یک روانشناس گفت: مهارت نادیده گرفتن از سوی والدین می تواند برای کنترل برخی از مشکلات رفتار بدون دلیل کودک بکار رود.

متین السادات نصری روان‌شناس مدرس دانشگاه در گفت و گو باخبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گاهی از اوقات کودکان رفتار نامناسبی از خود بروز می دهند که والدین نمی دانند در برابر برخی از رفتارهای بی دلیل کودک چه عکس‌العملیاز خود نشان دهند.

وی گفت: یکی از مهارتهایی که برای کنترل برخی از مشکلات رفتاری کوچک و بی‌دلیل کودکان مانند نق زدن، داد و فریاد کردن، شکاک یا ادا درآوردن بکار می‌رود، مهارت‌ نادیده گرفتن است.

وی تصریح کرد: البته توجه داشت که این روش برای کنترل رفتارهایی که سبب نقض یک قانون ضایع شدن حقوق سایرین، سلب آرامش و ایجاد خطر برای سایرین می‌شود بکار نمی‌رود.

نصری یادآور شد: برای پیاده کردن این مهارت در کودکان لازم است که والدین آمادگی روحی ، صبر و حوصله کافی داشته باشند زیرا بکارگیری این مهارت‌ کاری صعب و دشواری بوده و نیاز به بردباری فراوان دارد و در صورت عدم اجرای صحیح و کامل آن، نتیجه خاصی حاصل نمی‌شود.
وی اذعان کرد: در مهارت نادیده گرفتن اصولی همچون برقرار نکردن هرچگونه تماس فیزیکی ، ارتباط کلامی، تماس چشمی با کودک لازم است، یعنی هنگامی که در هنگام اجرای این مهارت به کودک نگاه و صحبت نکنید و همچنین  از دستور دادن و سوال کردن از وی بپرهیزد.
این روان‌شناس افزود: به طور معمول این مهارت برای رفتارهایی مانند ادا درآوردن، استفاده از صداهای بچه‌گانه، بکار بردن کلمات ناپسند برای جلب توجه دیگران استفاده می شود، همچنین کودکی که اصرار و پافشاری برای انجام اموری که موافق والدین نیست، بکار می رود.

نصری خاطر نشان کرد: اگر کودک فقط برای جلب توجه والدین و بدون هیچ دلیل داد و فریاد یا گریه می کند از این مهارت  می توان استفاده کرد.

این مدرس دانشگاه به والدین توصیه کرد: در برابر رفتاری که  به کودک آسیب می رساند مانند غذا نخوردن، مجروح کردن خود، این مهارت به کار نمی رود.

وی افزود: کودک ممکن است در ابتدای بکارگیری این مهارت شلوغ کرده و سعی در جلب توجه شما داشته باشد. دراین مورد روی خود را برگردانده و دور شوید. همچنین هر وقت که کودک رفتار نامناسب خود را متوقف کرد باید به او توجه کرده و در صورت بروز رفتار پسندیده وی را تشویق کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: مهارت ، کودک ، والدین ، مشکل ، رفتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار