کارشناس بازار سرمایه گفت: با بررسی اوضاع فعلی بازار سهام اگرچه در حال حاضر فضای سیاسی تا حد زیادی تلطیف شده، اما ازنظر اقتصادی هنوز برخی ابهام‌ها و ریسک‌ها در بازار باقی مانده است.

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چشم انداز بازار سرمایه در آینده گفت: چشم‌انداز بازار سرمایه از نگاه سیاسی در انتظار پدیدار شدن آثار مثبت توافق هسته‌ای بر اقتصاد کلان کشور است که به نظر می‌رسد در 3 ماهه پایانی امسال زوایای ملموس‌تری از آن را شاهد باشیم. از طرفی نرخ سود بدون ریسک تا زمانی که در محدوده 22 درصدی نوسان می‌کند نمی‌توان انتظار داشت که با وجود ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام کسب بازدهی با نرخ کم‌تر از 30 درصد قابل تحمل باشد. در حال حاضر پایین‌ترین بازدهی مورد انتظار در بازار سهام با احتساب صرف ریسک 8 تا 10 درصدی باید بالاتر از 30 درصد در سال باشد، تا برای سرمایه‌گذار ارزش ماندن در این بازار را داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: تنها موضوعی که اکنون به‌عنوان ابهام بورس برای سرمایه‌گذاران باقی مانده سردرگمی از بابت برخی متغیرها و ریسک‌های اقتصادی است، از جمله این ابهام‌ها می توان به نحوه نرخ‌گذاری فرآورده‌های سنگ آهنی، خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، سودآوری بانک‌ها، قیمت‌گذاری برخی کالاهای راهبردی از سوی دولت در کنار رکود حاکم بر اقتصاد جهانی و داخلی اشاره کرد. بنابراین اگرچه توافق هسته‌ای صورت گرفته، اما از منظر اقتصادی اغلب ابهام‌ها باقی مانده که چنانچه چشم‌انداز روشنی از این ابهام‌ها برای بازار سهام پدیدار شود، می‌توان به کم‌رنگ شدن اثر این ریسک‌ها امیدوار بود.

ثابت با اشاره به تاثیر شرایط اقتصادی بر روند بازار سرمایه اظهار داشت: با وجود آنکه شرایط نامساعدی از اوضاع اقتصاد کشور در یک سال آینده می‌توان متصوّر بود، اما دورنمای آینده اقتصاد ایران روشن بوده و به طور حتم تحرک بازار سرمایه را برای بلند مدت و میان مدت در پی خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه در توضیح تاثیر حقوقی‌ها بر روند بازار گفت: عدم عرضه سهام در شرایط منفی بازار رسالت نانوشته حقوقی‌ها در بازار سهام است. این طبیعی است که وقتی بازار پیش از توافق هسته‌ای روی مدار مثبت قرار گرفته، برای شناسایی سود برخی از معامله‌گران حقوقی اقدام به عرضه سهام کنند؛ چراکه منابع درآمدی این شرکت‌ها از محل خریدوفروش سهام تأمین می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با بررسی اوضاع فعلی بازار سهام اگرچه درحال حاضر فضای سیاسی تا حد زیادی تلطیف شده، اما ازنظر اقتصادی هنوز برخی ابهام‌ها و ریسک‌ها در بازار باقی مانده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار