معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در زمان های گذشته تبریز در صنعت چاپ قطب کشور بود اما به تدریج شرایط طوری رقم خورد که غول های دیگری مثل تهران و اصفهان هم به وجود آمدند که امروز موفق تر از تبریز عمل می کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان: برای چند لحظه به دنیای بدون چاپ فکر کنید، تصور کنید که محصولی عکس نداشته و بخواهد معرفی شود. اگر چاپ نباشد هیچ کارت شناسایی برای معرفی هویت ما وجود ندارد، خبری از اسکناس‌های رنگارنگ نیست و  کتاب و مجله‌ای چاپ نخواهد شد و اگر صفحات وب را چاپ نوین بنامیم دیگر سرگرمی به‌نام اینترنت معنا ندارد.  
 
یازدهم شهریور روز ملی صنعت چاپ است، صنعتی که به یاد می آورد تبریز شهر اولین هاست و شاید "بود"! روزی این چنین یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهل هنر، ادب و فن این سرزمین پرگُهر است که نتیجۀ آن، عمری دویست ساله برای صنعت چاپ و اعتباری بزرگ برای هنرمندان و صنعتگران حوزه چاپ ایران زمین است.
 
محمد حسن چمیده فر، معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بدین مناسبت در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج گفت: تبریز اولین شهری است صنعت چاپ در آن آغاز به کار کرد و اولین کتاب کشور در تبریز به چاپ رسید و اولین دستگاه های چاپ برای اولین بار به تبریز آمد.
 
وی افزود: این افتخاری است که در تاریخ به نام تبریز رقم خورده است اما علاوه بر شیرینی های تاریخی باید به واقعیت های اجتماعی فعلی نیز توجه داشته باشیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که در حالت فعلی در چه شرایطی قرار داریم.
 
وی ادامه داد: در زمان های گذشته تبریز در صنعت چاپ قطب کشور بود اما به تدریج شرایط طوری رقم خورد که غول های دیگری مثل تهران و اصفهان هم به وجود آمدند که امروز موفق تر از تبریز عمل می کنند. اما جای توجه دارد که اکثر واحدهای چاپ تهران نیز توسط تبریزی ها اداره می شود چون آن زمان از تبریز به تهران رفتند تا این صنعت را آنجا نیز توسعه بدهند.
 
چمیده فر خاطرنشان کرد: هرچند ما امروز از جایگاه اولیه خود افت کرده ایم اما علی رغم وجود برخی مشکلات وضعت خیلی بدی هم نداریم.
 
وی اظهار کرد: اساسی ترین مشکل ما در صنعت چاپ این است که همپای تکنولوژی پیش نمی رویم و بر خلاف سرعت پیشرفت تکنولوژی حرکت ما کند است و از جمله عوامل آن نیز تحریم، عدم سرمایه گذاری و وابستگی به درآمد های نفتی است.
 
وی بیان داشت: فرسودگی دستگاه ها یکی دیگر از مشکلات صنعت چاپ است که ضرورت اصلاح و بازسازی آنها وجود دارد اما بازسازی یک دستگاه هزینه میلیاردی لازم دارد و برای تامین بودجه مورد نیاز باید هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی پای کار بیایند.
 
معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: از میان 301 واحد چاپ استان، 245 واحد در تبریز و 56 واحد در شهرستان ها فعالیت دارند و علاوه بر این 40 واحد غیرفعال نیز وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: اکثر واحدهای چاپی متعلق به بخش خصوصی هستند اما صدور مجوز فعالیت و نظارت برآنها بر عهده دولت می باشد و دولت به دلیل خیلی از مشکلات موجود توان حمایت مالی از ایشان را ندارد.
 
 
منبع:راه دانا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار