معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل ها،مراتع و آبخيزداري كشور گفت: از ابتدای سال تا کنون هزار هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی کشور دچار حریق شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،مسعود منصور با بیان اینکه 95 درصد حریق در جنگلهای کشور به دست مردم است ، افزود: متأسفانه منابع طبیعی از نظر تعداد حریق نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: مردم و جوامع محلی مهم ترین عامل پیشگیری در بلایایی طبیعی همچون آتش سوزی هستند.

وی اظهار داشت:میزان خسارت ها بستگی به نوع آتش سوزی دارد که گاهی این آتش سوزیها سطحی،تنه ای،تاجی و یا بصورت کامل منابع طبیعی دچار حریق می شوند.

معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل ها،مراتع و آبخيزداري كشور گفت:به طور متوسط سطح حریق در سال 93 ،11 هکتار بوده که در سال 94 این میزان به 9 هکتار کاهش یافته است.

مسعود منصور افزود: آغاز کارهای فرهنگی و ترویجی در استان ها،تجهیز امکانات در تمام استان ها،تأمین بالگرد با هماهنگی هلال احمر و نیروهای مسلح از طریق سازمان بحران در نقاطی که دچار حریق شده اند ازجمله برنامه های منابع طبیعی برای پیشگیری از آتش سوزی است.

وی افزود:در حوزه پیشگیری از زمین خواری منابع طبیعی به دنبال مشارکت بیشتر مردم در مدیریت منابع طبیعی است .

منصور گفت:شناخت دقیق از عرصه های منابع طبیعی در غالب سامانه کاداس را باید انجام دهیم که تا کنون 10 میلیون هکتار از اسناد و منابع در این سامانه را اخذ کرده ایم .

وی با اشاره به اینکه تخلفاتی در زمینه های قطع درختان،حمل غیر مجاز چوب،تولید زغال و چرای دام به طور متوسط 30 هزار فقره پرونده در سال را به خود اختصاص داده است ، اظهار داشت:حدود 6 هزار پرونده یعنی 30 درصد از این پرونده ها مربوط به دخل و تصرف اراضی ملی است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.