معاونت امور برنامه‌ریزی هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت در آغاز هفته دولت به تشریح عملکرد یک ساله این وزارتخانه پرداخت .

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر موهبتی معاون امور برنامه‌ریزی،هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته دولت در تشریح اقدامات یکساله وزارت بهداشت با اشاره به افزایش 50 درصدی اعتبارات حوزه سلامت کشور در مجلس تصریح کرد: کمتر مجلسی به حوزه سلامت اینگونه اهمیت می‌دهد و دلیل این موضوع این است که حوزه سلامت، حوزه سیاسی نیست.

وی افزود: تا قبل از این حوزه سلامت اوضاع خوبی نداشت و هزینه‌ی بالای دارو و درمان که تبدیل به دغدغه شده بود، مجلس و دولت را به اتفاق نظر در زمینه‌ی ارتقاء حوزه سلامت کشور رساند.

موهبتی گفت: بنابر سیاست‌های کلیه سلامت قوانینی که تا پیش از این ناپایدار بوده است به قوانین پایدار و دائمی تبدیل شده‌اند که از جمله آن می‌توان به اختصاص یک درصد ارزش افزوده برای حوزه سلامت، اختصاص 10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها و دریافت عوارض سلامت از حوزه‌های آسیب رسان همچون سیگار و نوشیدنی‌های قنددار بود.

موهبتی در ادامه افزود: ما در سال گذشته بیش از 46 هزار مکاتبه با مجلس داشتیم که این موضوع در سال‌های گذشته بی سابقه بوده است، همچنین در این مدت در صحن علنی مجلس نه کارتی دریافت کردیم و نه سوالی از ما پرسیده شد و این به این معنی است که این وزارتخانه بدون حاشیه سیاسی، کار خود را انجام می‌دهد.

وی در ادامه گفت: ما با کمک جمعی از حقوقدانان با تجربه 487 قانون قبل و بعد از انقلاب  و 136 مورد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را بررسی کردیم تا مفاد قانونی را پیدا کنیم و به این نتیجه رسیدیم که 89 مورد قانون نیاز به اصلاح دارد که برای این کار 16 کارگروه تشکیل داده‌ایم تا کم کم این مشکلات را رفع کنیم، برای مثال لایحه سلامت روان یکی از آنهاست که بیش از 40 ماده دارد و آماده است تا به تصویب مجلس برسد.

دکتر موهبتی معاون امور برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت گفت: از سال 1285 ، 11450 قانون در کشور تصویب شده که 2296 قانون آن مربوط به حوزه سلامت است که 15 درصد کل این رقم را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین در مورد تنقیح قانون نظام سلامت گفت: تنقیح حوزه سلامت آماده ارائه به مجلس است.
 
موهبتی همچنین از راه‌اندازی پایگاهی برای کنترل بخشنامه‌های حوزه سلامت خبر داد و گفت: ما به معاونت ها فرصت دادیم که آنچه تا به الان در حوزه سلامت در قالب بخش‌نامه صادر شده است نیاز به مدت 5 ماه در این پایگاه ثبت شود و هیچ بخشنامه‌ای اجرایی نمی‌شود مگر اینکه در این پایگاه ثبت شود.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار