به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فیلم Tommarow Never Dies محصول سال 1997 را که در آن خودروی BMW 750iL جیمز باند توسط ریموت کنترلش یعنی گوشی تلفن همراه اریکسون هدایت میشد را به یاد میآورید؟
این کار ممکن است به یک اسباب بازی بیشتر شبیه باشد اما همین تکنولوژی به ظاهر سرگرم کننده میتواند محاسن زیادی را برای صاحبانش به ارمغان آورد.
باید عنوان کنیم که این فنآوری، تازه دوران طفولیت خود را پشت سر میگذارد و نمیتوان انتظارات زیادی از آن داشت. در این خودرو نیز، راننده از طریق تلفن همراه خود میتواند خودرو را روشن و آلاتی همچون فرمان، گاز، ترمز و حتی تعویض دنده را از بیرون خودرو تحت تسلط خود در آورد.
این خودرو در حالت بدون سرنشین به منظور حفظ امنیت افراد و جاده به سرعت 6 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. برای افزایش امنیت لندروور همچنین کنترل این خودرو با گوشی را به شعاع 10 متر محدود کرده تا خودرو همیشه در محدوده دسترسی راننده قرار داشته باشد. در صورتی که این فاصله بیش از 10 متر شود، این خودرو به صورت خودکار متوقف خواهد شد.
حل معضل پارک کردن
در حالی که این تکنولوژی در مراحل اولیه خود به سر میبرد ولی همین مقدار نیز میتواند جوابگوی بسیاری از مشکلات راننده و سرنشینان باشد.
به لطف این تکنولوژی، راننده هنگام عبور از مکانهای صعبالعبور میتواند از خودرو خارج شود و از بیرون و با مشاهده محیط اطراف، با احاطه کامل خودرو را به جلو هدایت کند بدون آنکه نیازمند کمک فرد دیگری باشد. راننده علاوه بر این میتواند تنظیمات خودرو از جمله فنربندی را برای جادهها و شرایط مختلف از روی گوشی خود تغییر دهد.
این فنآوری همچنین هم به پارک کردن این خودروهای عظیمالجثه و هم به بیرون آوردن آن از فضای کمی که ممکن است با آن مواجه شوند کمک فراوانی کند. این خودرو اکنون به وسیله بلوتوث توسط گوشی، کنترل میشود اما قرار است لندروور در آینده از فنآوری وایفای (Wi-Fi) برای ارتباط بین این دو دستگاه استفاده کند و بدین فاصله کنترل خودرو را بالاتر ببرند.
علاوه بر این، آنها قصد دارند نرم افزاری را نیز برای تبلتها تهیه کنند که در آن راننده میتواند با استفاده از دوربینهای نصب شده روی خودرو، محیط اطراف آن، دست اندازها و وضعیت چرخها را نیز مشاهده کند.
خودروی رنجروور اسپرت کنترل از راه دورعلاوه براین، یک قابلیت دیگر که چرخش 180 درجهای چند نقطهای است را نیز دارا است.
این اتومبیل از تعداد زیادی حسگر فراصوت استفاده میکند تا با شناسایی موانع و خطرات محیط، در چند مرحله این چرخش را زمانی که در جادههای تنگ امکان چرخش 180 به سختی ممکن است به صورت خودکار و با استفاده از بسیاری از حرکات روبهجلو و رو به عقب به راحتی انجام دهد.
یک حرکت رو به جلو برای خودروهای بی سرنشیناین تکنولوژی بیشک یک گام موثر به سمت تحقق رویای خودروهای بدون سرنشین است، خودروهایی که هم اکنون توسط شرکتهای خودروسازی و همچنین شرکتهای دیگر مانند گوگل که اخیراً خودرو بدون سرنشین خود را برای نخستین بار در جادههای حوالی شرکتش در کالیفرنیا به حرکت در آورده، در حال توسعه هستند.
هنوز مشخص نیست لندروور چه موقع از این تکنولوژی در مدلهای آیندهاش استفاده خواهد کرد و آیا اصلا این فنآوری از پس همه آزمایشات پیش رو سر بلند بیرون می آید یا نه؟
منبع: پرشین خودرو
انتهای پیام/