آخوندی با اشاره به این که شبکه های ریلی ایران باید به تمام شبکه های ریلی آسیایی وصل شود گفت: از این جهت اتفاقات خوبی در ایران رخ داده است.
وی با تاکید بر این که شبکه آزاد راه ایران به شبکه آزاد راه آسیا در حال وصل شدن است افزود: ایران بهترین کریدر حمل و نقل به لحاظ دریایی، آسمانی و ریلی و زمینی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که 2 هزار و 300 کیلومتر آزادراه داریم افزود: این میزان باید به 5 هزار کیلومتر افزایش یابد بنابراین باید از ظرفیتهای موجود حداکثر استفاده را کرد.
آخوندی با اشاره به این که میانگین ترانزیت از سال 88 تا 91 6 میلیون بود گفت: این میزان اکنون افزایش یافته است
وی با اشاره به کاهش تلفات جاده در برنامه توسعه ادامه داد: ظرفیت دریا 200 میلیون تن در سال است پس باید رادمان را افزایش دهیم.
حجم ترانزیت از 6 میلیون تن به 12 میلیون تن رسیده است
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که باید عملکرد ریل و جاده را افزایش داد عنوان کرد: ترانزیت از 6 میلیون به 12 میلیون تن رسیده است لذا باید امنیت ایران را بهبود ببخشیم تا بر اساس آن بتوانیم تجارت پایدار با همسایگان و جهان داشته باشیم.
آخوندی با اشاره به این که با استفاده بهینه از امکانات میتوانیم شاهد افزایش در همه حوزهها باشیم گفت: به دنبال ارتقاء توسعه وضعیت راهها هستیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون توسعه وضعیت راهها بیان کرد: 217 هزار کیلومتر راه داریم به طوری که باید در جهت حفظ این سرمایه بکوشیم پس جاده مرتباً نیاز به نگه داری دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در سال 92 ، 5 میلیون تن آسفالت برای بهسازی داشتیم این در حالی بود که در سال 93 این میزان به 10 میلیون تن و برای امسال بیش از 500 میلیون تن آسفالت خواهیم داشت.
آخوندی با تاکید بر این که راه های موجود را باید به راه های آسیایی وصل کنیم خاطرنشان کرد: در مرزها پایانهها را باید اصلاح کنیم به طوری که در طول دو سال گذشته اقدام به بهبود پایانهها کردهایم.
وی با اشاره به این که 3 هزار کیلومتر آزاد راه در دست ساخت است گفت: این میزان ظرف4، 5 سال آینده به بهره برداری میرسد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که 5 هزار کیلومتر بزرگراه در دست احداث داریم اظهار داشت: ان شاالله وضعیت بهتر از گذشته خواهد شد.
آخوندی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون چگونگی اطلاع مردم از امکانات موجود افزود: مردم باید همان اطلاعاتی را داشته باشند که مدیر راهداری دارد.
وی با اشاره به این که تمام اطلاعات موجود در سامانه صبا درج شده است گفت: تک تک پروژهها با مشخصات در این سامانه درج شده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که شفافیت اطلاعاتی بهترین راه مبارزه با فساد است ادامه داد: سامانه 141 میتواند اطلاعات لازم را پیرامون وضعیت راهها به مردم بدهد پس باید اذعان داشت که مردم هم باید به همه دوربینهای جادهها دسترسی داشته باشند.
آخوندی با اشاره به سامانه 141 گفت: مردم در لحظه میتوانند جاده را ملاحظه کنند.
وی با اشاره به این که یکی از بهترین وسیلهها مدیریت جادهها سامانه 141 است بیان کرد: در ایام تعطیلات عید فطر بیش از 5 میلیون بازدید کننده در این سامانه ثبت شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بحث ما تنها ساخت راه نیست بلکه باید به فکر بهره برداری هم باشیم گفت: سامانه های موجود میتواند برای مدیران کمک کننده باشد.
کنترل سرعت اصلیترین بحث در جادهها برای کاهش مخاطرات است
آخوندی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون ایمن سازی جادهها اظهار داشت: اصلی بحث در جادهها برای کاهش مخاطرات کنترل سرعت است بنابراین بهترین کار افزایش تعداد دوربینها است
وی با اشاره به این که از ابتدای امسال برای نصب هزار و 800دوربین در جاده های شریانی کشور قرارداد بستهایم ادامه داد: در هر 20 کیلومتر باید یک دوربین وجود داشته باشد پس باید بتوانیم این پروژهها ظرف دو سال و نیم آینده تا شاهد کاهش چشمگیر سوانح در کشور باشیم.
آخوندی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون آزاد تهران- شمال گفت: این آزادراه به 4 قطعه تقسیم شده است به طوری که قطعه چهارم که نزدیک چالوس است مورد افتتاح قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که قطعه پنجمی را نیز تعریف کردهایم که چگونه شبکه شرق و غرب را به یکدیگر متصل کند گفت: نحوه انتقال آزادراه به چالوس را تعریف کردهایم و بیش از 50 درصد این قطعه پیشرفت کار داشته است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعه یک از تهران شهرستانک است به طوری که در سیستم جدید به طور مستقیم از کن به شهرستانک متصل میشویم لذا 60 کیلومتر مسیر کاهش مییابد.
آخوندی با تاکید بر این که امیدواریم در پایان 95 قطعه اول به بهره برداری برسد گفت:قطعه دوم بعد از شهرستانک 30 کیلومتر است به طوری که بزرگترین تونل در این قطعه به حساب میآید و تا پایان سال 96 قطعه دوم نیز افتتاح خواهد شد.
وی سختترین بخش را قطعه سوم دانست و عنوان کرد: این قطعه در بخش اول 10 کیلومتر در هزار چم است که سرسختترین بخش جاده به حساب میاید و بقیه 16 کیلومتر است که قابل انجام است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بخش عمده کار انجام شده است و افتتاح آن در سال 96 خواهد بود گفت: آغاز صنعتی شدن ایران با راه آهن در اوایل 1300 بود بنابراین باید اذعان داشت که در بخش ریل حلقه مفقوده داریم که اصلیترین بخش مشکلات ما در کلان شهرها به حساب میآید.
آخوندی یکی از مشکلات کلان شهرها را نبود راه آهن حومه ای دانست و عنوان کرد در حال حاضر روزانه بین 117 هزار خودرو میان تهران و کرج رفت و آمد میکنند.
وی با بیان این که بخش اعظمی از این رفت و آمدها میتواند بر روی ریل انجام شود ادامه داد: امکان دسترسی اینترنت را در قطار فراهم خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در دنیا حومه نشینی خوش نشینی است گفت: متأسفانه در ایران این گونه نیست زیرا نبود حمل و نقل ریلی حومه ای حلقه مفقوده در این صنعت به حساب میآید.
آخوندی با بیان این که در حال حاضر 646 کیلومتر راه آهن حومه ای را شروع کردهایم گفت باید از سرمایه های موجود افزایش و بهره برداری داشته باشیم بنابراین باید 3 هزار کیلومتر را دو خطه کنیم بنابراین ظرفیت راه آهن بیش از دو برابر افزایش مییابد.
وی با اشاره به این که در حال حاضر قرارداد حدود 886 کیلومتر دو خطه را منعقد کردهایم گفت: که امیدواریم این 3 هزار کیلومتر را زیر پای قرداد ببریم
در حوزه راه آهن دپارتمانهای جدید را ایجاد خواهیم کرد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که باید رادمان خطوط را افزایش دهیم گفت: در حوزه راه آهن دپارتمانهای جدید را ایجاد خواهیم کرد که نیازمند ناوگان خاص است
آخوندی با اشاره به این که در قطار دو برد نیازمند کوپه های خانوادگی هستیم ادامه داد: در حال 2 هزار و 200 واگن مسافربری داریم که حدود 50، 60 مورد در 6 ماهه اول سال 93 اضافه شد و چیزی حدود بیش از 40 واگن فرسوده خارج شده است.
وی با اشاره به این که راه آهن درجه 3 هم نیز داریم که وضعیت خوبی ندارد بیان کرد: از 2 هزار و 200 واگن باید 600 تا خارج شود پس باید اذعان داشت که تعداد واگنها باید به 4 هزار برسد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که تا سال 1400 باید به این میزان دست یابیم افزود: در حوزه بخش ریلی بحث نوسازی گسترده ناوگانها را در پیش داریم.
آخوندی با بیان این که برقی کردن ناوگانهای ریلی از جمله پروژه های گران قیمت به حساب میآید گفت: امیدواریم پس از تحریم اقدام به فاینانس کنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون ناوگان هوایی گفت:در حال حاضر در حوزه ناوگان هوایی 248 هواپیما داریم که حدود 100 مورد زمین گیر شدهاند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که میانگین سنی هواپیماهای ایران 23 سال است ادامه داد: اگر شرایط مناسبی داشته باشیم ایران به 550 هواپیما نیازمند است.
آخوندی با اشاره به این که 67 فرودگاه داریم که 7، 8 مورد آن بینالمللی هستند گفت: باید ناوگان خاص برای هواپیماهای کوچک ایجاد کنیم لذا هواپیماهای کوچک از جهت قیمت تمام شده ، طول پرواز، نسبت به هواپیماهای برد متوسط گرانتر است.
وی با اشاره به این که دولت نیاز به نوسازی ناوگان هوایی دارد اظهار داشت: نیازمند هواپیماهای برد کوتاه مدت هستیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: باید به دنبال تأمین کنند هواپیما و ایجاد فاینانس برویم.
آخوندی با اشاره به اینکه یک بسته تأمین مالی و هواپیما را با هم ایجاد کردهایم خاطر نشان کرد: در سال 91 ، 16 ممیز 8 میلیون مسافر از طریق هواپیما جا به جا شدهاند این در حالی که در سال 93 به 18 میلیون نفر مسافر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه مسافر بینالمللی از 8میلیون به 10 میلیون افزایش یافته است گفت: قیمت بلیط هواپیما به شکل نسبی افزایش پیدا نکرده است.
ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی در پاییز آینده وارد مدار میشود
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون وضعیت فعلی فرودگاه امام بیان کرد: یک برنامه فوری در دست ساخت است که مربوط به ترمینال جدید با ظرفیت 5 میلیون مسافر در سال است که ان شاالله در پاییز آینده وارد مدار خواهند شد.
آخوندی با اشاره به اینکه این ترمینال به سلام و نام گذاری شده است افزود: در برنامه توسعه این فرودگاه اقدام به ساخت باند دوم این فرودگاه خواهیم کرد به طوری که ترمینال دوم برای 20 میلیون مسافر طراحی شده است که کار طراحی آن در دست اجرا است بنابراین امیدواریم ظرف 30 ماه پس از انتقاد قرارداد اجرایی شود.
وی افزود: ظرفیت فرودگاه امام خمینی با این دو گام به 30 میلیون میرسد.
انتهای پیام/