامه داد: خوشبختانه طی دو سال اخیر توانستیم آن را حذف کنیم.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: اگر نرخ ارز افزایش پیدا نمی‌کرد قیمت گذاری با چند سال قبل تفاوت پیدا نمی‌کرد.

** کاهش 5 درصدی قیمت حج نسبت به سال گذشته

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر با تاکید بر این که امسال حدود 5 درصد قیمت نسبت به سال گذشته کاهش یافت اظهار داشت: تلاشمان بر این است که از ظرفیت حج استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به دیپلماسی حج در طی دو سه سال اخیر ادامه داد: حدود 40 هیئت روسای سیاسی به عنوان حج کشورها دیدار و گفتگو داشتیم.

وی با اشاره به این که همایش‌های مرتبط با موضوع حج در تعدادی از کشورها برگزار شده است گفت: موضوع همایش‌های تکرار نیست و متناسب با مسئله حج این همایش‌ها برگزار شده است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اقدامات بعثه رهبری برای با شکوه تر برگزار شدن حج گفت: به دلیل توسعه برنامه های تبلیغاتی دشمن ممکن است برخی کشورها تحت تأثیر قرار بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که برای خنثی کردن تبلیغات ضد اسلامی چه باید کرد: اظهار داشت: بسیاری از شبهات مطرح شده دروغ است بنابراین تلاش بر این است که نگذاریم مسائل فرقه ای در حج مجال پیدا کند پس باید افشاگری کرد و ذهن‌ها را باز کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون بازار گری ایران در بازار عربستان گفت: به دلیل اقدامات فرهنگی گسترده در طول سال‌های گذشته این مسئله کاهش زیادی پیدا کرده است. 

** تا کنون نتوانسته ایم سطح بندی کاروان‌ها را به طور جامع پیدا کنیم

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه در خصوص سطح بندی کاروان‌ها نیز اظهار داشت: این جزء ایده‌هایی است که ما به شدت دنبال می‌کنیم ولی متأسفانه هنوز نتوانسته ایم سطح بندی کاروان‌ها به طور جامع پیدا کنیم اما برای این که از موضوع عقب نمانیم آمده‌ایم بر زائران تحصیل کرده کاروان‌ها را تحت عنوان زائران فرهیخته جدا کرده و برای آن‌ها برنامه های ویژه آموزشی تدارک دیده‌ایم که این می‌تواند تا حدی مشکل سطح بندی در زمان فعلی حل کند اما در آینده ما قطعاً به سمت سطح بندی کاروان‌ها خواهیم رفت.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر در خصوص این که آیا برنامه های مشخصی برای تقویت بعد معنوی زائران ایرانی دیده شده است یا خیر نیز گفت: تمام تلاشمان را امسال انجام دادیم تا بتوانیم بسترهای لازم را برای تحول روحی و اخلاقی در بین زائرین به وجود بیاوریم که یک بخش جلسات آموزشی کاروان‌ها و جدایی از این موضوع در مراکز بسیاری از استان‌ها ما جلسات متمرکز آموزشی داریم.

وي افزود: علاوه بر این که صدا و سیما و رادیو معارف نیز در این جهت به ما کمک می‌کنند همچنین ما آموزش‌های مجازی مان را نیز در چند سال اخیر فعال کردیم.

وی درباره تدابیر اندیشیده شده برای سهولت رفت و آمد زائرین از محل اسکان تا محل زیارت نیز اظهار داشت: در مدینه مشکلی از این جهت وجود ندارد اما با توجه به طرح توسعه مسجدالحرام در مکه که چند سالی است در حال پیاده سازی است بسیاری از هتل‌های اطراف حرم تخریب شده بنابراین سیاستمان این است که اگر هتل یا ساختمان مناسب نزدیک حرم باشد و از کیفیت خوبی نیز برخوردار باشد آن را اجاره کنیم اما اگر این امر مقدور نبود ناچاریم کمی دورتر برویم به دلیل این که کیفیت ساختمان بهتر شود.

قاضي عسگر افزود: خوشبختانه در دو سه اخیر نیز حرکتی که صورت گرفته این است که ما چیزی حدود 50 درصد ساختمان‌های نامناسب را حذف کردیم و از سوی دیگر کیفیت ساختمان‌های اجاره ای را بالا بردیم.

** تا زمانی که خاطیان جده به اشد مجازات نرسند سفر عمره متوقف خواهد بود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که با توجه به حادثه جده که منجر به  توقف سفر عمره شده است آیا این ماجرا در سفر حج تمتع تأثیری خواهد داشت یا خیر نیز اظهار داشت: این حادثه، حادثه تلخی بود و مقامات عربستانی نیز قول دادند که خاطیان را به اشد مجازات برسانند لذا ما منتظر هستیم این اتفاقات بیفتد چرا که افکار عمومی ملت ایران جریحه‌دار شده و باید پاسخ مناسبی برای قانع کردن مردم از سوی مقامات عربستانی داده شود بنابراین اگر این اتفاق بیفتد و خاطیان به اشد مجازات برسند زمینه برای برقراری سفر عمره سال بعد فراهم می‌شود اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد قطعاً سفر عمره متوقف خواهد بود.

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به این سؤال که آیا ثبت نام جدیدی برای اعزام به سفر حج تمتع صورت خواهد گرفت اظهار داشت:  اتفاقی که افتاده این است که تا 15، 16 سال دیگر قرعه کشی شده و مردم در این نوبت طولانی نگه داشته شدند لذا معنا ندارد که ما عده دیگری را در نوبت حج تمتع نگه داریم.

** 20 درصدی که به خاطر توسعه حرم از ظرفیت حجاج ما کم شده بود از سال ـآینده اضافه خواهد شد

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر اضافه کرد: البته از سال آینده 20 درصدی که به خاطر توسعه حرم از ظرفیت حجاج ما کم شده بود به حالت قبل خود برمی گردد ضمن این که امیدواریم سهمیه اضافه به ما بدهند تا بتوانیم این صف طولانی را کاهش دهیم.

وی در پایان در خصوص بیماری "مرس" در عربستان نیز اظهار داشت: این بیماری مربوط به مکه و مدینه نمی‌شود بلکه مربوط به نقاط دیگر عربستان من جمله ریاض است ضمن این که پزشکی حج و زیارت ما نیز آمادگی کامل را برای برقراری بهداشت و سلامت زائران برخوردار است.

انتهای پيام/ 


برچسب ها: گفتگو ، حج ، قاضی عسگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار