مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: غنی سازی در خاک جمهوری اسلامی ایران در بستر توسعه پایدار از اهداف استفاده صلح آمیز کشور از انرژی هسته ای است.

به حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،  مصطفی زهرانی روز پنجشنبه در آیین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه های عمرانی درجلسه شورای اداری استان قم با تشریح اهمیت توافق هسته‌ای و مذاکرات به لحاظ علمی گفت: تا قبل از توافق ما کشوری بودیم که شش قطعنامه شورای امنیت بر مبنای فصل هفت منشور سازمان ملل گرفته بودیم و این شرایط سختی بود.
 مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: تقریبا همه کشورهایی که به نوعی موضوع ناامنی بین‌المللی قرار گرفتند و بر مبنای فصل هفتم منشور این تعداد قطعنامه گرفتند، معمولا سرنوشت‌شان با جنگ و نه با دیپلماسی خاتمه می یافت.

 وی متذکر شد: بر این اساس خروج از فصل هفت منشور سازمان ملل برای جمهوری اسلامی یک هدف مهم بوده است همچنین باید توجه داشت که اصلا نباید این دستاورد را تاکتیکی به شمار آورد.

 زهرانی یادآور شد: در توافق‌هایی که قبلا در دنیا مشاهده می‌کنیم، قدرت‌های بزرگ تصمیم می گرفتند و مابقی باید عمل می کردند، اما این توافق، تنها توافقی است که ایران اجازه تعدی به منافع حیاتی خود را به قدرت‌های بزرگ دنیا نمی دهد و تا منافع حیاتی ایران تامین نشود اجازه نمی دهیم مذاکرات به اتمام برسد.

 وی تصریح کرد: مذاکرات یک دستاورد استراتژیک بوده است اگر بحث شکست و پیروزی را مبنا قرار دهیم مدلی که در این مذاکرات مد نظر است نه شکست و نه پیروزی و نه تسلیم می‌باشد بلکه یک بازی برد - برد صورت گرفته است.

 مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه اظهار داشت: مهم‌ترین خواست جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی در جهت توسعه پایدار است ما هیچگاه به دنبال تولید بمب نبوده‌ایم چرا که نه تنها به لحاظ اعتقادی و شرعی، ساخت بمب را جایز نمی دانیم بلکه استراتژی ما نیز تولید بمب نیست.

 وی خاطرنشان کرد: محاسبه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای را پیشنهاد نمی‌کند بلکه توسعه پایدار از اهداف ایران است و در این جهت توانمندی هسته‌ای نیز مطرح می گردد.

 زهرانی گفت: ما تلاش کردیم جهان غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد و دیگر بحث تعداد سانتریفیوژ مطرح نمی باشد.

 وی درباره دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به براندازی جمهوری اسلامی ایران افزود: آمریکایی‌ها در سه دهه هیچ گاه نتوانستند در خصوص ایران تصمیمی برای سرنگونی بگیرند و این نخستین بار بود که رئیس جمهور آمریکا در امضایش می گوید نمی‌توان به فکر سرنگونی جمهوری اسلامی باشیم.

 مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه یادآور شد: حتی در 50 سال گذشته، امکان نداشته که آمریکایی‌ها بتوانند تصمیمی استراتژیک در مورد خاورمیانه بگیرند.

 وی خاطرنشان کرد: عربستان و اسرائیل در شرایط فعلی با کینه ورزی نسبت به ایران برخورد می کنند شاید روزی فرا برسد که عربستان نیز دریابد نباید علیه ایران حرکت کند و در این میان دیپلماسی نقش مهمی دارد.

 زهرانی با اشاره به اسلام سیاسی از منظر انقلاب گفت: دنیا به این اجماع رسیده که اسلام سیاسی بعد از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفته است قطعا بعد از توافق، فضا برای این امر مساعد می‌گردد تا اندیشه سیاسی اسلام ناب و اسلام اهل بیت(ع) به عنوان مدل واقعی اسلام معرفی شود. انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار