وزیر امور خارجه گفت: درست است که تحریم‎ها بسیار مردم ما را اذیت کرد، اما این فشار نتوانست فاصله میان دولت و مردم را محقق کند.

ظریف: تحریم‎ها نتوانست توطئه فاصله دولت و مردم را محقق کندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم بزرگداشت آیینه داران آفتاب شهیدان رجایی و باهنر، اندرزگو، عراقی، ضمن اظهار ارادت به خانواده شهدای هشتم شهریور اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) از نخستین کسانی بودند که شرایط ویژه جهان را درک کردند، جهانی که تشکیل می‎شد از دو قطب قدرتمند نظامی که این دو قطب فرو پاشید و نظام جدیدی جایگزین آن شد.

وی افزود: برخی فکر می‌کردند پس از آن نظام جدید تک قطبی آ‎مریکا جایگزین می‎شود، اما اینگونه نشد به همین دلیل دنیای امروز را در حال گذار می‎بینیم که مقام معظم رهبری از آن به عنوان پیچ تاریخی یاد کردند.

ظریف با بیان اینکه اکنون دنیا در حال تکاپوست تا از همه سرمایه‎ها استفاده کند، گفت: در دنیای امروز باید سرمایه‎ها با منافع همه کشورها تطابق داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: روزی بود که تنها دولت‎ها در دنیا نقش بازی می‎کردند، اما در دنیای امروز در بعد مثبت حزب الله و در بعد منفی آن داعش نقش ایفا می‎کند.

وی با بیان اینکه امروز روش‎های بازی نیز متکثر شده‌ است، گفت: در گذشته روش بازی قدرت نظامی بود. به تدریج عوامل دیگری وارد بازی شد که یکی آنان قدرت اقتصادی است، مانند آلمان و ژاپن و این اتفاقات با قرن بیستم همزمان شد و پس از آن قدرت علمی و فرهنگی وارد شد.

ظریف گفت: امروز ببینید آمریکا چه هزینه‎ای برای ‎آموزش سربازانش در زمینه‌های مختلف انجام می‎دهد از جمله زبان و فرهنگ کشورهای دیگر! اما اگر امروز قدرت نظامی حرف اول و اخر را می‌زد باید شما می‌دیدیدکه هر چیز اراده می‎کرد باید انجام می‎شد.

وی تاکید کرد: امروز کری و اوباما در مصاحبه‎های خود اذعان می‎کنند که نمی‎توانیم مردم ایران را وادار کنیم که کاری را انجام دهند.

وزیر امور خارجه بیان داشت: اینها سند افتخار این مملکت است و این همان چیزی است که امام راحل به آن توجه کردند، یعنی آمریکا هیچ‌ غلطی نمی تواند بکند. چرا که در بعد معنایی فرهنگ ایثار و شهادت می‎شود قدرت ملی.

ظریف با بیان اینکه آمریکا می‎خواست با فشار اقتصادی بین دولت و ملت فاصله بیندازد، تصریح کرد: این هدف محقق نشد و ۷۳ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و به صندوق رای حاکمیت اعتماد کردند.

وی با بیان اینکه حماسه سیاسی با شکستن پشت تحریم‎ها اتفاق افتاد، گفت: درست است که تحریم‎ها بسیار مردم ما را اذیت کرد، اما این فشار نتوانست فاصله میان دولت و مردم را محقق کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه این فرهنگ ایثار و شهادت که ریشه در وجود مردم دارد ابزار قدرت ما می‎شود، خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث می‎شود بتوانیم به طرف مقابل بگوییم که حق ندارید یک ایرانی را تهدید کنید!

مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرد: بهانه هسته‌ای برای تخلیه ایران از قدرت معنایی خود بود. در فرهنگ منطقه و‌ جهان به جای این که ایران را کشور مستقل و‌ متکی معرفی کنند آن را خطرناک معرفی کردند.

ظریف تصریح کرد: چرا امروز اسراییل اینقدر ناراحت است مگر برجام بمب را محقق می‌کند؟

وی اضافه کرد: دلیل نگرانی اسراییل به هم ریختن پروژه امنیت سازی است. چرا که قدرت معنایی ما را هدف گرفته بود از جمله اینکه دانشحویان ما نمی‌توانستند رسته فیزیک و مکانیک بخوانند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز کسی ایران را خطرناک نمی‌بیند و این اسراییل است که نمی‎تواند پاسخ گوی جنایاتش باشد. چرا که تا می‎آمدند به نتانیاهو راجع به شهرک سازی حرف بزنند بمب هسته‎ای ایران را پیش می‎کشید.

ظریف با اشاره به اینکه باید با این دروغ اسراییل برخورد می‎شد، بیان داشت: امیدوارم این فرهنگ که عزت آفریده توسط دوستانمان تخریب نشود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار