شهردار مشهد خواستار توجه ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس به موضوعات مشهد 2017، فرهنگ زیارت و احداث زائرسراهای ارزان قیمت به عنوان اولویت‌های فرهنگی شهر مشهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سید صولت مرتضوی در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاونان و اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر با بیان اینکه مشهد یکی از کلانشهرهای ایران است که دارای 3 میلیون نفر جمعیت ساکن و سالیانه 30 میلیون زائر داخلی و خارجی می‌‌باشد؛ عنوان کرد: مشهد دارای حاشیه شهر گسترده و بیشترین بافت فرسوده است به گونه‌ای که حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند که 400 هزار نفر آن اتباع بیگانه هستند.

وی با اشاره به هزینه‌های جاری شهر گفت: در حال حاضر شهرداری مشهد برای هزینه‌های جاری اجتناب‌ناپذیر مانند رفت و روب معابر، جمع‌آوری پسماند، ساماندهی حمل و نقل عمومی و... یک هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند.

شهردارمشهد افزود: در کنار آن اجرای پروژه‌های شهری به خصوص تحصیل حریم آن بسیار هزینه‌بر و تامین منابع آن مشکل است.

وی تصریح کرد: علاوه بر تمام این مشکلات، بسیاری از هزینه‌های زیارت نیز بر دوش شهرداری است به گونه‌ای که در روزهای عادی سال روزانه 1600 تن پسماند از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود اما این رقم در روزهای پیک حضور زائر به 2500 تن در روز می‌رسد.

شهردار مشهد گفت: شهر مشهد با جمعیت 3 میلیون نفری مجاور و 30 میلیون نفری زائر در سال، بعد از شهرهای تهران، اصفهان و اهواز رتبه چهارم را در زمینه تولید ناخالص ملی در کشور دارد.

مرتضوی در بخش دیگری به موضوع فرهنگ زیارت اشاره کرد و در این خصوص گفت: باید به موضوع فرهنگ زیارت در مشهد به طور جدی پرداخته شود.

وی ادامه داد: اساسا فرهنگ زیارت و تشرف زائران به شهر مشهد نوعی مصونیت‌آور برای خانواده‌ها و جریان‌ساز برای جوانان و نوجوانان است.

شهردار مشهد گفت: اعتقاد داریم باید برای فرهنگ زیارت در مشهد بسترسازی شود و از کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست داریم که برای لحاظ این موضوع در قانون اهتمام جدی داشته باشند.

مرتضوی با بیان اینکه غالب هزینه‌های زیارت در مشهد بر عهده شهرداری است، گفت: علاوه بر تامین زیرساخت‌ها، حسب دستور مقام معظم رهبری، شهرداری مشهد اقدام به واگذاری زمین و پروانه رایگان به استان‌ها برای احداث زائرسرای ارزان قیمت کرده است اما در حال حاضر بسیاری از استان‌ها برای تامین نقدینگی به منظور احداث این زائرسراها با مشکل مواجه هستند.

وی تصریح کرد: تقاضای ما از مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این است که برای حل این مشکل استان‌ها به دنبال راهکاری عملی باشد تا شاهد احداث هرچه سریع‌تر این زائرسراها باشیم.

شهردار مشهد با اشاره به موضوع مشهد به 2017 گفت : براساس تصویب سازمان کنفرانس اسلامی(آیسسکو)، شهر مشهد در سال 2017 (1396) به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود.

مرتضوی افزود: در حال حاضر شهرداری مشهد تاکنون اقدامات خوبی برای این مهم انجام داده اما دولت که متولی اصلی این موضوع است نتوانسته کمک کند که در این راستا تقاضا داریم کمیسیون فرهنگی این موضوع را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.