رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم از علاقه مندی هیئت‌های دینی و علمی به گفتگو با علمای حوزه خبرداد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم، با اشاره به توسعه دیپلماسی دینی و مناسبات بین المللی حوزه علمیه گفت : با توجه به 2 عنصر عقلانیت و اعتدال در فرهنگ شیعی هیئت های دینی و علمی بسیاری علاقمند به گفتگو با علمای حوزه و شنیدن دیدگاه های آن‌ها می باشند. 

حمید مکارم به مناسبت هفته دولت در دیدار با خبرنگاران محلی به تشریح عملکرد 6 ساله دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم  پرداخت و گفت : با توجه به 28نمایندگی وزارت خارجه در استانهای مختلف کشور نخستین شرح وظیفه این دفاتر ارائه خدمات کنسولی(مانند تائید اسناد، اعطای ویزای فرودگاهی و همکاری در حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور و ...) است.

و دومین عملکرد نمایندگی های داخل کشور را کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی و تسهیل روابط بین المللی استان ها در زمینه های مختلف و تبادل هیاتهای خارجی اعلام کرد.
مکارم با تاکید بر ماهیت بین الملی استان قم که مورد اشاره مقام معظم رهبری در سفر سه سال قبل ایشان به قم بود، وظیفه و مسئولیت این نمایندگی را مضاعف دانست و گفت :هرچند که موضوع بین المللی کردن فضای قم یک مسئولیت چندجانبه است و سایر دستگاه ها نیز باید زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری آنرا فراهم کنند.

همچنین توسعه دیپلماسی دینی و مناسبات بین المللی حوزه علمیه را از دیگر خدمات دفتر وزارت خارجه در قم ذکر کرد و افزود با توجه به دو عنصر عقلانیت و اعتدال در فرهنگ شیعی هیأت های دینی و علمی بسیاری علاقمند به گفتگو با علمای حوزه و شنیدن دیدگاه های آنها می باشند.

وی با اشاره به اوج گیری مذاکرات هسته ای کشورمان در دو سال اخیر گفت : قم نقش ویژه ای در حاشیه این مذاکرات به ویژه در تبیین فتوای "تحریم سلاح های کشتار جمعی در اسلام"  داشت که چندین هیأت اروپایی و آمریکایی ضمن سفر به قم در صدد بررسی ادله فتوای رهبری در تحریم سلاح هسته ای بودند که در گفتگو با فقهای حوزه دلائل عقلی و نقلی این فتوا را بررسی کرده و به روشنی دریافتند که این فتوا سیاسی و انحصاری نیست ، بلکه سایر مراجع عظام نیز بر این دیدگاه اتفاق نظر دارند.

مکارم با اشاره به برگزاری همایش فقه هسته ای در اسفند 92 ، مقالات ارائه شده در این همایش و برنامه های مشابه آن را سرمایه خوبی برای اقناع نخبگان دینی جهان در موضوع فتوای رهبری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد که این همایش در سطح بین المللی و با حضور علمای سایر ادیان و مذاهب برگزار گردد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.