دیلی بیست نوشت: رئیس سابق سازمان سیا خواستار استفاده از عوامل القاعده برای شکست داعش در سوریه شد.

پترائوس: برای شکست داعش باید از القاعده کمک بگیریم
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی دیلی بیست در مطلبی نوشت: دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان از مقامات آمریکایی خواسته است استفاده از اعضای به اصطلاح میانه رو جبهه النصره القاعده را برای نبرد علیه گروه تروریستی داعش در سوریه بررسی کنند. این ایده از تجریه پترائوس در عراق در سال 2007 نشات می گیرد. این تاکتیک موقتا در عراق موثر بود اما کمی بعد القاعده در این کشور دوباره بصورت داعش پدیدار شد و به دشمن قسم خورده آن سازمان (القاعده) تبدیل شد.

 طرح پترائوس می تواند بسیار بحث برانگیز باشد. جنگ آمریکا علیه تروریسم با حملات تروریستی یازده سپتامبر القاعده آغاز شد. این ایده که بعد از 14 سال آمریکا بخواهد با عوامل القاعده در سوریه همکاری داشته باشد برای اکثر مقامات آمریکایی بسیار سنگین خواهد بود. بسیاری از آنها این ایده را غیرممکن و از نظر استراتژیکی پرخطر می دانند. این امر با موانع قانونی و امنیتی زیادی هم روبرو خواهد بود. در سال 2012 دولت اوباما، جبهه‌النصره را یک سازمان تروریستی خواند. سال گذشته هم رئیس جمهور دستور حمله هوایی به مواضع النصره که اعضای گروه خراسان در آنجا بودند را صادر کرد. اما پترائوس هنوز نفوذ زیادی بر مقامات آمریکایی، نمایندگان کنگره و سران کشورهای خارجی دارد.

به گفته آنهایی که با طرز فکر پترائوس آشنا هستند منظور او جدا کردن اعضایی از النصره در سوریه است که کمتر افراطی هستند و فقط به دلیل هدف مشترکشان که براندازی بشار اسد است به این گروه ملحق شده اند. پترائوس در اوایل سال 2011 زمانیکه جنگ داخلی سوریه آغاز شد رئیس سازمان سیا بود. گفته می شود که او در آن زمان همراه با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و لئون پانتا، وزیر دفاع از دولت اوباما خواسته اند با نیروهای مخالف میانه رو همکاری داشته باشند. اینکه چطور آمریکا بتواند دقیقا اعضای میانه رو را از اعضای اصلی و سران النصره مجزا کند مشخص نیست و پترائوس هم درباره جزئیات هنوز توصیه ای ارائه نکرده است. او درخواست دیلی بیست را برای اظهار نظر در این مورد رد کرد. برخی از مقامات آمریکایی بصورت خصوصی به دیلی بیست گفته اند هیچگونه ارتباط مستقیم با النصره مد نظر نیست اما کار با گروههای دیگر با وجودی که دشوار است ممکن است غیرممکن نباشد.

خبر پیشنهاد پترائوس در زمان مناسبی برای دولت اوباما مطرح شد چون دولت آمریکا به دنبال راه حلی برای جنگ داخلی در سوریه است. آمریکا اصرار دارد که در راه حل سوریه بشار اسد باید کنار گذاشته شود. این درحالیست که روسیه گفته است بشار اسد باید بخشی از هر توافق باشد. در میدان نبرد قدرتمندترین نیروهای مخالف بشار اسد نیروهای داعش و النصره هستند که آمریکا با هیچکدام مذاکره نخواهد کرد. استراتژی پترائوس به عوامل مهمی بستگی دارد، مهمترین آن اینکه مقامات اطلاعاتی و ارتش آمریکا بتوانند اعضای واقعا میانه رو در جبهه النصره را تشخیص دهند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار