سناتور آمریکایی مدعی شد: بازگشت پذیری تحریم‌های ایران در روند هسته‌ای آسان است

یکی از اعضای کمیته اطلاعات و نیروهای مسلح سنای آمریکا مدعی شد بازگشت پذیری تحریم‌های ایران در روند مربوط به پرونده هسته‌ای، آسان است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوانبه نقل از رویترز؛ "انگوس کینگ،"  دو دوره فرماندار ایالت مین آمریکا و عضو فعلی کمیته اطلاعات و نیروهای مسلح سنای این کشور، در سخنرانی دانشگاه ساوثرن مین درباره برنامه جامع اقدام مشترک مدعی شد: کشورهای منطقه نگران توافق هسته‌ای و پیامدهای آن هستند. اسرائیل و نخست وزیر "بنیامین نتانیاهو،" به همان اندازه که نگران ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای هستند، درمورد ایران غیرهسته‌ای نیز نگرانی‌هایی دارند. 
اسرائیل نگران همکاری‌های ایران با حماس و حزب الله و تهدیدهای مطرح از این جانب علیه تل‌آویو است. توجه اسرائیل بیشتر بر این مسئله متمرکز شده است. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز نگران ایران هستند. من اخیرا سفری به منطقه داشتم. وقتی با مقامات عربستان سعودی و قطر صحبت می کنیم متوجه می‌شویم که آنها درباره توافق هسته‌ای صحبت نمی‌کنند و نگران این مسئله نیستند؛ بلکه نگرانی آنها درباره کلیت ایران است.

 مسئله آنها با ایران ، مسئله هسته ای نیست. آنها مشکلات کلی تری با ایران دارند. بنابراین می‌بینیم که نگاه اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس به ایران با هم متفاوت است. نتانیاهو کاملا با توافق هسته‌ای مخالف است. کشورهای منطقه نگران افزایش نفوذ ایران در منطقه هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافق هسته ای بر آینده اقتصاد ایران مدعی شد: بی‌تردید با برداشته شدن تحریم‌ها، پولهایی نصیب ایران می‌شود؛ اما نباید تصور کرد اقتصاد ایران به صورت چشمگیری رشد پیدا خواهد کرد. ایران نمی‌تواند پایگاه تولید اقتصادی بزرگی در آلمان یا فرانسه بوجود بیاورد. در عین حال، باید دید در روند اجرای توافق هسته‌ای چه وضعی پیش می‌آید. در توافق هسته ای، نکته بسیار خوبی لحاظ شده است و آن اینکه هریک از کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک می‌توانند درصورت مشخص شدن نقض توافق هسته‌ای، به صورت یک‌جانبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد طرح شکایت کنند و به صورت خودکار وضع به گذشته بازگردد و بار دیگر تحریمها اعمال شود مگر اینکه مصوبه‌ای در شورای امنیت وجود داشته باشد که مانع از اعمال تحریم‌ها شود. منظورم این است که با این رویه درنظر گرفته شده، بازگردانده شدن تحریمها ، آسان خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار